Vuoden loppuun sijoittuvaa juhlakautta voisi hyvällä omallatunnolla kutsua kulutusjuhlakaudeksi. Joulun pyhät, kiitospäivä ja halloween ovat viime vuosina saaneet yhä voimakkaammin seurakseen myös marraskuun loppupuolen valtavat alennusmyynnit, joista tunnetuin lienee suomalaisille black friday.
Retail Dive keräsi yhteen alkavaan juhlakauteen liittyviä ajankohtaisia aiheita Yhdysvalloissa.
12 miljardia dollaria on rahamäärä, jonka amerikkalaiset kuluttavat halloweenina, arvioi Yhdysvaltain kansallinen vähittäiskaupan järjestö NRF. Koristeisiin isketään 3,9 miljardia, karkkia ostetaan 3,6 miljardilla ja naamiaisasuja 2 miljardilla dollarilla. 73 prosenttia NRF:n kyselytutkimukseen osallistuneista viettää halloweenia tavalla tai toisella. Viime vuonna luku oli 69 prosenttia.
Amerikkalaisten yhteenlasketut luottokorttivelat ylittivät ennätyksellisen biljoona dollaria ennen kuin juhlakausi on edes alkanut. Heinäkuussa 61 prosenttia amerikkalaisista eli tilanteessa, jossa palkasta ei jäänyt käytännössä mitään säästöön. Tämän vuoden toisella neljänneksellä yhteenlasketut luottokorttivelat lisääntyivät 43 miljardilla dollarilla.
Amazon palkkaa 250 000 kokoaikaista, osa-aikaista ja kausityöntekijää juhlakauden ruuhkiin. Määrä on 100 000 enemmän kuin viime vuonna.
Juhlakauden myynti kasvaa tänä vuonna Yhdysvalloissa 3,7 prosenttia viime vuoteen verrattuna, arvioi Martercardin SpendigPulse-raportti. Verkkokauppa kasvaa arvion mukaan 6,7 prosenttia ja kivijalkakauppa 2,9 prosenttia. Eniten kasvavat elektroniikkamyynti, ravintolamyynti ja elintarvikemyynti.