MAINOS: Smaily
Menestyvä verkkokauppa luo pitkäaikaisen suhteen olemassaoleviin ja potentiaalisiin asiakkaisiinsa. Yrityksen on ymmärrettävä brändin vahvan läsnäolon ja hyvin ajoitetun, oleellisen tiedon tarve. Siksi monet yritykset panostavat sähköpostimarkkinointiin saavuttaakseen tavoitteensa. Katsotaanpa tarkemmin sähköpostimarkkinoinnin tärkeimpiä hyötyjä.
Sähköpostimarkkinointi on yksi edullisimmista markkinointitavoista. Verrattuna esimerkiksi printtimediaan tai televisioon laadukkaiden sähköpostien tekemiseen ei tarvitse käyttää paljon rahaa. Voit lähettää tuhansia sähköposteja erittäin edulliseen hintaan. Siksi sekä pienet että suuret yritykset voivat lisätä sähköpostimarkkinoinnin markkinointi-mixiinsä.
Sähköpostimarkkinointi auttaa vauhdittamaan tuotteittesi ja palveluittesi myyntiä. Kun yhä useammat käyttävät älypuhelimia ja -kelloja, tabletteja sekä muita sähköpostin käyttöä tukevia laitteita, viestisi tavoittaa jatkuvasti suuremman yleisön. Asiakkaisiin voi olla yhteydessä, missä ikinä he ovatkaan: kotona, töissä tai vaikkapa matkalla.
Adoben tekemästä tutkimuksesta selviää, että 44 % sähköpostin käyttäjistä tarkistaa työsähköpostinsa muutaman tunnin välein myös varsinaisen työajan ulkopuolella. 51 % ihmisistä lukee henkilökohtaista sähköpostiaan myös töissä. 11 % tutkimukseen osallistuneista tarkistaa säännöllisesti sekä työ- että vapaa-ajan sähköpostinsa. Tämä kertoo, että sähköposti on kattava markkinointi- ja myyntialusta sekä B2C- että B2B-yrityksille.
Markkinointisähköpostisi auttavat luomaan ja vahvistamaan brändiäsi. Sähköpostimarkkinointi on erittäin tarkkaan ajoitettua. Voit päättää päivän ja jopa kellonajan, jolloin lähetät sähköpostisi. Ja näin vain muutamassa sekunnissa oman brändi-ilmeesi mukaiset sähköpostit ovat vastaanottajien sähköpostilaatikoissa.
Sähköpostien avulla voit puhua asiakkaillesi hyvin henkilökohtaisesti ja personoidusti. Muista myös, että sähköpostikäyttäytymistä on erittäin helppoa seurata. Analysoi tulokset ja optimoi seuraavat kampanjasi saavuttaaksesi yhä parempia tuloksia.
Jos haluat markkinoida sähköpostitse, muista, että sitä rajoittavat monet roskapostin vastaiset lait. Suuri valta tuo myös suuren vastuun! Tutustutaan muutamiin tärkeimmistä laeista.
Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (General Data Protection Regulation, GPDR) on yksi viimeisimmistä alan lainsäädännöistä, joista sinun tulee olla tietoinen. Asetus hyväksyttiin Euroopan parlamentissa vuonna 2016 ja se tuli voimaan 25. toukokuuta 2018.
Asetus koskee kaikkia yrityksiä, jotka käsittelevät ja säilyttävät EU:n alueella asuvien ihmisten henkilötietoja riippumatta siitä, missä itse yritys sijaitsee.
GPDR:n tärkein ominaisuus on asiakkaan suostuminen henkilötietojensa käsittelyyn. Sähköpostimarkkinointia tekevän yrityksen pitää pystyä näyttämään, että sillä on lupa lähettää sähköpostia tilaajilleen. GPDR on suuri askel kohti tietoturvaa ja yksityisyyttä, joten markkinointisuunnitelmaa tehdessä on todella tärkeää tutustua GPDR:ään tarkemmin.
CAN-SPAM-laki säätelee kaupallisia sähköposteja ja edellyttää esimerkiksi, että sähköpostin tilaajilla tulee olla oikeus poistua sähköpostilistalta. Lain mukaan sähköpostin otsikko- tai aiherivi ei saa johtaa harhaan, viestin pitää olla tunnistettava mainoksena ja sähköpostin tulee sisältää yrityksen fyysinen osoite. CAN-SPAM-lain rikkomisesta voi saada sakkoja aivan kuten GPDR-säädöstenkin rikkomisesta. Lisätietoa laista saat tältä sivulta.
