Tiktokin mainoskilpailussa juhlivat Pia Moilanen (Bob the Robot), Hanna Huuskonen (Haaga-Helia), Susanna Heinonen (Bob the Robot), Katariina Ollari (Bob the Robot) ja Ari Nevalainen (Haaga-Helia).
Mainonta

Bob the Robot nappasi Tiktokin pohjoismaisessa mainoskilpailussa puolet jaetuista palkinnoista

19.11.2024 9:33
Mikko Perttunen
Haaga-Helialle ideoitu Tiktok-yliopisto kisaa loppukuusta Euroopan Grand Prix -palkinnosta.

Pohjoismainen The Tiktok Ad Awards 2024 oli Bob the Robotin juhlaa. Kaksi neljästä jaetusta palkinnosta päätyi suomalaistoimistolle.

Pohjoismaiden luovimmat Tiktok-kampanjat palkittiin nyt kolmatta vuotta perättäin. Tunnustukset jaettiin kampanjoille, jotka ovat käyttäneet Tiktokia kekseliäästi ja innovatiivisesti sekä hyödyntäneet Tiktokin yhteisöä parhaiten.

Suomesta ehdolla oli kaksi kampanjaa, jotka kummatkin myös palkittiin.

"Social-first-suunnittelussa tärkeintä on rohkeus."
MAINOS

Kaikkien kategorioiden Greatest Tiktok -voittajaksi valittiin Tiktok University eli Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, joka järjesti ensimmäisenä korkeakouluna opintopisteitä kartuttavan kurssin Tiktokissa. Bob the Robotin rinnalla mukana tässä työssä oli Toinen PHD.

Lue myös: Opintopiste plakkariin somevideoita katsomalla – Suomessa lanseerataan tiettävästi maailman ensimmäinen Tiktok-sovelluksessa suoritettava korkeakoulukurssi

– Social-first-suunnittelussa tärkeintä on rohkeus: kuka tahansa voi tehdä taktisen mainoksen, jota boostataan mainosrahalla. Sen sijaan ansaitun somenäkyvyyden saaminen, keskustelun herääminen ja jopa perinteisen median kiinnostuminen somekampanjoista vaatii aina rohkeutta rikkoa konventioita ja tehdä asiat eri tavalla kuin muut, Bob the Robotin some- ja sisältöjohtaja Katariina Ollari toteaa tiedotteessa.

Tuomariston perusteli palkintoa sillä, että kampanja ei pelkästään kumarra innovaatioille vaan määrittelee uudelleen sen, mitä sosiaalisen median alusta voi olla.

Tiktok University -kampanja kilpailee myöhemmin marraskuussa Grand Prix -kilpailussa, jossa valitaan Euroopan parhaat Tiktok-kampanjat.

Parhaan brändäyksen kategorian voitti Levi Hotel Spa Resortin Levi Viral cup -kampanja, jossa Tiktok-vaikuttajia hyödynnettiin Levin hiljaisemman kesäsesongin mainostamiseksi. Vaikuttajat kilpailivat siitä, kuka tuottaa 48 tunnissa viraaleimman videon hyödyntäen haluamiaan Levin aktiviteetteja. Kampanjan takana oli Bob the Robotin lisäksi Bluebird.

– Menestyksemme tärkein tekijä oli se, että annoimme kaiken vallan vaikuttajille ja heidän visiolleen, ja meidän tehtävämme oli vain luottaa prosessiin, Levi Hotel Spa Resortin toimitusjohtaja Sanna Leinonen kertoo.

MAINOS
MAINOS