Kolumni

Ahdistaako organisaatiosi jatkuva muutospaine? Laiska ja kaavamainen ajattelu tuo helpotuksen

21.5.2024 8:59
Jere Rinne
Maailma muuttuu nopeasti, mutta näillä 10 ohjeella pystyt helposti välttämään jatkuvan muutoksen ja jatkamaan ainakin vielä hetken kuten aina ennenkin, kirjoittaa Jere Rinne.

Kaikki tietävät, että maailma muuttuu nyt todella nopeasti. Esimerkkinä tästä käy vaikka tulevaisuudentutkija Gerd Leonhardin viime vuosikymmenen lopulla antama arvio. Hänen mukaansa ihmiselämä muuttuu seuraavan 20 vuoden aikana enemmän kuin edellisen 300 vuoden aikana yhteensä.

Futuristi Amy Webb puolestaan puhuu tämän vuoden trendiraportissaan supersyklisestä ajasta, joka muokkaa erittäin nopeasti ja syvältä olemassaolomme perusteita. Ei siis ihme, jos muutosvauhti tuntuu kovalta, sillä sitä se on.

Yritysten johtamisen näkökulmasta tästä syntyy haaste, jossa pitäisi samaan aikaan olla uudella tavalla sekä nykyisyys- että tulevaisuusorientoitunut. Tulosta ja kasvua pitää tehdä samalla, kun markkina muuttuu ja muutospaine on jatkuvaa sekä ulkoisesti että sisäisesti.

Tulevaisuudelta kuulostavat asiat vaikuttavat liiketoimintaan jo tänään.

Toki yrityksissä aina on pyritty vastaamaan nykyhetkeen ja luomaan edellytyksiä menestyä tulevaisuudessa. Nyt kuitenkin tilanne on eri: muutoksia tapahtuu ennennäkemättömän paljon, usealla rintamalla rinnakkain ja vastakkain, ja tulevaisuudelta kuulostavat asiat vaikuttavat liiketoimintaan jo tänään.

Monessa johtoryhmässä ja johtotehtävässä olevalle tilanne voikin aiheuttaa ahdistusta. Ei kuitenkaan huolta, tällaisessa tilanteessa laiska ja kaavamainen ajattelu tuo helpotuksen:

1. Vältä uteliaisuutta – Uuden tiedon etsiminen voi johtaa muutospaineeseen ja vaatii ylimääräistä vaivannäköä. Tyytyminen siihen, mitä jo tiedät, minimoi yllätykset ja pitää asiat mukavasti ennallaan.

2. Kehitä vältteleviä vastauksia – Esimerkiksi “Hyvä idea, palataan asiaan myöhemmin" tai “Kiitos, mutta juuri nyt ei ole hyvä hetki”. Näin voit odotella, että asiat ratkeavat itsestään.

3. Käytä valmiita fraaseja – Vanhat kliseet toimivat aina, miksi keksiä pyörä uudelleen?

4. Toista menneitä saavutuksia – Muistele vanhoja voittoja, uusien tavoittelu vaatii todennäköisesti uutta ajattelua ja uusia keinoja.

5. Oma suosikkini: Käytä "ei ole vaihtoehtoja" -fraasia – Tämä vapauttaa sinut tarpeesta etsiä uusia ratkaisuja tai perustella mitään tarkemmin.

Jos kuitenkin muutospaine kasvaa liian suureksi, niin:

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

6. Hyväksy ensimmäinen ehdotus – Älä tuhlaa aikaa parempien vaihtoehtojen etsimiseen.

7. Sen jälkeen tee paljon kompromisseja – Joustavuus minimoi konflikteja ja vaivaa, vaikka se vesittääkin kaikki tavoitteet.

8. Seuraa kuitenkin vain suosituimpia trendejä – Älä vaivaudu analysoimaan, mikä toimii parhaiten teillä, vaan kopioi, mitä muut tekevät.

9. Puhuessasi muutostarpeesta toista hyvältä kuulostavia yleisiä ja alan “totuuksia” äläkä esitä niihin jatkokysymyksiä – esimerkiksi "miksi ”ja "miten” avaavat vaarallisia polkuja ajattelulle.

10. Lopuksi voit aina piiloutua jargonin taakse – Käytä monimutkaista kieltä ja kuulemiasi cooleja sanoja, jotta vaikutat asiantuntevalta ja peität, että todellisia muutoksia ei ole tapahtunut.

Aivomme suosivat helppoja, energiaa säästäviä ratkaisuja.

Näillä ohjeilla varmistat, että asiat pysyvät organisaatiossasi kutakuinkin ennallaan, ja muutoksiin voidaan reagoida korkeintaan passiivisesti vasta silloin, kun on aivan pakko.

Ohjeiden noudattamisen lopputuloksesta en kuitenkaan ota vastuuta, sillä todennäköisesti olen testannut jokaista kohtaa yksin ja yhdessä. Saattaa tuntua, että ne toimivat siinä hetkessä, mutta siihen se sitten jääkin.

Aivomme suosivat helppoja, energiaa säästäviä ratkaisuja. Juuri nyt siihen on kuitenkin vähemmän varaa kuin koskaan aikaisemmin. Vanhojen toimintatapojen ja laiskan ajattelun sijaan omat ja asiakkaiden organisaatiot pitää saada ajattelemaan ja haastamaan totuttu silloinkin, kun se on vaivalloista ja epämukavaa.  

Vain niin muutos voi olla enemmän kuin sopeutumista.

Jere Rinne on utelias toimitusjohtaja, jota kiinnostaa melkein kaikki. Sen vuoksi viestintätoimisto on täydellinen ympäristö hänelle. Ja koska maailma ei ole läheskään valmis, niin hänen kolumninsa käsittelevät usein kehittämistä, muutosta ja tulevaisuutta.