Mitä ruotsalaiset ajattelevat suomalaisista? Siinä on kysymys, joka on kiehtonut suomalaisia kautta aikojen.
Kysymys on kiinnostanut aina myös markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa. Mitä ruotsalaiset ajattelevat suomalaisista yrityksistä ja niiden markkinoinnista ja brändin rakentamisesta? Kysymys on todella kiinnostava, sillä Ruotsi on luovuuden ja brändin rakentamisen huippumaa, jossa toden totta tiedetään, millaista on hyvä markkinointi.
MarkkinointiUutiset sai mahdollisuuden selvittää kysymykseen vastauksen, kun kansainvälisen design- ja innovaatioketjun AKQA:n Ruotsin-johtoa vieraili viime viikolla verkostoonsa kuuluvan bränditoimisto SEKin toimistolla Helsingissä. AKQA:n ja SEKin tapaamisen taustalla on muun muassa halu syventää yhteistyötä, joka sai alkunsa vuonna 2020, kun SEKin omistava Grey-ketju fuusioitui AKQA:n kanssa.
Toisin sanoen AKQA:n Ruotsin-studiot on ovat päässeet päässeet hyvin tutuksi SEKin töiden kanssa. Samaan aikaan Ruotsissa on saatu tutustua myös suomalaisiin brändeihin – ei vain SEKin asiakkaisiin vaan myös moniin muihin – ja niiden markkinointiin. Siksi AKQA:n porukalle on muotoutunut vahva kuva suomalaisen markkinoinnin ja brändin rakentamisen tasosta.
Millainen se kuva sitten on? AKQA:lta Suomen-reissuun osallistuivat AKQA Ruotsin toimitusjohtaja David Wedebrant, Group Creative Director Rasmus Keger sekä brittiläislähtöinen Executive Experience Director Sam Andrews (kuvassa vasemmalla). Lisäksi reissuosaston täydensi AKQA Tukholman suomalaislähtöinen Senior Account Director Lasse Lindström (keskellä). Heistä kukin sanoo samaa: Suomessa brändit ovat jo pitkällä innovaatioiden ja teknologian suhteen, mutta kehityspotentiaalia on edelleen paljon.
– Sanoisin, että Pohjoismaista Suomi ja Ruotsi ovat pisimmällä teknologiainnovaatioissa. Ruotsissa tosin ollaan jo todella pitkällä, kun katsotaan meidän kaikkien tuntemia brändejä, kuten esimerkiksi Spotifya tai Volvoa. Olemme ottaneet omien asiakkaidemme kanssa isoja askeleita viimeisten vuosien aikana, mutta uskon, että Suomessa ollaan nyt samanlaisessa tilanteessa. Iso muutos on tapahtumassa, sanoo Wedebrant.
Lähes koko keskustelu AKQA:n porukan kanssa keskittyy brändien digitalisoitumiseen. AKQA:lta löytyy tietenkin tähän asiaan runsaasti asiantuntijuutta, mutta on myös selvää, että brändin rakentaminen tapahtuu tänä päivänä digitaalisuus edellä.
Andrews on samoilla linjoilla Wedebrantin kanssa: Ruotsissa ollaan edelläkävijöitä digitaalisuuden suhteen, mutta Suomessa ollaan hyvällä tiellä.
– Ruotsissa on kehitytty todella nopeaa vauhtia. Digitaaliset ekosysteemit, digikokemus ja digipalvelut ajavat brändejä eteenpäin. Uskon, että suomalaiset ovat nälkäisiä tämän asian suhteen, Andrews pohtii.
Pohjoismaista Suomi ja Ruotsi ovat pisimmällä teknologiainnovaatioissa.
Andrewsin mukaan markkinoinnin edelläkävijämaissa, kuten Ruotsissa ja Englannissa, digitaalisuus on brändeille selviö. Hän sanoo, että näissä maissa markkina on jo hieman “kylläinen”.
– Näen myös täällä Suomessa olevan paljon mahdollisuuksia. Kehityksen pitää vielä kiihtyä, mutta on ollut todella mielenkiintoista nähdä, miten täällä innovoidaan ja miten potentiaalinen markkina Suomi on.
Nelikosta Lindström tuntee suomalaisen markkinoinnin parhaiten. Lindströmillä on Suomen ja Ruotsin lisäksi alan kokemusta muun muassa Lontoosta, joten häneltä löytyy paljon vertailupohjaa.
– Täällä on oikeasti paljon luovia ja korkeatasoisia ideoita, mutta suomalaiset ovat aika pidättyväisiä. Suomalaisten pitäisi olla enemmän ylpeitä työstään, sillä monet yritykset tekevät todella hyvää jälkeä, Lindström kertoo.
AKQA Ruotsin Group Creative Director Keger puhuu koko Pohjoismaiden yleisestä markkinoinnin tasosta, ei vain Suomen.
– Ruotsissa on paljon perinteitä brändien rakentamisen ja hyvän markkinoinnin suhteen. Jopa Yhdysvalloissa Ruotsia katsotaan luovuuden alueella, mutta todellisuudessa kaikki Pohjoismaat ovat loistavalla tasolla, Keger painottaa.
Kehityksen pitää vielä kiihtyä, mutta on ollut todella mielenkiintoista nähdä, miten täällä innovoidaan ja miten potentiaalinen markkina Suomi on.
Ruotsin hyvälle maineelle on kuitenkin vahvat perusteet. Ei ole sattumaa, että pienestä Pohjoismaasta tulee koko ajan kansainvälisiä menestyjiä. Spotify, Volvo, Klarna, Ikea, Ericsson, H&M, Minecraft, Skanska ja Telia ovat vain jäävuoren huippu. Juuri tästä syystä AKQA-yhteistyö on SEKille kultaakin arvokkaampi. SEK on jo osoittanut olevansa kansainvälisen tason toimisto, mutta yhteistyö ruotsalaisten kanssa syventää osaamista koko ajan.
– Tiedon jakaminen molemmin puolin on avainasemassa yhteistyössämme. Saamme siitä suuren hyödyn, kertoo SEKin toimitusjohtaja Jaakko Rantala (kuvassa oikealla).
Mutta mihin asioihin suomalaisten kannattaisi panostaa eniten? Andrewsin mukaan digitaalisuus pitäisi asettaa kunnolla keskiöön.
– Digitaalisten innovaatioiden pitää tapahtua organisaatioiden sisällä, mutta muutoksen tekeminen pitkä matka. Ruotsissa olemme auttaneet muun muassa Volvoa tekemään täydellisen digitaalisen käännöksen, Andrews kertoo.
AKQA:n väki käyttää esimerkkinä Finnairia, jolla olisi isot mahdollisuudet kasvattaa kansainvälistä jalansijaansa investoimalla digitaalisuuteen.
– Hedelmä ikään kuin roikkuu ulottuvilla. Heillä olisi mahdollisuus olla maailman edistyksellisin lentoyhtiö, jos digitaalisuus ja asiakaskokemus tuotaisiin vielä enemmän kaiken keskiöön, Wedebrant neuvoo lopuksi.