Salesforcen kaupankäyntitilastot Black Friday -viikolta kertovat, että Pohjoismaiden verkkokaupoissa nähtiin yhdeksän prosentin pudotus myynnissä edellisvuoteen verrattuna. Tulokset perustuvat 1,5 miljardiin Commerce Cloud -verkkokauppatapahtumaan.
Globaali verkkokauppa kasvoi kuitenkin samaan aikaan viisi prosenttia, ja EU:n alueella kasvua oli 1,2 prosenttia. Pohjoismaitakin suurempi pudotus kuitenkin nähtiin esimerkiksi Alankomaissa, jossa kauppa putosi 15 prosenttia.
Myös alennusprosentit Pohjoismaissa laskivat yhdeksän prosenttia, ja keskimääräinen alennusprosentti asettui tilastojen mukaan 23 prosenttiin.
Black Fridayna ostettiin erityisesti kalliimpia tuotteita alennuksessa. Luksuskäsilaukut ja kodinkoneet nousivat globaalisti myydyimpien tuotteiden kärkeen jopa maltillisemmilla alennusprosenteilla.