Maailmassa vietetään tänään Black Fridayta, maailman suosituinta ostospäivää, jolloin lukuisat kaupat moninkertaistavat myyntinsä verrattuna normaaliin päivään.
Maksupalvelutarjoaja Klarnan ensimmäisten tietojen mukaan “mustan perjantain” myynti alkoi Suomessa vilkkaasti, sillä verkkokauppa on kasvanut 1322 prosenttia perjantain ensimmäisen tunnin aikana verrattuna normaaliin päivään.
Klarnan data kattaa 40 prosenttia Pohjoismaiden verkkokaupasta, joten tilastot antavat todellisen kuvan kokonaismyynnistä. Ensimmäisen tunnin datan perusteella Black Fridayn kokonaismyynti kasvaa tänä vuonna, sillä viime vuonna koko päivän myynti kasvoi 400 prosentilla verrattuna normaaliin päivään. Ensimmäisen tunnin jälkeen volyymit tasoittuvat pitkin päivää, mutta lopputulos ylittänee viime vuoden luvut.
Kovia myyntilukemia on tehty pitkin viikkoa, sillä useat yritykset viettävät Black Weekia ja tarjoavat alennuksia koko viikon ajan. Koko viikon aikana kasvua on ollut tähän mennessä keskimäärin 12 prosenttia verrattuna viime vuoden “mustaan viikkoon”.
Koko viikon aikana suomalaiset ovat ostaneet innokkaimmin lapsille suunnattuja tuotteita, elektroniikkaa sekä kauneuden ja terveyden tuotteita. Naiset ovat niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa ostaneet selkeästi aktiivisemmin kuin miehet. Aktiivisin ikäryhmä löytyy 25–40-vuotiaista, mutta 18–24-vuotiaiden ostoaktiivisuus on kasvanut eniten verrattuna viime vuoteen.
Klarnan markkinointijohtaja Jannica Nyman muistuttaa, että suomalaisten ostamisessa näkyy etenkin suunnitelmallisuus, joten alennuksia hyödynnetään hanakasti.
– Black Weekin alennukset antavat erinomaisen tilaisuuden hankkia jouluostoksia ja pidempään toivelistalla olleita tarvehankintoja. Tiedämme, että suomalaiset ja etenkin suomalaiset nuoret ovat kaikista Klarna-markkinoista kiinnostuneempia omasta taloudestaan, joten heidän suunnitelmallisuus Black Weekin ympärillä ei yllätä.
Lähde: Klarnan tiedote