Tiko Lasola
Brändit

🔍 Asuntomyyjä ja yrittäjä Andrei Koivumäki: ”Käytimme markkinointiin nolla euroa ensimmäisenä neljänä vuotena”

15.4.2024 7:00
Mitra Vasara
Neliöt liikkuu LKV:n pääomistaja Koivumäki ei enää motivoidu rahasta, vaan haluaa rakentaa Suomen parhaan työpaikan.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita. Markkinoinnin muutoksentekijät -sarjassa haastatellaan henkilöitä, jotka toteuttavat markkinointia perinteistä poiketen ja menestyksekkäästi.

Kun vuonna 2018 Andrei Koivumäki huomasi kalenterinsa täyttyvän epämieluisista palavereista ja raportoinneista, hän alkoi pohtia oman välitystoimiston perustamista. Koivumäki visioi, että hänen yrityksessään asuntomyyjät saisivat vapaasti valita myynti- ja markkinointityylinsä sekä luoda kannustavan ilmapiirin. 

Niinpä vuonna 2019  Koivumäki perusti asuntomyynti- ja vuokravälitystoimisto Neliöt liikkuu LKV:n yhdessä ystäviensä Samu Siposen, Tuomas Kukon ja Daniel Levin kanssa.

Nykyään 35-vuotias Koivumäki on yrityksen perustajajäsen, pääomistaja ja asuntomyyjä. Koivumäki toimii myös puhujana ja kouluttajana.  

– Halusimme rakentaa itsellemme alan parhaan työpaikan, Koivumäki kertoo.

Jos palkkaisin meille ammattijohtajan, se tuhoaisi vuodessa tämän fiiliksen.

Uransa alussa hän rakensi itselleen somessa henkilöbrändiä Amerikan tyyliin kalliine autoineen ja kelloineen. 

– Pousailu oli minulle ainoa väylä todistaa olevani joku. En olisi kuitenkaan pärjännyt myyjänä, jollen olisi aidosti palvellut asiakkaita, Koivumäki kertoo. 

Hänelle naljailtiin somettamisesta.

– Taisin olla ensimmäinen asuntomyyjä Suomessa, joka teki somea. Ensimmäiset pari vuotta minulle sanottiin, että kannattaisiko keskittyä johonkin muuhun. Minä kuitenkin tiesin, mitä teen.

Kasvu 65 henkilön yhteisöksi

Koivumäki sanoo, että hänen esilläolonsa on tuonut miljoonien eurojen arvosta näkyvyyttä sekä hänelle että yritykselle. Some on Koivumäelle tärkein markkinointikanava. Hän nostaa esiin henkilökohtaisilla sometileillään muutaman kuukauden välein jonkin teeman, esimerkiksi yhteiskunnan ilmapiirin kohottamisen. 

– Miten ihmiset saataisiin keskittymään hyvään sen sijaan, että he tuijottavat alakuloisia asioita uutisista? Opiskelen psykologiaa ottaakseni tästä selvää.

Tällä hetkellä Neliöt liikkuu työllistää 65 henkilöä sekä muutaman freelancerin. Koivumäen mukaan yhtiön vahvuus on “arvopohja, joka lähtee sydämestä”. Yritykselle tärkeitä arvoja ovat esimerkiksi oikeudenmukaisuus ja kaikkien ihmisten arvostaminen. Koivumäki ei koe yritystä ensisijaisesti välitystoimistona vaan yhteisönä, joka sattuu tekemään välitystoimintaa. 

– Moneen vuoteen rahan tekeminen ei ole ollut minulle tärkeää. Minulla on isompi missio. Haluan rakentaa Suomen parhaimman firman, missä on motivoivin yhteisö, Koivumäki sanoo.

Työskentelin 12 vuoden ajan 12 tuntia päivässä, 6 päivää viikossa.

Koivumäki kokee vahvuudekseen sen, että hän seuraa laajasti muita toimialoja, kopioi toimivia malleja ja pistää ne heti käytäntöön. Yrityksen kasvaessa Koivumäki opiskeli sitouttamista Youtubesta. 

– Monissa organisaatioissa vastataan lähtökohtaisesti uusiin ehdotuksiin ei, meillä kyllä. Jos välittäjä ideoi Hesarin etusivun mainoksen, istumme alas ja pistämme tapahtumaan. 

Neliöt liikkuu -yritykseen palkataan vain välittäjiä, joilla on jo 1–2 vuoden kokemus alasta ja näyttöä tuloksista, ja jotka jakavat yrityksen arvomaailman. Hyvä työkulttuuri voi sytyttää Koivumäen mukaan parhaimmillaan välittäjän uudestaan liekkiin, vaikka hänellä olisi takanaan ura huonossa ilmapiirissä.

– Kun töissä menee hyvin, muukin elämä menee hyvin. Iloitsen, kun voin muuttaa jonkun elämän parempaan suuntaan. Yhden työntekijän parisuhde muuttuu paremmaksi, toinen ostaa kesämökin, Koivumäki sanoo.

