Hayley Le / Aalto-yliopisto
Luovuus

🔍 Aalto-yliopisto halusi kokeilla uudenlaista tapaa viestiä – teki elokuvan luovuudesta: ”Elokuva koskettaa yleisöä tiedotetta paremmin”

14.3.2024 8:05
Iina Kansonen
Markkinointialalla on mieletön paikka tehdä muutosta radikaalin luovuuden avulla, sanoo Aalto-yliopiston Head of Radical Creativity Riikka Mäkikoskela. Hän uskoo, että radikaalilla luovuudella voidaan ratkaista globaaleja ongelmia.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Mitä yhteistä on kansanedustaja Pekka Haavistolla, ihmisoikeusaktivisti Ujuni Ahmedilla, muotisuunnittelija Jimi Särmöllä, sosiaalipedagogiikan professori Arto Salosella ja teknologiayhtiö Smartly.ion perustajalla Kristo Ovaskalla?

Ainakin se, että he kaikki esiintyvät Aalto-yliopiston tuoreessa Radical Creatives -elokuvassa. Ja se, että he kaikki puhuvat elokuvassa luovuudesta – ja nimenomaan radikaalista uovuudesta.

Radikaali luovuus on yksi Aalto-yliopiston uuden strategian kolmesta läpileikkaavasta teemasta. Yliopistossa haluttiin kertoa radikaalista luovuudesta medialle ja yleisölle, mutta perinteisen lehdistötiedotteen sijaan se päätettiin tehdä elokuvalla. Siksi istun nyt Punavuoren Riviera-elokuvateatterissa elokuvan lehdistönäytöksessä.

"Olemassa on jo toimistoja, jotka valitsevat toimeksiantoja niin, että ne pystyvät tekemään yhteiskunnallista muutosta."
MAINOS

”Koko elokuva on radikaali luova teko. Se on radikaali tapa viestiä asioista”, sanoo elokuvan kuvannut Iiris Sjöblad.

Katso elokuvan traileri alta.

Poikkitieteellistä luovuutta

Elokuva alkaa. Valkokankaalla vilisee tuttuja mutta myös tuntemattomampia kasvoja.

Elokuvan ohjanneen Emilia Hernesniemen mukaan leffa on tutkimus siitä, mitä kaikkea luovuus voi olla. Se näkyy esiintyjien valinnassa: luovuudesta on puhumassa henkilöitä insinööristä poliitikkoon ja tekstiilitaiteilijasta matemaatikkoon.

Luultavasti esiintyjävalinnoilla halutaan korostaa myös seikkaa, jonka elokuvan tekijät mainitsevat monesti: radikaali ajattelu ja toiminta eivät voi jäädä vain taiteen ja kulttuurin käyttöön, sillä niitä tarvitaan kaikilla aloilla.

Radical Creatives -elokuvassa nähdään myös tanssija Imose Iduozee. Kuva: Hayley Le / Aalto-yliopisto

”Me tarvitsemme radikaalisti luovia ratkaisuja, koska perinteisillä menetelmillä ei enää pötkitä pitkälle. Radikaali luovuus on uudenlaisten riskien ottamista ja tuntemattoman kanssa tekemisissä olemista mutta myös uudenlaista vastuuta”, sanoo Jaan Praks, Aalto-yliopiston avaruustekniikan professori ja yksi elokuvan esiintyjistä.

Maailma muuttuu radikaalilla luovuudella

Tapaan elokuvanäytöksen jälkeen radikaalin luovuuden toisen strategisen vastuuhenkilön, Riikka Mäkikoskelan. Hänen tittelinsä kalskahtaa hienolta: Mäkikoskela on Aalto-yliopiston Head of Radical Creativity.

Mäkikoskela kertoo olevansa vanha aaltolainen, kuvataideopetuksen maisteri ja tohtori. Ennen nykyistä pestiään hän toimi yhdeksän vuotta tutkijana Aalto-yliopistossa. Mäkikoskelalle on aina ollut tärkeää vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Nykyisessä työssään hän pääsee pohtimaan, pystytäänkö luovuuden avulla muuttamaan teollisuutta, toimialoja ja yhteiskuntia.

Riikka Mäkikoskela muistuttaa, että radikaalia luovuutta kannattaa hyödyntää myös markkinointialalla. Kuva: Kalle Kataila

Mäkikoskela määrittelee radikaalin luovuuden perustavanlaatuiseksi uudistumiseksi alalla kuin alalla. Radikaalia luovuutta voi tapahtua kaikkialla yhteiskunnassa, hän sanoo.

”Meillä on luontokadon ja ilmastonmuutoksen kaltaisia suuria, globaaleja haasteita. Pyrimme edistämään monialaista yhteistyötä ja keskustelua. Uskomme, että se on keino ratkaista globaalit ongelmat.”

Mäkikoskelan mukaan radikaalista luovuudesta haluttiin kertoa elokuvan keinoin siksi, että elokuva koskettaa yleisöään esimerkiksi lehdistötiedotetta paremmin.

”Tämä uudistaa tiedeviestintää. Emme vain kirjoita tiedotteita, vaan lisäksi teemme elokuvia ja tuomme sen avulla ihmisiä yhteen herättääksemme keskustelua.”

Onko mielikuva markkinointialasta muuttumassa?

Mäkikoskela huomauttaa, että markkinointialalla on ”mieletön paikka” tehdä muutosta radikaalin luovuuden avulla.

”Alalla on paljon keinoja, joilla voidaan vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen ja keskustelunaiheisiin.”

Hän kertoo huomanneensa, että uudenlainen ajattelu on saanut jalansijaa mainos- ja viestintätoimistoissa.

”Enää ei uskota pelkkään rahan tekemiseen ja jatkuvaan talouskasvuun, vaan olemassa on jo toimistoja, jotka tekevät yhteiskunnallista muutosta ja valitsevat toimeksiantoja niin, että pystyvät tekemään muutosta. Siksi mielikuva markkinointialasta saattaa olla muuttumassa.”

"Elämme nyt taitekohtaa. Asioita on opittava ajattelemaan uudella tavalla.”

Mäkikoskela muistuttaa, että radikaali luovuus on syklistä, ei lineaarista etenemistä pisteestä a pisteeseen b. Se on sitä, että tehdään kokeiluja eikä välttämättä edes tiedetä lopputulosta.

”Toivon, että globaaleista kriiseistä huolimatta jaksamme säilyttää toivon kipinän. Ihmiskunnan historiassa on ollut paljon kriisejä, mutta olemme aina selvinneet niistä. Meistä jokainen voi vaikuttaa tulevaisuuteen, ja elämme nyt taitekohtaa. Asioita on opittava ajattelemaan uudella tavalla.”

Radical Creatives -elokuvasta järjestetään ilmaisnäytöksiä kaikille halukkaille. Aalto-yliopisto on järjestänyt aikaisemmin radikaalin luovuuden kesäkoulun, ja sellainen on luvassa myös ensi elokuussa. Syksyllä julkistetaan Aalto-yliopiston verkkokurssi radikaalista luovuudesta, Mäkikoskela kertoo. Kurssi tulee olemaan avoin kaikille radikaalista luovuudesta kiinnostuneille.

MAINOS
MAINOS