Braden Collum / Unsplash
Luovuus

Arvot ja laadukkaat sisällöt merkitsevät urheilumarkkinoinnissa urheilullista menestystä enemmän

27.2.2023 14:45
Satu Hurme
Valtaosa urheilumarkkinoinnista tehdään digitaalisissa kanavissa.

Tuoreen Urheilumarkkinointi 2023 -raportin mukaan suomalaiset yritykset tekevät entistä enemmän markkinoinnillista yhteistyötä urheilijoiden ja urheiluorganisaatioiden kanssa. Urheilumarkkinoinnin käytetyin kanava on sosiaalinen media.

Raportin on tehnyt urheilumarkkinointiin erikoistunut 10 Sports Marketing Hub. Urheilumarkkinointi 2023 -kyselyyn vastasi yhteensä 126 suomalaista markkinoijaa, urheilijaa ja urheiluorganisaation edustajaa.

– Tämän vuoden raportti osoittaa, että urheilu on vakiinnuttamassa paikkaansa digitaalisen markkinoinnin työkalupakissa. Urheilijoiden ottaminen mukaan vaikuttajamarkkinointiin on brändeille erinomainen keino tavoittaa tärkeitä kohderyhmiä ja urheilijoille entistä tärkeämpi tulonlähde, kertoo 10 Sports Marketing Hubin perustaja Erkko Simsiö tiedotteessa.

Kyselyssä selvitettiin erityisesti, mitkä asiat ovat markkinoijille tärkeimpiä yhteistyössä urheilijoiden tai urheiluorganisaatioiden kanssa. Kyselyn perusteella markkinoijat arvostavat eniten arvoja, laadukkaita sisältöjä, medianäkyvyyttä ja brändiä. Urheilullinen menestys tai lajin suosio eivät ole markkinoijille yhtä tärkeitä yhteistyökumppaneita valittaessa.

MAINOS

Urheilijoiden näkökulmasta markkinointiyhteistöissä on tärkeitä taloudellinen hyöty. Neljännes kyselyyn vastanneista urheilijoista kertoo elättävänsä itsensä urheilun lisäksi yhteistyökumppanuuksilla. 

Kyselyn mukaan urheilijat myös rakentavat henkilöbrändejään yhä tavoitteellisemmin. Yli puolet kyselyyn vastanneista  urheilijoista kertoo rakentavansa henkilöbrändiään aktiivisesti, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli vain 39 prosenttia.

Urheilijat kokevat henkilöbrändin rakentamisen haasteelliseksi. Lähes puolet urheilijoista kertoo, ettei saa mistään apua henkilöbrändin rakentamiseen, kaupallisiin yhteistöihin tai sosiaalisen median tekoon.

Vaikka urheilumarkkinointiin panostetaankin koko ajan enemmän, käytettävät budjetit ovat silti melko pieniä. Kolmannes urheilumarkkinointia tekevistä yrityksistä kertoi käyttävänsä siihen vuosittain alle 10 000 euroa.

Sekä markkinoijat että urheilijat ja urheiluorganisaatiot pitävät urheilumarkkinoinnin suurimpana haasteena tuloksellisuuden mittaamista. Käytetyin tapa mitata yhteistyötä ovat sosiaalisen median mittarit. Lisäksi mittareina käytetään myyntiä, liikennettä yrityksen sivuilla ja tunnettuutta sekä brändimielikuvaa.

Kaikista kyselyyn vastanneista 15 prosenttia kertoo, ettei yhteistyön tuloksellisuutta mitata millään tavalla.

MAINOS
MAINOS