Sähköpostimarkkinointi on tänä päivänä tärkeä osa yritysten markkinointia, ja siksi siihen halutaan panostaa koko ajan enemmän. Tahtotilana on tietenkin repiä sähköpostimarkkinoinnista koko potentiaali irti, mutta kehityskohtia ei aina osata tunnistaa, joten haluttuihin tuloksiin pääseminen on monille hankalaa.
Digimarkkinointitoimisto Liana Technologiesin viestintäjohtaja Fanni Mäki antoi vinkkinsä sähköpostimarkkinoinnin kehittämiseen MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Aamukahviseura-lähetyksessä. Mäki nosti esiin Liana Technologiesin kyselystä selvinneitä neuvoja, joiden avulla sähköpostimarkkinoinnin tehokkuutta pystyy kasvattamaan.
Mäki sanoo, että pääroolissa on asioiden testaaminen ja etenkin A/B-testaus – eli jatkuva parhaiden vaihtoehtojen etsintä.
– A/B-testaaminen oikeasti toimii. Sitä kannattaa tehdä jatkuvasti. Testaa otsikkoa, testaa sisältöä, Mäki sanoo.
Olennaista on kiinnittää huomiota myös kehottaviin toimintoihin eli CTA-painikkeisiin.
– Katso esimerkiksi niiden väriä ja muotoa sekä myös sijoitteluun liittyviä asioita. Sijoittelussa puolestaan kannattaa huomioida myös promootion sijoittaminen, eli laitetaanko promootio esimerkiksi alkuun vai loppuun.
Testaamisen kautta löytyy taatusti koko ajan parempia malleja ja sitä kautta parempia tuloksia. Mäki muistuttaa, että eron entiseen voi tehdä jo muutamassa viikossa, jos yritys lähettää esimerkiksi kolme uutiskirjettä per viikko. Tällöin dataa syntyy paljon lyhyessä ajassa, ja muutoksia voidaan tehdä nopeasti.
A/B-testaaminen oikeasti toimii. Sitä kannattaa tehdä jatkuvasti
Tekstisisällön ja CTA-painikkeiden testauksen lisäksi huomiota pitää kiinnittää visuaalisuuteen. Mäen mukaan staattisten kuvien sijaan tai niiden kanssa voi kokeilla animoituja kuvia, kuten giffejä.
Visuaalisuudessa on tänä päivänä tärkeää myös inhimillisyys.
– Nämä ajat huutavat inhimillistä otetta. Kannattaa käyttää kaikessa viestinnässä kyseisessä firmassa työskentelevien oikeiden ihmisten kuvia.
– Tärkeää on myös visuaalisten elementtien laadun parantaminen, eli katsotaan kuvien olevan juuri niihin kuvapaikkoihin sopivia, etteivät kuvat veny, pauku ja pikselöidy.
Kannattaa käyttää kaikessa viestinnässä kyseisessä firmassa työskentelevien oikeiden ihmisten kuvia.
Uutiskirjeen kiinnostuksen suhteen Mäki vinkkaa, että uutiskirjettä kannattaa mainostaa sosiaalisessa mediassa ja muissa kanavissa. Usein uutiskirjeitä tuodaan esiin vain yrityksen verkkosivuilla, joten niiden näkyvyys voi jäädä pieneksi.
Avausprosenttien parantamisessa on syytä pohtia lähetysajankohtaa, jonka suhteen pitää tarkastella kohderyhmää ja viestin sisältöä.
– Silloin pitää miettiä, milloin vastaanottaja haluaa ottaa viestin vastaan.
Viimeisimpänä Mäki nostaa esiin sähköpostikampanjoiden yhdistämisen SMS-kampanjoihin, sillä ne voivat tukea toisiaan erinomaisesti.
– Esimerkiksi kun asiakas rekisteröityy johonkin tapahtumaan, tulee hänelle sähköpostiin “kiitos rekisteröitymisestä” -viesti. Sen jälkeen sähköpostiin tulee muistutusviesti tapahtumasta, ja sen jälkeen saattaa tulla vielä toinen muistutus. Sitten juuri ennen tapahtumaa lävähtää tekstiviesti muistutuksena. Tällainen saattaa nostaa osallistujaprosenttia, Mäki päättää.