Apple on maailman arvokkain brändi Kantarin BrandZ-listauksessa toista vuotta peräkkäin. Kärkikolmikossa ovat lisäksi Google ja Microsoft, joka ohitti tänä vuonna neljäntenä olevan Amazonin. Pikaruokalaketju McDonald’s sijoittui brändilistauksessa viidenneksi – ainoana ei-teknologiayrityksenä.
Maailman sadan arvokkaimman brändin yhteenlaskettu arvo oli 6,9 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria vuonna 2023. Laskua viime vuoden kaikkien aikojen ennätyslukemista oli 20 prosenttia. Top100-brändit ovat kuitenkin kasvu-uralla pitkällä aikavälillä; koronaa edeltävään vuoteen 2019 verrattuna kasvua on 47 prosenttia.
Kaikkiaan 16 brändiä paransi sijoitustaan vuonna 2023. Luksus-, pikaruoka- sekä ruoka & juoma -kategoriat osoittautuivat kestävimmiksi markkinoiden vaihteluille. Eniten brändinsä arvoa kasvattivat Airtel, Pepsi, Fanta, BCA ja Sprite.
Vastuullisuus on edelleen hyödyntämätön voimavara brändeille - vain 2 prosenttia maailman arvokkaimmista brändeistä koetaan johtaviksi tällä alueella.
–Brändit, jotka ovat jatkuvasti ja pitkäjänteisesti investoineet vahvoihin kuluttajasuhteisiin, ovat nykyisissä epävakaissa olosuhteissa paljon paremmissa asemissa tuottaa osakkeenomistajille arvoa, kommentoi Suomen BrandZ-tutkimuksesta vastaava Tapio Heikinheimo tiedotteessa.
Uutena listalle nousivat tai sinne paluun tekivät muun muassa ultrapikamuotikauppa Shein, Pepsi, Red Bull, Shell, Sony ja Pampers.
Suomalaisia brändejä ei tänäkään vuonna ollut globaalilla listalla sadan parhaan joukossa. Suomen tutkimuksen tulokset valmistuvat syys-lokakuussa. Suomen tutkimus ei sisällä brändiarvoanalyysejä ja se kohdistuu valikoituun kuuteen kategoriaan: hiustenhoitoon, hotelliketjuihin, reseptivapaisiin kipulääkkeisiin, kodin sisustukseen ja remontointiin, pikaruokaan sekä vakuutusyhtiöihin.
Katso alta globaalien brändien 20 arvokkaimman lista.
1 GOOGLE
2 MICROSOFT
3 AMAZON
4 MCDONALD’S
5 VISA
6 TENCENT
7 LOUIS VUITTON
8 MASTERCARD
9 COCA-COLA
10 ARAMCO
11 FACEBOOK
12 ORACLE
13 ALIBABA
14 AT&T
15VERIZON
16 IBM
17 MOUTAI HERMÈS
18 THE HOME DEPOT
19 NIKE
20 ACCENTURE