Vuosittain toteutettavan Sponsorointibarometrin tulokset on julkaistu. Vuonna 2023 sponsorointiin investoitiin Suomessa kaiken kaikkiaan 273 miljoonaa euroa, joka on 1,1 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Urheilusponsorointi kasvoi 1,2 prosenttia ja kulttuurisponsorointi 2 prosenttia.
Yrityksistä 64 prosenttia aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2023. Odotukset ovat varovaisimmillaan sitten 2014 yritysten osalta. Oikeudenomistajien odotukset ovat korkeimmillaan sitten vuoden 2018.
Oikeudenomistajista 49 prosenttia arvioi tuottojensa kasvavan tänä vuonna.Tapahtumamarkkinoinnin toimistoista 61 prosenttia arvioi markkinan kasvavan 2023.
65 prosenttia yrityksistä aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan tapahtumamarkkinoinnin investointinsa.
– 2023 oli odotetun heikko kasvun vuosi. Odotukset tulevalle vuodelle ovat muuttuneet varovaisempaan suuntaan. Huomiota herättävää on yritysten ja oikeudenomistajien aiempaa suuremmat näkemyserot kuluvan vuoden kasvuodotuksista. Inflaatio ja talouden yleisen tilanteen vaikutukset painavat odotuksia voimakkaasti eritoten yrityspuolella, sanoo Sponsor Insightin tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen tiedotteessa.
Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus.
Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä.
Tapahtumabarometri toteutettiin yritys- ja tapahtumatoimistokyselynä.
Sponsor Insight toteuttaa tutkimuksen ja analyysin Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta.