Moni muistaa 2000-luvun alusta mainoksen, jossa rockartisti elää todellista rokkarin elämää Uriah Heepin Easy Living -biisin pauhatessa taustalla. Tuo 20 vuotta vanha klassikkomainos oli Pohjola Vakuutuksen tekosia, ja nyt brändi on päättänyt palata vanhaan ja tehdä teoksesta uuden version.
Tällä kertaa filmissä esiintyy rokkarin sijaan eläkeläisnainen, joka seikkailee Aurinkorannikolla. Samalla Easy Living -biisi on muuttunut letkeäksi latinoversioksi.
Filmi on osa Pohjola Vakuutuksen strategiaan kiinnittyvää arvomarkkinoinnin Kaikki kyllä järjestyy -konseptia, jossa tiedostetaan ihmisten tarpeet yhä syvemmin.
– On ilmiselvää, että ihmiset haluavat elää itselleen merkityksellistä elämää. Ja sitten jos ja kun jotain tapahtuu, on meidän tehtävämme vakuutusyhtiönä auttaa. Arvomarkkinointiin panostamalla Pohjola Vakuutus haluaa osoittaa, että yhtiö on sitoutunut tarjoamaan entistä ihmisläheisempää ja sujuvampaa palvelua, sanoo Pohjola Vakuutuksen Marketing Lead Anna Hanström.
Pohjola Vakuutus pyrkii konseptillaan kannustamaan suomalaisia elämään omannäköistä elämää ja luottamaan vakuutusyhtiön turvaan.
–Arvomarkkinoinnin konsepti on syntynyt arvolupauksestamme ja konkretisoi sitä systemaattista työtä, jota tehdään koko organisaatiossa asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Tulevaisuudessa tämä näkyy asiakkaille esimerkiksi entistä sujuvampina tapoina edistää korvaushakemusten käsittelyä sekä tukea vahinkojen ennaltaehkäisyssä. Meidän auttamisen ammattilaisemme haluavat olla aidosti empaattisia ja ihmisläheisiä niin, että ihmiset löytävät nopeasti ja sujuvasti avun, jotta arki ei kuormittuisi määräänsä enempää vahinkotilanteissa, Hanström jatkaa.
Uudessa filmissä haluttiin rikkoa sukupuolirooleja ja ottaa päähenkilöksi iäkkäämpi nainen, mikä lähettää tärkeän viestin brändistä.
– Halusimme tehdä tribuutin ennen kaikkea kunnioituksesta alkuperäistä filmiä kohtaan. Tässä ajassa on myös tarpeen ja ennen kaikkea hauskaa testata sukupuoliroolien uudelleenkääntämistä: nyt on naisten vuoro elää reunalla. Ylipäätään kenenkään ei enää tarvitsisi olla odotusten tai stereotypioiden kahlitsemia, jokainen voi olla vapaa tyylillään. Samalla halusimme kertoa, että Pohjola Vakuutus on ajassa elävä vakuutusyhtiö, joka ymmärtää tämän vuosikymmenen unelmat, tarpeet ja arvot, kertoo filmiä toteuttamassa olleen markkinointi- ja konsulttitoimisto Milttonin copywriter Maria Hakala.
Uudessa filmissä tuotantoyhtiönä toimi Directors Guild.
Tältä näyttää uusi Easy Living -mainos:
Alkuperäisen mainoksen taustalla on mainosalan konkari Markku Rönkkö, joka muistelee mainoksen olleen tuolloin täysin poikkeuksellinen. Se laittoi sääntöjä uusiksi koko vakuutusalalla, jonka mainonta oli hyvin perinteistä.
– Tuolloin vakuutusyhtiömainonta oli varottelevaa, mutta me käänsimme idean päälaelleen ja kehotimme ihmisiä elämään täysillä. Rockstar-mainos laittoi vakuutusmainonnan säännöt uusiksi ja pakotti kilpailijat reagoimaan ja muuttumaan ihmisläheisemmiksi. Näytimme videon aikanaan myös Easy Livingin esittävälle Uriah Heepille, joka esiintyi Helsingissä. Heidänkin mielestään mainos oli onnistunut, kuin heidän arjestaan. On kunnianosoitus, että mainos on nyt tehty uudelleen. Se on jälleen rohkea veto, koska yleensä on totuttu näkemään miehiä sikailemassa, Rönkkö sanoo.
Alkuperäinen mainos näyttää tältä: