Metaversumi on tämän päivän jättitrendi, johon globaalit brändit ovat lähteneet vauhdilla mukaan. Brändit ovat luoneet virtuaalitodellisuuteen omia maailmoitaan, joissa ne pystyvät muun muassa mainostamaan ja lisäämään myyntiään. Metaversumia pidetään loistavana kanavana etenkin nuorten tavoittamiseen.
Mutta metaversumilla riittää epäilijöitäkin, joista kenties nimekkäin on Applen toimitusjohtaja Tim Cook. Hän myönsi hollantilaisen Brightin haastattelussa, että hän ei ole kovin varma metaversumista, vaikka Apple onkin investoinut AR- ja VR-teknologiaan.
- Ajattelen aina, että ihmisten täytyy ymmärtää, mitä jokin on, ja en ole varma siitä, tietävätkö ihmiset keskimäärin, mikä metaversumi on, Cook sanoo.
Cookin puheista voi päätellä, että vaikka Apple investoikin lisättyyn ja virtuaaliseen todellisuuteen, metaversumi ei ole brändin päätähtäin. Apple-johtaja puhuukin mieluummin lisätyn todellisuuden merkityksestä ja vaikutuksesta eikä metaversumin.
Cook tosin myöntää, että metaversumissa on mahdollisuuksia.
- Virtuaalitodellisuuteen voi todella upota sisään, ja sitä voi käyttää hyvällä tavalla, mutta en usko, että ihmiset haluavat elää koko elämäänsä sillä tavalla. Virtuaalitodellisuudessa voi viettää aikajaksoja, mutta sillä tavalla ei kommunikoida hyvin.
Cook ei ole ainoa kovan profiilin yritysjohtaja, joka on tuonut epäilynsä esiin. The Verge -lehti nosti esiin, että muun muassa Snapchatin toimitusjohtaja Evan Spiegel ja Amazonin laitejohtaja David Limp ovat kertoneet skeptisyydestään. He kaikki pitävät ongelmana sitä, ettei metaversumia vielä ymmärretä.
Skeptisyys ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö yritykset investoisi teknologiaan, joka mahdollistaa metaversumissa olemisen. Apple on siitä hyvä esimerkki.
Toiseen ääripäähän kuuluvat Metan kaltaiset yhtiöt, jotka investoivat nimenomaan metaversumiin eivätkä pelkästään metaversumin mahdollistaviin tekijöihin.
Lähde: RTL Nieuws