Sosiaalisen median maailmassa kuultiin viime viikolla merkittävä uutinen, kun Twitter ja maailman rikkain mies, autobrändi Teslan perustaja Elon Musk saivat kauppansa maaliin. Twitter siirtyi Muskin omistukseen 44 miljardin dollarin kauppahinnalla.
Siitä heräsi kysymys, mihin suuntaan Twitter menee tulevaisuudessa? Varmaa on, että Musk tuo mukanaan merkittäviä organisaatiomuutoksia. Hän on muun muassa tekemässä Twitteristä yksityistä yhtiötä.
Mainostajien näkökulmasta oleellisinta on, kärsiikö alustan bränditurvallisuus. Musk haluaa, että Twitterissä kuullaan kaikenlaisia mielipiteitä ja asiallista keskustelua, mutta käytännössä tavoite voi olla vaikeaa saavuttaa, kun vastakkainasettelu uhkaa lisääntyä.
Musk tunnetaan kärkkäistä mielipiteistään, ja hänen tyylinsä näyttää purevan etenkin yhdysvaltalaisiin konservatiivipoliitikkoihin. Esimerkiksi entinen presidentti, Twitteristä pois potkittu Donald Trump sanoi omistajamuutoksen jälkeen olevansa onnellinen, että Twitter on nyt “terveissä käsissä”. Tunnettu republikaani, Teksasin senaattori Ted Cruz sanoi Fox Newsille, että kauppa on "nykyajan sananvapauden yksi merkittävimmistä kehitysaskeleista".
Ymmärrettävästi mainostajien keskuudessa on nyt tarkan pohdinnan paikka. Esimakua tulevasta saattoi antaa autovalmistaja General Motors, joka kertoi CNBC:lle laittavansa Twitter-mainontansa tauolle omistajamuutoksen takia. GM on Muskin omistaman Teslan kilpailija, mutta pääsyy mainonnan keskeyttämiselle on siinä, että yhtiö haluaa katsoa, mihin suuntaan Twitter menee.
GM ei kuitenkaan sulje tiliään, sillä huippubrändi haluaa jatkaa asiakaspalvelua Twitterissäkin.
Aika näyttää, liittyykö GM:n rinnalle muitakin mainostajia. Musk sanoi viime viikolla, että hän haluaa tehdä Twitteristä maailman arvostetuimman mainosalustan, mutta ainakin alkutaival voi olla tuskaisa mainostajien mahdollisen joukkopaon takia.