Tekemällä oppii

Koivumäellä on taloushallinnon koulutus ammattikoulusta sekä AMK-tutkinto johtamisesta ja viestinnästä, mutta hän ei koe hyötyneensä niistä juurikaan työelämässä. LKV-tutkintoa Koivumäeltä ei löydy.

– Kävin muutaman kerran suorittamassa koetta, mutta en päässyt läpi. Adhd-levottomuus, lukihäiriö ja kaksoiskansalaisuus vaikuttavat suoritukseeni. En myöskään jaksa panostaa lukemiseen. 

Haluan olla asiakkaan mielessä mieluiten puoli vuotta ennen asunnon myyntiaikeita. 

Koivumäki kertoo oppineensa tekemällä. Hän sanoo työskennelleensä 12 vuoden ajan 12 tuntia päivässä, kuutena päivänä viikossa. Myynti- ja markkinointitaidot voi Koivumäen mukaan oppia koulun sijaan käytännössä kokeilemalla. Ihmistuntemuksen hän kokee korvaamattomana taitona alallaan.

Toimitusjohtaja Siponen ja Koivumäki ovat toimineet pitkään asuntomyyjinä. Koivumäen mielestä se on etu.

– Jos palkkaisin meille ammattijohtajan, se tuhoaisi vuodessa tämän fiiliksen. Emme ole perinteisiä johtajia, mutta näemme, mitä välittäjät ja asiakkaat tarvitsevat. Tiedämme myös, miten markkina toimii.

Yrityksen kasvoina olemisen ja välittäjien kannustamisen lisäksi Koivumäen vastuulla ovat näkyvyys, visio, brändi ja markkinoinnin yleisilme. Alkuperäinen yritysilme on Koivumäen luoma. Pari vuotta sitten brändin visuaalisen materiaalin uudisti Bob the Robotin silloinen toimitusjohtaja, joka on Koivumäen vanha asiakas.

MAINOS

Brändi minttiin

Koivumäki ei usko taktisen markkinoinnin toimivan asuntomyynnissä. 

– Ensimmäisenä neljänä vuotena tuhlasimme nolla euroa markkinointiin. Olemme saavuttaneet kaiken näkyvyyden orgaanisesti, Koivumäki kertoo.

Yritys käyttää Google-markkinointia vuokrapuolen palveluilleen. Myyntipalveluissa keskitytään nykyään maksettuun brändimarkkinointiin. 

– Uskon sisältömarkkinointiin. Blogi on vähän kuollut formaatti, ja nykyään video korostuu, Koivumäki sanoo.

Hän haluaa olla asiakkaan mielessä mieluiten puoli vuotta ennen asunnon myyntiaikeita. 

– Saan lähes viikoittain viestejä, että sitten, kun ostan ensimmäisen asuntoni, haluan teidän välittävän sen, Koivumäki kertoo.

En murehdi luvuista.

Koivumäellä on laaja verkosto, jossa vaihdetaan neuvoja puolin ja toisin. Kun Neliöt liikkuu teki yritysjärjestelyt Rive LKV:n vuoden alussa, Koivumäki kysyi ystävältään Natalia Salmelalta, miten tämä hoitaisi ostosta tiedottamisen. 

– Lähestyimme joka lehteä eri kulmalla, jonka olimme miettineet juuri heille sopivaksi. Kun olen tehnyt sen kerran, osaan sen jatkossakin, Koivumäki toteaa.

Tuleva hallussa

Neliöt liikkuu LKV:n liikevaihto oli Koivumäen mukaan vuonna 2023 noin 2,3 miljoonaa euroa eli suunnilleen saman verran kuin edellisvuonna. Yrityksen laskelmien mukaan heidän liikevaihtonsa on kuitenkin tavallaan kasvanut 30 prosenttia, koska alan markkina laski noin 30 prosenttia. 

Helpointa yrityksen pyörittämisessä on Koivumäen mukaan orgaanisen näkyvyyden saavuttaminen. 

Haastavimmaksi Koivumäki kokee puolestaan työntekijöiden hyvinvoinnin varmistamisen muutosten keskellä sekä sen, että eri työpaikoista tulleet välittäjät saadaan hitsattua kaverilliseksi porukaksi. 

Koivumäki ei suunnittele markkinointia kovinkaan pitkälle, vaan ”tietää, mitä tekee ensi kuussa”.

– Tiedän, mitä alalla tulee tapahtumaan parin vuoden sisällä. En murehdi luvuista. Yleinen visio tulevasta on hallussa, Koivumäki toteaa. 

Koivumäen 3 vinkkiä myyjälle

1. Usko tuotteeseen. 

2. Kerro kaikki rehellisesti. Mitään kysymysmerkkejä ei pidä syntyä asiakkaalle.

3. Ole nopea. Selvitä kaikki, mitä sinulta kysytään ja palaa itse asiaan.

Lue myös

Vaikuttaja Auri Kananen: ”Teen videoita päästäkseni siivoamaan, en saadakseni rahaa tai mainetta”

Hyvinvointiyrittäjä Jutta Larm: ”Jos joku jaksaa katsoa sisältöäsi minuutin, niin se on jo hyvä”

MAINOS
MAINOS