Aalto-yliopisto avaa maksuttoman verkkokurssin, joka tuo luovuuden perustiedot kaikkien ulottuville alasta riippumatta.
Tavoitteena on, että kymmenet tuhannet ihmiset opiskelisivat luovuuden perusperiaatteet. Kolmen opintopisteen verkkokurssin voi tehdä osissa ja sen suorittamiseen menee noin 72 tuntia. Kurssia on ollut rakentamassa joukko Aalto-yliopiston asiantuntijoita, opettajia ja tutkijoita eri aloilta ja siitä vastaa yliopiston muotoilun laitos.
Sukellus radikaaliin luovuuteen -kurssi on osa radikaalin luovuuden aloitetta, jossa on mukana jo yli 60 organisaatiota, muun muassa Fiskars Group, Posti, KONE, Wolt, Marimekko, Smartly, Kemira, Posti, Kalevala Koru, Kesko, SOK, Rovio, VTT, Sitra ja A-lehdet. Aloitetta tukevat myös työ- ja elinkeinoministeriö sekä Helsingin ja Espoon kaupungit.
Kurssi esittelee radikaalin luovuuden käsitteen ja menetelmiä, joiden avulla voi tarttua monimutkaisiin haasteisiin ja tulla sinuiksi luovaan prosessiin liittyvän epävarmuuden kanssa.
Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä uskoo, että Suomella on kaikki edellytykset kasvaa radikaalisti luovan ajattelun ja toiminnan kärkimaaksi.
– Luovuus ei ole vain synnynnäinen ominaisuus vaan taito, jonka jokainen meistä voi oppia. Emme voi ratkaista ongelmia perinteisin keinoin ja odottaa uudenlaisia tuloksia. Jokainen meistä voi oppia, lisätä ja kehittää luovuuttaan. Panostamalla yhdessä radikaalin luovuuden oppimiseen ja hyödyntämiseen voimme vahvistaa Suomen kilpailukykyä ja asemaamme kestävän kehityksen ja innovaatioiden edelläkävijänä, Niemelä painottaa tiedotteessa.