Brändit

Alvar ja Aino Aallon brändi vauhditti Aarnin kellokauppaa yli 70 prosenttia

27.6.2023 8:47
Mikko Perttunen
Markkinointiin on uskallettu panostaa haastavasta maailmantilanteesta huolimatta.

Suomalainen kellovalmistaja Aarni lanseerasi keväällä Alvar ja Aino Aalto -kellomalliston, johon kuuluu muun muassa Aaltojen kesäpaikan Villa Floran koivupuista tehty kello, johon on hyödynnetty Aaltojen omaa designia.

Malliston lanseerauksen myötä Aarnin myynti kasvoi kahden kuukauden aikana jopa reilulla 70 prosentilla – huhtikuussa 83 prosenttia ja toukokuussa 63 prosenttia.

– Meille avautui Aaltojen pojanpojan kautta mahdollisuus kunnioittaa heidän elämäntyötään. Saimme tutkia Aaltojen alkuperäisiä luonnosvihkoja, josta otimme muotokieltä kelloihin. Nopeasti kävi ilmi, että voisimme myös hyödyntää Villa Floran koivupuita, koska kesähuvilalta piti joka tapauksessa kaataa puita, kertoo Aarnin toimitusjohtaja ja perustaja Niklas Tuokko.

Kellot suunnitteli Harri Koskinen, joka on suunnitellut muun muassa Iittalan, Fiskarsin ja Genelecin tuotteita.

Tuokon mukaan Aarni on onnistunut etenkin brändin rakentamisessaan, mikä on suurin syy kasvulle. Yritys on panostanut vahvasti markkinointiin koko elinaikansa ajan, mutta tänä vuonna investointeja on lisätty haastavasta maailmantilanteesta huolimatta.

Yritys on tehnyt yhteistyötä markkinoinnin kasvurahoittaja Foppan kanssa, minkä myötä Aalto-mallistoa on pystytty markkinoimaan poikkeuksellisen suuresti. Aiemmin brändi oli panostanut vahvasti digimarkkinointiin, mutta Foppan avulla valikoimaan tulivat myös perinteisemmät keinot, kuten televisio-, printti-, ja elokuvamainonta.

MAINOS