Aiven
Digitaalisuus

Aivenin markkinointijohtaja kertoo, miksi 100 miljoonan dollarin rahoituksen kerännyt suomalaisyritys menestyy kansainvälisillä markkinoilla

26.3.2021 12:40
Toni Rajamäki
Aivenin arvo on noussut jo lähes 700 miljoonaan euroon.

Suomalainen ohjelmistoyhtiö Aiven on kerännyt C-rahoituskierroksellaan suomalaisittain todella ison potin, sillä yritys tiedottaa hankkineensa sijoittajilta 100 miljoonaa dollaria eli noin 85 miljoonaa euroa. Aiveniin on nyt sijoitettu yhteensä lähes 130 miljoonaa euroa, ja yrityksen arvo on jo lähes 700 miljoonaa euroa.

Vuonna 2016 perustettu Aiven tarjoaa asiakkailleen avoimen lähdekoodin tietokantapalveluita julkisilla pilvipalvelualustoilla. Yrityksen palveluita käyttää muun muassa yli 100 miljardin liikevaihtoa pyörittävä yhdysvaltalainen televiestintäyhtiö Comcast. Suomessa Aivenin asiakkaisiin kuuluu muun muassa Wolt.

Aiven aikoo kasvaa isoin askelin tuoreimman rahoituspottinsa avulla. Tiedotteen mukaan yritys aikoo tuplata 140-henkisen henkilökuntansa, kehittää tuotteitaan, panostaa merkittävästi lisää avoimen lähdekoodin projekteihin ja laajentua uusille markkinoille.

Aivenin suunnitelmiin kuuluu luonnollisesti panostaa entistä vahvemmin markkinointiin, sillä yritys haluaa ottaa jalansijaa etenkin Aasiassa. Aivenin menestyksen taustalla on vahva markkinointistrategia, jonka keskiössä on vahva tuote. Tuote on ollut yrityksen menestyksen perusta, ja sitä se on jatkossakin.

–  Liiketoimintamme kasvun pohjalla on alusta saakka ollut tuotelähtöinen kasvustrategia. Panostamme paljon palvelujemme ja alustamme käyttökokemukseen. Aiven on helppo ottaa käyttöön kymmenessä minuutissa muutamalla klikkauksella. Uskomme sen olevan meille kilpailuetu, jonka myötä vakuutamme käyttäjät Aivenin käytön eduista kokeilujakson aikana sekä toisaalta saamme asiakkaistamme innokkaita Aivenin puolestapuhujia, Aivenin markkinointijohtaja Emma Paajanen (kuvassa vasemmalla) kertoo MarkkinointiUutisille.

Aiven itse on vienyt viestiä laadukkaasta tuotteestaan eteenpäin tapahtumissa ja digitaalisissa kanavissa.

– Kaikki lähtee siitä, että tuottamamme sisältö on kohderyhmälle kiinnostavaa. Emme esimerkiksi juurikaan sponsoroi alan tapahtumia, vaan pyrimme pääsemään puhujiksi tarjoamalla tapahtumaan kiinnostavia teknisiä puheenvuoroja. Uskomme ja olemme nähneet, että kiinnostava sisältö leviää kohderyhmämme keskuudessa orgaanisesti, ja pyrimme olemaan aktiivisesti läsnä yhteisöissä ja kanavissa, joissa kohderyhmämme viettää aikaa.

– Toki teemme myös maksettua mainontaa digitaalisissa kanavissa, jotta tavoitamme kohderyhmää vielä laajemmin. Muun muassa viestintä ja mediasuhteet, tapahtumat, sisältömarkkinointi sekä digitaaliset kanavat yhteisöistä sosiaaliseen mediaan ja hakukoneisiin ovat työkalupakkimme vakiovarusteita, Paananen jatkaa.

"Kaiken lähtökohtana on tehdä sovelluskehittäjien elämästä helpompaa"

Paajanen kertoo, että Aiven kasvattaa markkinointitiimiään rahoituksen myötä, mikä auttaa yritystä etsimään koko ajan tehokkaampia tapoja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita.

– Uuden rahoituksen turvin pystymme jatkamaan laajentumista, kasvattamaan brändin tunnettuutta entistä enemmän ja rakentamaan paikallisia tiimejä niin uusien kuin nykyistenkin asiakkaidemme tueksi uusiin maihin, hän sanoo.

Brändin tunnettuuden kasvattamiseen löytyy selkeä suunnitelma, joka on todistetusti toimiva. Siinäkin on keskiössä koko yrityksen kulmakivi eli laadukas tuote, josta yritys viestii potentiaalisille asiakkaille kiinnostavasti.

– Kaiken lähtökohtana on tehdä sovelluskehittäjien elämästä helpompaa. Haluamme tuottaa sisältöä ja tarjota asiakkaillemme kiinnostavaa materiaalia, joka auttaa heitä tekemään työnsä paremmin ja tehokkaammin. Panostamme kehittäjäsuhteisiin. Markkinointitiimissä työskentelee muiden osaajien lisäksi avoimen lähdekoodin teknologioiden asiantuntijoita ja ohjelmistokehittäjiä, joiden tehtävä on auttaa asiakkaita hyödyntämään tarjoamiamme teknologioita.

MAINOS
MAINOS
MAINOS