Ilmiöt

26-vuotias verkkovalmennusyrittäjä Marianne Lehikoinen kertoi kesällä kovista myyntituloksistaan ja miljoonatavoitteestaan – näin hänellä menee nyt

24.10.2022 14:10
Toni Rajamäki
Negatiiviset kommentit eivät hetkauta nuorta yrittäjää, jonka bisnes on lähtenyt lentoon tänä vuonna.

Marianne Lehikoisen, 26, yrityksen CG Company Oy:n myynti oli viime tammikuussa 2600 euroa, mutta jo keväällä hän ylsi yli 100 000 euron myyntiin yhden kuukauden aikana.

Lehikoinen kertoi menestyksestään kesäkuussa MarkkinointiUutisten haastattelussa. Eri alojen asiantuntijoita ja valmentajia myynnissä konsultoiva Lehikoinen kertoi, kuinka hänen asiakkaansa yltävät jopa kymmenien tuhansien eurojen kuukausimyynteihin. Hän myy asiakkailleen viikon mittaista verkkovalmennusohjelmaa, jossa annetaan avaimet isojen kauppojen tekemiseen.

Lehikoinen täräytti tuolloin, että oma sadan tuhannen euron kuukausimyynti oli vasta alkua. Tavoitteet ovat huomattavasti korkeammalla, miljoonan euron kuukausimyynnissä.

MarkkinointiUutiset tavoitti Lehikoisen muutamaa kuukautta myöhemmin ja kysyi, onko tavoite tullut yhtään lähemmäksi.

– Elokuussa yritykseni teki uuden myyntiennätyksen, 146 000 euroa, ja oma tavoitteeni on, että miljoonakuukauteen yllettäisiin seuraavan kolmen vuoden sisällä, Lehikoinen kertoo.

MAINOS

Onko miljoonakuukausi aidosti realistinen tavoite?

– On. Tammikuussa myyntini oli 2600 euroa, ja nyt on vakiinnuttu yli sadan tonnin kuukausiin. Viimeisimmän kvartaalin liikevaihto oli noin 370 000 euroa. Tällainen kehitys antaa itsevarmuutta. Toki ymmärrän, että kuukausimyynnin kymmenkertaistaminen vaatii uudenlaista tekemistä.

MarkkinointiUutiset on nähnyt Lehikoisen yrityksen kolmannen kvartaalin tilinpäätöksen, joka kertoo lukujen olevan totta. Tilinpäätöksestä selviää myös, että tilikauden voitto oli reilut 160 000 euroa. Henkilöstökuluihin meni reilut 50 000 euroa.

Brändin rakentamista

Matka miljoonakuukausiin vaatii luonnollisesti investointeja. Lehikoinen sanoo, että Suomessa on edelleen paljon potentiaalisia asiakkaita, mutta katse on vahvasti ulkomaillakin. Ulkomailta on jo löytynyt ensimmäiset asiakkaat.

Yhtenä tärkeänä askeleena on ollut tiimin kasvattaminen. Aluksi Lehikoinen toimi yksin, mutta tänä vuonna tiimi on jo kasvanut yli kymmenhenkiseksi. Yritykseen on palkattu vakituinen operatiivinen johtaja, myyntikoordinaattori ja valmentaja, minkä lisäksi mukana on useampi yrityspohjalta toimiva työntekijä.

Seuraavana isona asiana on panostaminen yrityksen brändiin, mitä Lehikoinen ei ole tähän asti tehnyt liikaa. Alkuaika on mennyt käytännössä oman henkilöbrändin rakentamiseen.

– Miljoonaan yltäminen vaatii vahvaa brändiä, jonka myötä pystymme rakentamaan 50 000-100 000 euron arvoisia kauppoja. Jokin valkoinen t-paita ilman logoa maksaa kaupassa viisi euroa, mutta kun siihen lyö rintaan Niken logon, hinta on 50 euroa. Jos siinä on Chanelin logo, hinta on 500 euroa. Samalla logiikalla meidän pitää ajatella brändiä.

Lehikoinen kertoo hänen yrityksensä panostaneen viime aikoina somestrategiaan, jonka avulla brändiä aletaan vahvistaa. Hän puhuu pitkän tähtäimen strategisesta ja tavoitteellisesta tekemisestä.

– Keskitymme muun muassa pitkiin sisältömuotoihin, joita katsotaan vielä vuosienkin päästä. Aloitimme juuri esimerkiksi YouTube-videoiden tekemisen. Kokonaisuudessaan kaikki perustuu pitkän tähtäimen hakukoneoptimoituun sisältöön. Tällaisilla sisällöillä rakennetaan brändiä ja uskottavuutta. Nyt emme keskity enää vain pikaisiin ratkaisuihin, jotka auttoivat pääsemään tänne asti. Nyt on resursseja panostaa brändiinkin.

Voimaa negatiivisista kommenteista

Lehikoisen tyyli on hyvin epäsuomalainen. Hän ei pelkää puhua rahasta ja saavutuksistaan, ja sellainen ei ole kaikkien mieleen.

Lehikoinen on tuonut aktiivisesti esiin myyntituloksiaan, ja hän on kertonut menestystarinaansa lukuisissa medioissa. Samalla se tarkoittaa, että arvostelijoita riittää. Nainen myöntää, että etenkin alkuvaiheessa negatiiviset kommentit menivät ihon alle.

– Alussa kommentit vaikuttivat enemmän kuin nyt. Olen yrittänyt kääntää muiden negatiivisuuden voitoksi, ja olen siinä onnistunutkin. Huutelijat eivät ole asiakkaitani, enkä edes enää jaksa vastata heille, jotka sanovat minun olevan huijari. Heidän väitteillään ei ole mitään pohjaa eikä heillä ole henkilökohtaisia kokemuksia palvelustani.

– Positiivista on se, että asiakkaani ovat puolustaneet minua. He vastustavat minun vastustajia, Lehikoinen kiittelee.

Lehikoinen ei ole muuttanut tai muuttamassa tyyliään, vaikka menestyksen kasvaessa negatiivisten kommenttien määrä lisääntynee. 

– Koen, että missioni on auttaa muita naisyrittäjiä huipputuloksiin, ja näytän jatkossakin omalla esimerkilläni mallia muille, nuori yrittäjä sanoo loppuun.

MAINOS
MAINOS