Troot
Media

BeReal on kasvamassa kovaa kyytiä uudeksi somehitiksi, mutta pitääkö mainostajien olla vielä kiinnostuneita kanavasta? Näin vastaa sometoimisto Trootin perustaja Joona Haatainen

17.8.2022 16:10
Toni Rajamäki
BeReal on tuonut raikkaan tuulahduksen sosiaaliseen mediaan, jossa kaivataan siloteltujen sisältöjen sijaan aitoutta.

Ranskassa vuonna 2020 kehitetty sosiaalisen median alusta BeReal on noussut tänä vuonna suuren yleisön tietoisuuteen. Alustan käyttäjämäärä ei ole tietenkään lähelläkään isojen kanavien lukuja, mutta BeRealin tarina on vasta alkanut.

BeRealissa on joka päivä kahden minuutin aikaikkuna, jolloin käyttäjä voi julkaista yhden kuvan. Kuva näkyy niille BeReal-kavereille, jotka julkaisevat kuvan samassa, alustan satunnaisesti valitsemassa aikaikkunassa. Koska kuvaamiseen ja julkaisemiseen on aikaa vain kaksi minuuttia, kuvia ei ehdi käsitellä, ja siksi julkaisuissa loistaa aitous. Monissa muissa somekanavissa käyttäjä voi käyttää tunteja täydellisen julkaisun tekemiseen.

MAINOS

Juuri tästä syystä BeReal on tuonut poikkeuksellisen tuulahduksen somemaailmaan. Aitous näyttää myös kiinnostavan, sillä BeRealin käyttäjämäärä on kasvanut viimeisen vuoden aikana vajaat 30 000 prosenttia. Päivittäisiä käyttäjiä on nyt vajaat kolme miljoonaa.

Mainostajille olennaisin kysymys on tietenkin, pitääkö BeRealista vielä kiinnostua? Sosiaalisen median asiantuntija, somemarkkinointiin erikoistuneen Trootin perustaja ja toimitusjohtaja Joona Haatainen arvioi MarkkinointiUutisille, että brändit eivät ole vielä heränneet alustan mahdollisuuksiin – edes maailmalla.

– BeRealin suosio maailmalla on räjähtänyt vasta viime aikoina, ja en usko, että brändit ovat vielä heränneet kanavan suhteen. Sieltä ei voi ostaa mainostilaa, vaan näkyvyys pitää ansaita esimerkiksi vaikuttajayhteistöillä. Se on monille haastavaa, Haatainen pohtii.

Yksi ongelma mainostajille voi olla BeRealin rajoittavuus: sisällöt näkyvät vain tietyn ajan ja rajatulle porukalle.

– Tässä ollaan vielä alkutekijöissä. Jotta näkee tietyn henkilön sisältöä, häntä pitää seurata. Lisäksi sisällöt häviävät, kun julkaisu on katsottu.

Haatainen kuitenkin nostaa esiin, että BeRealissa on valtava potentiaali mainostajien näkökulmasta, sillä alusta on koukuttava ja toimintaperiaatteiltaan muista poikkeava. Siksi alustasta kannattaa kiinnostua ainakin ajatuksen tasolla.

– BeReal on ikään kuin vastaisku Instagramin kaltaisille kanaville, joissa julkaistaan yleensä oman elämän “highlighteja”. Ihmiset kaipaavat autenttista sisältöä, ja osittain TikTokin menestys perustuu juuri tähän, aitouteen. BeReal vie aitouden vielä seuraavalle tasolle.

– Juuri tämä on se koukuttava tekijä. Pääsee näkemään uniikkia sisältöä ja saamaan eksklusiivisuuden tunnetta, kun käyttäjä on tavallaan mukana “sisäpiirissä”.

Aika näyttää, miten BeRealin suosio kehittyy. Aina on mahdollista, että siitä tulee vain lyhyt tähdenlento, kuten esimerkiksi Clubhousesta näyttää tulleen, mutta Haatainen näkee BeRealille olevan hyvät mahdollisuudet onnistua ja vakiinnuttaa asemansa.

– Uskon, että aitous kiinnostaa, mutta aika näyttää, miten käy. Muut kanavat saattavat kopioida BeRealin toimintoja, ja Instagram on jo tehnyt tämän tyylistä ominaisuutta. Mutta esimerkiksi Clubhouseen verrattuna BeRealin etuna on matala kynnys julkaisemiseen. Muihin matalan julkaisukynnyksen kanaviin nähden etuna on taas aitous, Haatainen päättää.

MAINOS
MAINOS