Hintaoppaan Bilendiltä tilaama tutkimus ennustaa, että hinnat laskevat Black Fridayna keskimäärin viisi prosenttia. Viime vuonna Black Fridayn keskimääräinen alennus oli 5,08 prosenttia.
Black Fridayna toteutuvat alennukset eivät vastaa kuluttajien odotuksia, mutta silti kyseessä on vuoden suosituin ostopäivä. Bilendin tutkimuksen mukaan suomalaiset odottavat 25 prosentin alennuksia. Hintaoppaan ja Bilendin tutkimuksessa seurattiin yli puolen miljoonan tuotteen hintakehitystä viime marraskuussa. Tutkimuksesta selvisi, että hinta laski 42 prosentilla tuotteista, mutta 23 prosentilla hinta jopa nousi alennuspäivänä.
Keinotekoiset alennukset ovat lisääntyneet usean vuoden ajan. 2020 kaikista alennuksista 8,7 prosenttia oli keinotekoisia ja viime vuonna 12,3 prosenttia. Keinotekoisella alennuksella tarkoitetaan sitä, että tuotteen hintaa nostetaan ennen alennusmyyntiä, jotta tarjous näyttäisi suuremmalta.
Ensi vuoden alusta astuu voimaan uusi lainsäädäntö, joka edellyttää kauppiasta ilmoittamaan tuotteen alimman hinnan edeltäneen 30 päivän aikana. Alennusta ilmaisevan prosentin on perustuttava alimpaan hintaan, jolla tuotetta on myyty. Hintaa ei voi kutsua alennukseksi, jos tuotetta on myyty halvemmalla edellisen 30 päivän aikana.
Hintaoppaan tilastojen mukaan Black Friday on vuoden edullisin päivä, vaikka hinnat kokonaisuudessaan eivät laskekaan paljoa. Sellaiset tuotteet, joiden hinta laskee vähintään 10 prosenttia, myydään keskimäärin 23 prosentin alennuksella.
Bilendin tutkimuksen mukaan 43 prosenttia suomalaisista aikoo tehdä ostoksia Black Fridayna. Määrä on vähentynyt viidellä prosenttiyksiköllä vuoden takaiseen nähden. Tänä vuonna ostoksiin aiotaan käyttää keskimäärin 240, joka on kahdeksan euroa enemmän kuin viime vuonna.
– Suomessa Black Friday -ostoksiin käytettävän rahasumman nousu on yllättävää, sillä esimerkiksi Ruotsissa aiotaan kuluttaa 37 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Tämä viittaa siihen, että kuluttajat ovat säästäneet suurempia hankintoja Black Fridayhin, sanoo Hintaopas-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Hintojen nousu on aiheuttanut sen, että yhä useampi kuluttaja ei tee ostopäätöksiä ekologisin perustein. Tuotteen hinta on merkittävin tekijä ostopäätöstä tehdessä. Jopa 87 prosenttia Bilendin tutkimukseen vastanneista pitää hintaa merkittävimpänä tekijänä tuotetta valittaessa. Tuotteen eettisyys ja kestävä tuotantoprosessi olivat tärkeimpiä tekijöitä 23 prosentille vastaajista.