🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita. Nuoret luovat -juttusarjassa kuunnellaan, mitä luovien alojen alle 30-vuotiailla ammattilaisilla on sanottavanaan markkinoinnista, viestinnästä, suunnittelusta ja maailmasta ylipäätään.
Markkinointialalla huumoria käytetään vain vähän ja huumorin kanssa ollaan tosi varovaisia, sanoo TBWA\Helsingissä Content Creativena työskentelevä Taneli Lahtinen, 29. Hän fiilistelee huumoria ja erityisesti sellaista, joka ei ole poliittista tai pyri jakamaan mielipiteitä vahvasti.
– Innostun ajattomista ideoista, jotka eivät perustu lyhytikäisiin trendeihin. Rakastan rehellistä komediaa ja hahmovetoisia kampanjoita, Lahtinen sanoo.
Hyvä esimerkki sellaisesta on hänen mielestään esimerkiksi ihonhoitobrändi Ceraven kampaja, jota tähditti näyttelijä Michael Cera.
– Suomalainen esimerkki taas on Porisuhdeneuvoja. Se hihitytti huolella, Lahtinen kertoo.
Hänen monipuolinen työnkuvansa keskittyy pitkälti someen. Lahtisen äänestä voi kuulla ja eleistä päätellä, että erityisen innostunut hän on Tiktokista. Juuri nyt Tiktokissa trendaavat rehellisyys ja läpinäkyvyys, Lahtinen sanoo. Aito sisältö toimii, koska yritysten sijaan kiinnostavat ihmiset.
– Se ohjaa yrityksiä tekemään aitoja tekoja ja viestimään niistä maanläheisesti.
Brittiläisen elektroniikkavalmistajan Nothingin Youtube-kanava on siitä hyvä esimerkki, Lahtinen vinkkaa. Kanavalla Nothingin toimitusjohtaja esiintyy tubettajana, ja muun muassa arvioi positiiviseen sävyyn kilpailijoiden puhelimia.
Kotimaisena esimerkkinä toimivat Lahtisen mukaan Keskon kauppiaat.
– He ovat tosi avoimia ja kertovat kaupan pyörittämisestä behind the scenes. Lisäksi he näyttävät rohkeasti oman persoonansa, mikä saa ihmiset luottamaan kauppiaaseen ihan eri tavalla kuin lohifileetarjous.
Läpinäkyvän ja rehellisen somesisällön tekeminen vaatii kuitenkin suuria muutoksia toimistojen perinteiseen toimintamalliin, Lahtinen sanoo.
– Siksi moni yritys palkkaa sometekijän taloon sisälle.
MarkkinointiUutiset jututti Lahtista Nuoret luovat -juttusarjaan, johon hänet vinkkasi haastateltavaksi edellisessä artikkelissa haastateltu Piki Rantanen.
”Kävin lukion viestintälinjalla Tampereella, ja innostuin 13-vuotiaana valokuvaamisesta. Se ohjasi minua alalle, sillä kiinnostuin visuaalisuudesta. Hain opiskelemaan graafista suunnittelua ja digitaalista viestintää. Kaikki urallani on kuitenkin ollut enemmän tai vähemmän päätymistä – mulle ei ole ollut selvää, mitä haluan tehdä.”
”Olen tosi utelias. Innostun helposti ja monenlaisista asioista. Se on tässä työssä etu, sillä kiinnostun myös asiakkaiden toimialoista helposti. Haluan olla perillä asiakkaasta ja sen tekemisistä, jotta voin luottaa luovaan ideaani ja ymmärtää asiakkaan perspektiivin.
"Tiktok tasa-arvoistaa yrityksiä, sillä siellä myös pienellä budjetilla toimivilla pienillä yrityksillä mahdollisuus räjähtää."
Teen suunnittelutyötä usein yksin. Tykkään olla ihmisten seurassa, mutta palaverin jälkeen menen usein hetkeksi tuijottelemaan yksikseni seinää. Silloin mulla ei ole mitään paineita. Sen jälkeen palaan ajatuksineni takaisin tiimin pariin.”
”Tiktok, sillä sen algoritmi ja viraalipotentiaali ovat hyvin erilaisia kuin mihin olemme muissa somekanavissa tottuneet. Tiktok tasa-arvoistaa yrityksiä, sillä siellä myös pienellä budjetilla toimivilla pienillä yrityksillä mahdollisuus räjähtää.
Siitä hyvä esimerkki on suomalainen pyyhekauppa Lina. Sillä ei käynyt kauppa, joten firman perustajan nuori tytär perusti yritykselle Tiktok-tilin äitinsä tietämättä. Tytär kertoi avoimesti, että tilanne on se, että äidin kauppa tarvitsee lisää myyntiä. Video lähti viraaliksi, ja kauppa alkoi saada tolkuttomasti tilauksia nollan euron mediabudjetilla.