Kanadan roskapostilainsäädäntö (Canada’s Anti-Spam Legislation, CASL) helpottaa roskapostin vastaista taistelua. Markkinoijien täytyy huolehtia siitä, että asiakas voi helposti luopua sähköpostimarkkinoinnista ja että markkinoinnin lähettäjän nimi on helposti tunnistettava. Se määrittelee myös tietojenkäsittelyyn suostumisen (sekä niin sanotun oletetun suostumuksen että annetun suostumuksen). Kiinnostavaa kyllä, kesällä 2017 CASL-lainsäädäntöä täydennettiin oletetun suostumuksen osalta. Oletettu suostumus poistui käytöstä ja yrityksen voi haastaa oikeuteen, jos se ei noudata lakia. Lue CASL-laista lisää tästä.
Huomio! Tämä teksti ei ole tarkoitettu lainopilliseksi neuvonnaksi eikä sitä tulisi sellaisena käyttää. Lainsäädäntöön liittyvässä avuntarpeessa käänny ammattilaisen puoleen.
Me Smailyssa uskomme, että terve, elävä sähköpostilista on sähköpostimarkkinoinnin tärkeimpiä ominaisuuksia. Siksi sinun on aloitettava tilaajien kerääminen niin pian kuin mahdollista. Vaikka tilaajamäärän kasvattaminen orgaanisesti vie aikaa, se on silti sen arvoista! Tutustutaan muutamiin tapoihin, joilla voit saada uusia tilaajia verkkoliiketoiminnallesi.
Jos haluat tilaajia sähköpostilistallesi, tilausmahdollisuuden täytyy näkyä kaikkialla nettisivullasi tai verkkokaupassasi. Lisää sähköpostilistalle liittymisen mahdollisuus eri paikkoihin kotisivullasi tai jos sinulla on blogi, lisää liittymislinkki tai -lomake myös sinne.
Pitkät ja monimutkaiset liittymislomakkeet ovat tyypillisin syy siihen, että asiakas ei liity postituslistallesi. Pyri kysymään sähköpostilistalle liittymisestä hetkellä, jolloin asiakas luo itselleen asiakastilin tai kun hän on ostamassa tuotetta tai palvelua. Älä oleta asiakkaan haluavan mainossähköposteja – huolehdi, että asiakas saa päättää asiasta itse.
Tietokoneen ruudulle ilmestyvät ponnahdusikkunat toimivat hyvin tilaajien hankinnassa. Ponnahdusikkunoita on monia erilaisia, esimerkiksi koko näytön peittäviä tervetulotoivotuksia, smart bar -lisätietopalkkeja ja triggered scroll box -bannereita.
Muista, että kotisivulla saattaa toimia toisenlainen ponnahdusikkuna kuin vaikkapa blogipostauksessa tai tuoteluettelossasi. Kokeile erilaisia ja analysoi, mikä sopii parhaiten.
Jos haluat asiakkaan liittyvän sähköpostilistallesi, tee asiakkaalle selväksi, mitä hän siitä saa ja miksi hänen pitäisi listalle liittyä. Hyvä keino vakuuttamiseksi on näyttää toisten asiakkaiden antamaa hyvää palautetta.
Yritykset antavat usein sähköpostilistalle liittymisen yhteydessä jotakin, kuten pienen lahjan, erikoistarjouksen tai alennuskupongin. Blogistamme löydät lisää vinkkejä sähköpostilistasi kasvattamiseen.
Markkinointisähköpostit auttavat luomaan ja vahvistamaan brändiäsi.
Lähetä personoituja, hyödyllisiä sähköposteja, jotka puhuttelevat asiakastasi henkilökohtaisesti.
Sähköpostilistastasi pitää huolehtia. Kun huolehdit listastasi, pidät asiakkaasi sitoutuneita, tehostat verkkomyyntiäsi, saat vähemmän listalta poistumispyyntöjä ja bounceja. Kerromme seuraavassa postauksessa lisää siitä, miten tämä käytännössä tehdään.