Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Black Friday -sesonki kasvattaa verkkokauppatoimituksia jopa 86 prosenttia

27.11.2024 15:16
Mikko Perttunen
Tänä vuonna toimitusmäärät ovat lähteneet kasvuun viime vuotta aiemmin.

Postnordin pakettidatan mukaan Black Friday -verkkokauppapakettien toimitusmäärät ovat lähteneet kasvuun viime vuotta aiemmin, ja pakettien toimitushuipun odotetaan sijoittuvan viikolle 49.

Viime vuoden Black Friday -sesongin kiireisimpänä viikkona toimitettiin jopa 86 prosenttia enemmän verkkokauppapaketteja vuoden keskiarvoon verrattuna. Tänä vuonna prosenttiosuuden odotetaan yhä kasvavan.

Viime vuonna Black Friday -pakettitoimitusten huippu nähtiin viikolla 48 eli juuri Black Fridayn jälkeisellä viikolla.

Black Weekin jälkeisellä viikolla toimitetaan ne Black Friday -paketit, joita ei ole ennätetty toimittaa viikonlopun aikana, sekä lähes kaikki Cyber Monday -alennuspäivän aikana tehdyt verkkokauppatilaukset.

MAINOS

– Cyber Monday on viime vuosina lisännyt merkitystään tärkeänä myyntipäivänä myös suomalaisille verkkokaupoille, Suomen Postnord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck kertoo tiedotteessa.

Sesonki on Suomessa verkkokauppaostosten vilkkainta aikaa. Vuonna 2023 pakettitoimituksia tehtiin kaksi viikkoa ennen Black Fridayta 8,5 prosenttia vuoden keskiarvoa enemmän, mutta tänä vuonna vastaava luku oli jo 28 prosenttia.

Tänä vuonna Black Friday on tosin kalenterissa viikkoa aiemmin kuin viime vuonna, joten lähestyvä joulu voi myös näkyä pakettitoimitusten määrissä.

Toimitusmäärät ovat olleet viime vuotta suuremmat myös Black Fridayta edeltävällä viikolla. Kun vuonna 2023 pakettitoimituksia tehtiin 15 prosenttia alkuvuoden keskiarvoa enemmän viikkoa ennen Black Fridayta, tänä vuonna vastaava luku on jo 30 prosenttia.

– Yleinen trendi on, että Black Friday -sesongin alku aikaistuu vuosi vuodelta. Tänä vuonna pakettitoimitukset ovat lähteneet selkeää kasvuun jo kaksi viikkoa ennen Black Fridayta, mikä on selvästi viime vuotta aikaisemmin. Datan valossa näyttääkin siltä, että tämän vuoden Black Friday -sesongista on tulossa verkkokaupoille historiallisen hyvä, Starck arvioi.