Salaisuus oli tässä tapauksessa se, että aito ihminen kertoi aidon tarinan omana itsenään. Videon takana ei ollut isoa tuotantoa. Se oli mainos, jonka ääreen ihmiset halusivat pysähtyä. Pörssiyritykset voivat pyörittää samassa kanavassa isolla budjetilla tehtyjä mainoksiaan, mutta ihmiset skippaavat ne puolessa sekunnissa.”
”Mun on vaikea taipua paskoihin ideoihin, sillä pyrin seisomaan sataprosenttisesti jokaisen työni takana. Jos asiakas ehdottaa jotain, joka ei ole mielestäni järkevää, sanon suoraan mutta kiltisti, että tämä ei toimi.
"Joskus keissifilmejä katsoessani mietin, että jaahas, taas yksi kampanja, joka on mukamas tavoittanut 15 miljardia ihmistä.”
En edes osaa valehdella. Pyrin olemaan täysin rehellinen, enkä halua esimerkiksi viilata kampanjoiden tuloksia tai väittämiä. Joskus keissifilmejä katsoessani mietin, että jaahas, taas yksi kampanja, joka on mukamas tavoittanut 15 miljardia ihmistä.”
”Älä ota tätä alaa liian vakavasti. Se on mulle itsellenikin joskus vaikeaa, mutta sen ymmärtäminen helpottaa stressiä ja parantaa työn laatua.
Kun joskus istun neukkarissa 15 ihmisen kanssa puhumassa jostain tosi triviaalista asiasta, asetun hetkeksi kärpäseksi kattoon ja tajuan, että onhan tämä työ vähän hassua. Muistutan itseäni, että jos joku menee pieleen, kukaan ei kuole. Pahin juttu, mitä voi tapahtua, on se, että joku firma ei tee ihan yhtä paljon rahaa kuin mitä se voisi toisessa tilanteessa tehdä.”
”Meidän Executive Creative Director Laura Paikkari. Laura on rautainen ammattilainen ja samalla yksi lämpimimpiä johtotason ihmisiä, joita olen tavannut. Hän jaksaa aina tsempata.”
”Kun olin moderaattorina Dinglellä, osallistuin kollegani kanssa Cannes Young Lions Finlandiin ja voitimme kategoriamme. Kun teimme työtämme, oli asenteemme se, että otetaan pari bisseä ja vietetään hauska viikonloppu. Siksi jo pelkkä shortlistalle pääsy tuntui virheeltä.
"Jos hävitään kisa tai kilpailutus, kannattaisi negatiivisen kommentoinnin sijaan ottaa voittajilta oppia ja iloita heidän puolestaan.”
Pääsin sitten 21-vuotiaani käymään Cannesissa. Se jäi mieleen sekä buustasi itseluottamusta ja draivia jäädä alalle.”
”Haluisin vähentää kyynisyyttä ja negativiisuutta. Jos hävitään kisa tai kilpailutus, kannattaisi negatiivisen kommentoinnin sijaan ottaa voittajilta oppia ja iloita heidän puolestaan.”
”En usko, että 10 vuoden päästä puhutaan enää sosiaalisesta mediasta erillisenä osana muusta mediapaletista. Sosiaalinen media on silloin The Media, ja moni kampanja rakentuu sosiaalisuuden ympärille.
Uskon myös, että skrollattaviin medioihin tullaan panostamaan rahallisesti ja tuotannollisesti ihan eri tavalla kuin nykyään. Hyvä esimerkki siitä on hotelliketju Hiltonin hullu 10 minuutin Tiktok-produktio. Se meni viraaliksi, vaikka kyseessä on 10 minuutin mainos ja kaiken lisäksi aika kaupallinen sellainen.”
”Olin aiemmin töissä firmassa, jossa luultavasti tehtiin ekana Suomessa brändeille Tiktokia. Silloin Tiktokissa ei vielä voinut mainostaa, mutta näimme siinä viraalipotentiaalin. Niinpä perustimme eräälle fanittamallemme brändille oman Tiktok-fanisivun. Se ei siis ollut brändin virallinen sivu, vaan teimme sinne sisältöjä brändin faneina.
Sisällöt menivät viraaleiksi ja kestäsivät satoja tuhansia katselukertoja, vaikka budjetti oli nolla euroa. Silloin esihenkilöni kutsui asiakkaan palaveriin ja kertoi, mitä olimme tehneet ja kuinka paljon videoilla oli katsojia. Niin saimme myytyä ensimmäisen Tiktok-keissimme. Vaihdoimme tilin nimen, ja aloimme tehdä videoita asiakkaan brändille.
Se oli luova tapa myydä! Halusimme todistaa alustan toimivuuden, koska Tiktokissa ei vielä juurikaan tehty brändisisältöjä. Sen jälkeen saimme valtavasti Tiktok-asiakkuuksia.”
Nuoret luovat -juttusarjassa kuunnellaan, mitä luovienalojen alle 30-vuotiailla ammattilaisilla on sanottavanaan markkinoinnista,viestinnästä, suunnittelusta ja maailmasta ylipäätään. Haastateltu nuoripäättää, kenet haluaa haastaa vastaamaan seuraavaksi juttusarjan toistuviinkysymyksiin.