Suomen parhaat viestinnän työt palkittiin keskiviikkona Pikku-Finlandiassa Finnish Comms Awardsissa. Brunnen valittiin Vuoden viestintätoimistoksi ja SEKin Janne Malinen Vuoden viestintäkonsultiksi.
TBWA\Helsinki ja Tietoevry saivat puolestaan Vuoden viestintätyö -palkinnon työllään Miten Tietoevry kasvatti naishakijoiden määrää – DEI-työ vastuullisen pohjoismaisen brändin rakennuspalikkana.
Illan odotetuimmat palkinnot valitsi tuomaristo ja iso joukko alan ammattilaisia, joiden valinta Vuoden viestintätoimisto -sarjassa ei ollut kovin suuri yllätys. Brunnen on menestynyt aina ulkomaisia kilpailuja myöten, ja toimistolla oli useampi työ “shortilla” FCA:ssa.
– Vuoden viestintätoimistoksi valitun Brunnen Communicationsin johtotähtenä on tarjota vaikuttavaa ja tuloksellista viestintää putiikkipalveluna. Toimiston oma viestinnällinen tavoite on ollut rakentaa parempaa vuorovaikutusta ja kunnioittavaa keskustelukulttuuria sekä olla hyvisten puolella. Tämä näkyy sekä asiakkaiden että henkilöstön reiluna kohteluna. Toimisto on menestynyt pandemiasta huolimatta paitsi taloudellisesti, myös palveluiden laatua ja yrityksen imagoa arvioivilla mittareilla. Menestystä on satanut myös alan kilpailuissa mm. Finnish Comms Awardseissa 2021 sekä Sabre Awards EMEA- kilpailussa, tuomariston perustelu kuuluu.
Brunnen voitti toimistopalkinnon lisäksi myös kolme muuta sarjaa.
Vuoden viestintäkonsultti Malisesta valitsijaraati toteaa, että hän on luonut poikkeuksellisen uran.
– Kahdeksan vuotta sitten viestintätoimistomaailmaan astunut, moninkertaisesti palkittu Janne Malinen on monipuolisuudellaan luonut tyystin poikkeuksellisen konsulttiuran. Ahjossa uransa aloittanut ja SEKissä nykyään toimivaan Maliseen liitetään perusteluissa korkea työmoraali, ennakkoluulottomuus, jatkuva oppiminen ja itsensä kehittäminen. Palkintoja ja ehdokkuuksia on tullut useissa alan kilpailuissa, ja töillään hän on konkreettisesti auttanut myös asiakkaitaan menestymään.
Vuoden viestintätyötä valitsijaraati kuvailee täysosumaksi.
– Monipuolisesti lähdetty tavoittelemaan hyvää lopputulosta myös yrityksen sisäisenä oppimisprosessina. Hyvin yksilöidyt ja loogisesti esitetyt toimenpiteet ja tulokset, ja yhteiskunnallisen näkökulman esiintuominen ja linkitys yrityksen strategisiin tavoitteisiin ja arvoihin. Napakymppi – upeaa, tavoitteellista ja tuloksellista yhteistyötä, joka näkyy kaikessa.
Yksilöistä palkinnon nappasivat myös Staartin luova johtaja Juuso Kemi ja Netprofilen Account Manager Judit Vikman. Vikman palkittiin Vuoden nuori kyky -pystillä. Kemi puolestaan sai Vuoden pitchaajan tittelin. Kemi juhli myös Staartin luoman Porisuhde-kampanjan kanssa, kun hitiksi noussut työ voitti sarjan Lanseeraus tai repäisy.
