Kuvakaappaus MK Aamukahviseurasta
Media

Jodel tunnetaan markkinoinnin mysteerinä, johon vain harva brändi on lähtenyt mukaan – asiantuntija kertoo, mihin kanava soveltuu erinomaisesti

19.9.2022 11:35
Toni Rajamäki
Karoliina Kuparin mukaan tärkeää on, että mainostaja haluaa aidosti olla Jodelissa.

Viestintäpalvelu Jodel on vähintäänkin nimeltään tuttu monelle suomalaiselle, ja sillä on Suomessa myös paljon käyttäjiä. Siitä huolimatta brändit eivät ole kuitenkaan ottaneet kanavaa hanakasti omakseen.

Syitä voi olla monia, joista kenties käyttäjien anonymiteetti on isoin tekijä. Anonymiteetin takia käyttäjiä ei tunneta kovin hyvin, ja se madaltaa kynnystä myös vihapuheen levittämiseen, mikä saattaa pelottaa monia mainostajia.

Jotkut Jodeliin lähteneet brändit ovat kuitenkin onnistuneet mainostajille mysteeriksi jääneessä kanavassa. Näihin lukeutuvat muun muassa Nordea, Kela ja HelsinkiMissio, jotka ovat osoittaneet muille brändeille, että parhaimmillaan Jodel voi olla vahva lisä markkinointimixiin.

Kysymys kuuluukin, miten mainostaja voi ottaa hyödyn irti Jodelista? Suomessa Jodel-mainontaa tarjoavan Improve Median asiakasvastaava Karoliina Kupari avasi Jodelin saloja MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin MK Aamukahviseuran Brändi, tiesitkö olevasi Jodelissa? -tapahtumassa ja kertoi, mitkä asiat toimivat kanavassa.

MAINOS

Ensiksi on kuitenkin syytä kerrata, millaisia mainosmuotoja Jodelista löytyy. Kanavassa voi tehdä perinteistä display-mainontaa kahdella tavalla: display-mainoksen voi sijoittaa tekstisyötteeseen tai vaihtoehtoisesti koko ruudulle kuva- tai videomuodossa. Displayn ohella voi käyttää boosted post -mainosta, joka pysyy syötteessä kiinnitettynä vuorokauden ajan. Boosted post voi olla teksti-, kuva- tai videomuodossa.

Kuparin mukaan display-mainonta on luonteva tapa aloittaa mainonta Jodelissa.

– Muihin somekanaviin tehty materiaali istuu hyvin myös Jodeliin, Kupari avaa.

Hän kuitenkin sanoo, että kanavassa saa suurimman hyödyn irti dialogisella markkinoinnilla, johon Jodel soveltuu erinomaisesti. Käyttäjät voivat kommentoida mainostajan julkaisua, ja brändi pääsee vastaamaan käyttäjille.

– Jotta saisi mahdollisimman paljon potentiaalia irti, niin kannattaa panostaa dialogiseen markkinointiin, jonka boosted post -formaatti mahdollistaa. Jos on mitenkään mahdollista, kannattaa lähteä keskusteluun mukaan. Meillä on lukuisia hyviä esimerkkejä siitä, miten sen voi toteuttaa ja millä kulmalla. Se on hyvin antoisaa sekä mainostajalle että jodlaajalle.

Dialogisessa markkinoinnissa yksi suurimmista hyödyistä brändille on tiedon saaminen.

– Keskustelusta saa todella paljon arvokasta dataa omia sisältöjä varten. Kun vuorovaikutukseen käyttää aikaa, mainostaja näkee, mitä käyttäjät toivovat ja millaista sisältöä he haluavat nähdä. Omasta brändistä saa kallisarvoista tietoa, Kupari painottaa.

Kuparin mukaan tärkeää on, että brändi haluaa aidosti olla Jodelissa ja että kanavassa olemiselle löytyy syy. Tällöin voi odottaa hyviä tuloksia.

– Tärkeintä on miettiä, miksi itse on siellä. Sen jälkeen pitää olla avoimin mielin ja positiivinen sekä vastata kysymyksiin, etenkin asiallisiin viesteihin.

Jos brändillä ei ole paukkuja lähteä aktiiviseen keskusteluun mukaan, boosted post taipuu myös kyselyiden tekemiseen, mikä myös antaa arvokasta tietoa.

– Jos ei halua laittaa “all in”, niin kevyempi vuorovaikutuksen keino on “pollsit”, joilla voi kysyä ja saada vastauksia. Etuna on etenkin se, että kyselyllä voi aktivoida “nukkuvia” jodlaajia, jotka vain lukevat viestejä eivätkä kommentoi.

Brändit otetaan hyvin vastaan

Jodel voi olla brändille pelottavakin paikka, sillä kaikki keskustelut käydään nimettömänä. Tämä mahdollistaa suoran palautteen ja tietenkin myös “trollauksen” ja kaikenlaisen vihapuheen. Brändeistä puhutaan kanavassa usein kovillakin sanoilla.

Jodel kuitenkin tarjoaa brändeille alustan parantaa mainettaan. Kuparin mukaan dialogiseen markkinointiin mukaan lähtevät brändit otetaan kanavassa hyvin vastaan.

– Jodlaajat ovat kauhean yllättyneitä ja innoissaan sitä, että mainostaja uskaltaa tulla sinne. Meillä on loistavia esimerkkejä siitä, että brändi on saanut paljon kuraa ja sitä on riepoteltu suuntaan tai toiseen, mutta kun mainostaja on tullut sinne ja aloittanut keskustelun, yhtäkkiä keskusteluun osallistuvien käsitys brändistä on muuttunut.

– Boosted post -keskusteluissa näkyy toistuvasti jodlaajien olevan aidosti innoissaan siitä, että mainostaja on siellä. Ehkä siksi tärkeintä on, että mainostaja myös haluaa olla aidosti kanavassa ja omana itsenään, Kupari neuvoo.

MAINOS
MAINOS