Vaikuttajamarkkinointi on kasvava trendi, mutta monet yritykset eivät ole vielä tutustuneet sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Suurimpana ongelmakohtana on se, että yritykset eivät tiedä, miten vaikuttajamarkkinoinnista revitään suurin potentiaali irti.
MarkkinointiUutiset kysyi vaikuttajamarkkinointitoimisto Indieplacen toimitusjohtaja Hanna Vartiaiselta, mitä vaikuttajamarkkinoinnissa pitäisi ottaa huomioon, jotta siinä voi onnistua parhaalla mahdollisella tavalla. Vartiainen kertoo viisi vinkkiä, joista on hyvä lähteä liikkeelle.
Vartiaisen mukaan vaikuttajamarkkinoinnin rooli otetaan nykyään vahvasti huomioon jo koko markkinointistrategiaa tehdessä. Tällöin vaikuttajamarkkinointi on samassa linjassa muun toiminnan kanssa, mikä puolestaan tuo parempia tuloksia.
– Vaikuttajamarkkinointi on noussut keskiöön monien yritysten strategiassa. Sen pitäisi integroitua kokonaisvaltaisesti markkinointisuunnitelmaan. Siksi se otetaan huomioon jo alkuvaiheessa konsepteja miettiessä. Vaikuttajamarkkinointi ei voi olla muusta markkinoinnista irrallinen palikka suuressa kuvassa. Enää ei myöskään riitä niin sanottu perustekeminen, vaan kokonaisuuksien tulee olla entistä luovempia ja monipuolisempia, sillä kuluttajien huomiota on yhä vaikeampaa saavuttaa, Vartiainen kertoo.
Monille vaikuttajamarkkinointi saattaa tarkoittaa sitä, että tilataan yhdeltä vaikuttajalta yksi julkaisu, ja sen jälkeen odotetaan kädet ristissä julkaisun vaikutuksia. Ajattelutapa on väärä, sillä tehokkain tapa on suunnitella pitkäaikaisia yhteistyökuvioita.
– Yksittäisen vaikuttajan yksittäisessä somepostauksessa ei ole hirveästi järkeä, koska vaikuttavuus jää tällöin pieneksi. Aina suositellaan pidempiaikaista yhteistyötä. Pidempiaikainen yhteistyö mahdollistaa vaikuttajan sitoutumisen yhteistyöhön. Tällöin pystytään myös varmistamaan hyvissä ajoin, että vaikuttaja on käytettävissä, sillä suosituimmilla vaikuttajilla koko vuoden kalenteri voi täyttyä jo alkuvuodesta.
Vaikuttajaa etsiessä kannattaa olla tarkkana. Pelkkä seuraajamäärä ei voi olla kriteerinä. Yrityksen täytyy löytää vaikuttaja, jolla on samanlaiset arvot kuin yrityksen brändillä. Vain tällöin päästään uskottavaan lopputulokseen.
– Yhteistyön pitää olla seuraajien näkökulmasta vastuullista, luontevaa ja aitoa. Aitous tarkoittaa esimerkiksi oikean ”brand matchin” valintaa. Vaikuttajavalinnat täytyy tehdä niin, että brändin arvomaailma todellistuu valittujen vaikuttajien kautta, ja vaikuttajien tulee seisoa aidosti brändin sanoman takana. Vaikuttajat eivät ole vain mediatilaa, vaan yhteistyövaikuttajien brändi vaikuttaa myös yrityksen brändiin. Oikealla valinnalla voi olla hyvin positiivinen vaikutus ja väärällä taas hyvinkin negatiivinen. Siksi vaikuttajavalinnoissa tulee olla tarkkana.
Monet brändit saattavat katsoa lähinnä tunnetuimpien vaikuttajien suuntaan, mutta myös mikrovaikuttajilla eli hieman tuntemattomimmilla vaikuttajilla on tärkeä rooli vaikuttajamarkkinoinnissa.
– On hyvin yleistä, että kampanjoissa sekoitellaan sekä laajalti tunnettuja vaikuttajia että mikrovaikuttajia. Mikrovaikuttajat ovat usein oman alansa edelläkävijöitä, joilla on niin sanotusti laadukkaita seuraajia. He pystyvät tuomaan asiakkaalle uskottavuutta, sanoo Vartiainen ja nostaa hyväksi esimerkiksi mikrovaikuttaja Laila Lindqvistin (@laluuna) Instagramissa sekä Crybabysweetiesin ja Nekovesion TikTokissa.
Kampanjoissa kannattaa muistaa myös PR-työn merkitys.
– Entistä useammin vaikuttajayhteistöiden kokonaisvaikuttavuutta tehostetaan myös ansaitun näkyvyyden keinoin. Kampanjakokonaisuuksissa tuleekin miettiä aina strategisella tasolla heti alussa, kuinka PR:llä voi tukea maksetun näkyvyyden tehoa, Vartiainen jatkaa.
Oikeita vaikuttajia etsiessä täytyy kiinnittää huomiota myös julkaisualustoihin. Oikeat alustat määräytyvät sen mukaan, mitä vaikuttajamarkkinnoinnilla haetaan. Joillekin voi riittää, että mainos näkyy päivän ajan Instagramissa. Jokin toinen saattaa haluta mainoksen jäävän pysyvästi internetin syövereihin.
– Instagram on tällä hetkellä suosituin kanava. TikTok puolestaan on nouseva alusta, jossa tavoittaa hyvin etenkin nuoria. Julkaisualustaa valitessa tulee miettiä, mitä kokonaisuudella halutaan saada aikaan. Esimerkiksi Instagram Storyt mahdollistavat hyvin taktisemman mainonnan tekemisen ohjaamalla swipe up -linkkien kautta suoraan esimerkiksi yrityksen verkkokauppaan. Blogien ja Youtuben kautta taas on mahdollista rakentaa brändimielikuvaa ja tietoisuutta yrityksen tuotteista ja brändistä laajemmin. Jokaisella kanavalla on oma roolinsa, ja usein parhaita tuloksia saa monikanavaisilla kokonaisuuksilla.