Vuoden viestintätoimisto:
Brunnen Communications
Vuoden viestintäkonsultti:
Janne Malinen, Oy SEK Ab
Vuoden viestintätyö:
Miten Tietoevry kasvatti naishakijoiden määrää – DEI-työ vastuullisen pohjoismaisen brändin rakennuspalikkana Tietoevry & TBWA\Helsinki Oy
Vuoden pitchaaja:
Juuso Kemi, Staart Oy
Vuoden nuori kyky:
Judit Vikman, Netprofile
Strateginen viestintäkonsultointi:
Näin 9Lives sai kaksi lisäelämää strategisen yhteistyön avulla
9Lives & Viestintätoimisto Kaiku
Yritys- ja yhteisöviestintä (sisäinen):
Ammatista ylpeäksi: jätekuskien sitoutuminen ratkaistiin Urbaserilla johtamisen, viestinnän ja HR:n kovalla liitolla
Urbaser Oy & Brunnen Communications Oy
Yritys- ja yhteisöviestintä (ulkoinen):
Ihmisen kokoista työelämää Keskimaalla
Osuuskauppa Keskimaa & Aava & Bang Oy
Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttajaviestintä (Public Affairs + lobbaus):
Ruokatarvikkeiden kuljetusrobottien markkinoille tulon mahdollistaminen – neljän vuoden kokonaisvaltainen viestintäprojekti vaikuttajaviestinnästä lanseerausviestintään
Starship Technologies & Viestintätoimisto Manifesto
Toimintaympäristön teemojen hallinta (Issues Management):
Stop ruuhkamaksuille! Hiilineutraaliuteen kurottava Suomi tarvitsee onnistumiseen tehokkaampia keinoja
KUUMA-seutu & Brunnen Communications Oy
Muutosviestintä:
Muutoksessa kulttuuri, jonka piirissä on 1,3 miljoonan suomalaisen koti
Visma Real Estate Oy & Netprofile
Vastuullisuusviestintä (CSR, ESG, Sustainability):
Miten Tietoevry kasvatti naishakijoiden määrää – DEI-työ vastuullisen pohjoismaisen brändin rakennuspalikkana
Tietoevry & TBWA\Helsinki Oy
Viestintävalmennus ja simulaatiot:
Liiketoiminnan varautuminen kyberkriiseihin: torju tiedolla, hillitse viestinnällä ja hallitse yhteistyöllä
Advania & Netprofile
Lanseeraus tai repäisy (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot):
Porisuhdeneuvoja valloitti Suomen
Porin kaupunki & Staart Oy
Valistus (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot):
Pandemia toi pentubuumin, mutta koira ei ole pehmolelu
Suomen Kennelliitto & Brunnen Communications Oy
Palvelu- ja tuoteviestintä (B2B-viestintä):
VALIO AIMO – Hauska tukustua!
Valio Aimo & Valio & Oy SEK Ab
Lanseeraus tai repäisy (B2B-viestintä):
Laboratoriossa kasvatettu kahvi villitsi kansainvälisen median – VTT maailman johtavien medioiden otsikoissa
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy & San Francisco Agency Oy
Valistus (B2B-viestintä):
Kuntarahoitus: Rohkealla sidosryhmäviestinnällä esiin myllerryksen keskellä
Kuntarahoitus Oyj & Oy SEK Ab
Palvelu- ja tuoteviestintä (B2C-viestintä):
Pikku-Finlandian kansainvälinen julkisuus nosti Helsinki design -tarinan uudelle tasolle kansallisesti
Finlandia-talo & Ahjo Communications Oy & PING Helsinki & Helsinki Partners
Lanseeraus tai repäisy (B2C-viestintä):
Fazer Leipomot: Eläköön Reissumiesten erilaisuus!
Fazer & Viestintä Oy Drum
Valistus (B2C-viestintä):
Ei muruakaan hukkaan – kuinka kääntää tyhjä leipähylly positiiviseksi asiaksi
Fazer Leipomot Oy & Oy SEK Ab
Pro Bono:
Haloo Mieli! – Mielinauha-kampanja suomalaisten mielenterveyden puolesta
MIELI Suomen Mielenterveys ry & Viestintätoimisto Manifesto
Vuoden varainhankintateko (VaLa ry):
Pidä huolta nuoresta mielestä
Toivon kärki ry & MIELI Suomen Mielenterveys ry & Mellakka Helsinki
Erityismaininta Vuoden varainhankintateko -kategoriassa:
Lakukansa keräsi viidessä päivässä 126 000 euroa ukrainalaisille perheille Kouvolan Lakritsi & Avidly Oyj
Erityismaininta Hankeviestintä-kategoriassa
Joensuu – Helppo hengittää
Joensuun kaupunki & Oy SEK AB