Kuva: Canva Pty Ltd.
Myynti

Analyysi: Nämä ilmiöt vaikuttavat loppuvuoden suuriin ostosesonkeihin

13.8.2024 12:46
Mikko Perttunen
Muun muassa olemassa olevien asiakkaiden sitouttamisen merkitys korostuu.

Ohjelmistoyritys Salesforce ennustaa muutoksia loppuvuoden ostokäyttäytymisessä.

Salesforcen mukaan taloudellisen epävarmuuden paine on alkanut tuntua kuluttajissa, mikä on näkynyt heidän ostokäyttäytymisessään jo vuoden alusta lähtien. Myös kuluttajien velkaantuminen on lisääntynyt, ja luottokortteja ja muita luottomuotoja hyödynnetään nyt aiempaa enemmän.

Lue myös: Suomalaisilla usein vaikeuksia pitää kirjaa ”osta nyt, maksa myöhemmin” -hankinnoistaan – ongelmat korostuvat nuorilla

Talouden tilanne näkyy Salesforcen mukaan myös siten, että kuluttajat etsivät aktiivisesti alennuksia ja suosivat kauppojen omia tuotemerkkejä.

– Velkaantumisriskin vastapainoksi kuluttajat säästävät enemmän kuin koskaan. Kun kuluttajia pyydettiin asettamaan käytettävissä olevat tulonsa tärkeysjärjestykseen, suurin osa heistä ilmoitti säästämisen olevan tärkeintä. Vasta sen jälkeen nousivat fyysiset tavarat sekä elämykset, Salesforcen vähittäiskaupan osa-alueen aluemyyntijohtaja Tero Alanen kertoo tiedotteessa.

MAINOS

Viime vuonna säästöt olivat kuluttajien mielessä viimeisellä sijalla fyysisten hyödykkeiden ja elämysten jälkeen.

Salesforce nostaa datansa perusteella myös muutamia ennusteita loppuvuoden suurimpiin ostosesonkeihin.

Salesforcen ennusteet:

1. Koska kuluttajat suosivat nyt edullisia hintoja, kasvaa kiinalaisten ostosovellusten, kuten Temun ja Aliexpressin, suosio edelleen merkittävästi myös länsimarkkinoilla.

2. Kuljetuskustannukset ovat nousussa, mikä vaikuttaa vähittäiskauppojen katteisiin.

3. Yhä useampi kuluttaja tulee hyödyntämään tekoälyä lahjojen etsinnässä. Salesforce ennustaa, että tekoälyyn perustuva haku tulee parantamaan merkittävästi konversioastetta verrattuna perinteisiin hakumenetelmiin.

4. Verkko-ostosten osuus jatkaa kasvuaan, ja kuluttajat odottavat parhaita tarjouksia Black Fridayn sijaan Cyber Weekin aikana. Salesforce ennustaa, että verkkomyynti tulee kasvamaan entisestään tänä lomakautena.

5. Digitaalisen markkinoinnin kustannukset kasvavat, ja vähittäiskauppiaiden on keskityttävä olemassa olevien asiakkaiden sitouttamiseen. Uskollisuusohjelmat ja pisteiden kerääminen ovat avainasemassa kuluttajien houkuttelemisessa.

"Personointi on tärkeää."

Alanen lisää, että Salesforcen datan mukaan voidaan arvioida, että joulun alla kaksi viidestä jouluostoksesta tekee vanha, palaava asiakas. Kaudesta tulee luultavasti kilpailuhenkinen ja intensiivinen, ja hinnoittelu- ja alennusstrategioiden merkitys on suuri. Alanen vinkkaakin edelleen eksklusiivisuuden suuntaan:

– Personointi on tärkeää. Voit kannustaa kanta-asiakkaita tarjoamalla eksklusiivisia etuja, kuten ilmaista nopeutettua toimitusta tai lahjapakkausta, varhaista pääsyä alennusmyynteihin ja eksklusiivisia tuotteita, Alanen lisää.

MAINOS
MAINOS