Business Finland on myöntänyt merkittävän tutkimushankerahoituksen Yliopistotutkija Lauri Frankin hankkeelle Asiakaskokemuksen rakentuminen Metaversumissa.
Hankkeen tavoitteena on tuottaa tutkimustietoa metaversumi-ympäristön asiakaskokemuksen rakentumisesta ja vaikutuksista tulevaisuuden kauppaan. Hankkeen myötä saadaan myös lisää ymmärrystä siitä, miten yritykset voivat palvella ja sitouttaa asiakkaitaan paremmin metaversumin palveluympäristöissä.
Tutkimushankkeen keskiössä on asiakkaiden syvällinen ymmärtäminen metaverse-ympäristössä eli metaversumissa. Metaversumin käsite ja kehitys juontavat juurensa virtuaalitodellisuuden, tietokonepelien, sosiaalisen median, ja digitaalisten ympäristöjen kehityksestä.
– Metaversumi ymmärretään toimintaympäristöksi, jossa teknologia ja digitaaliset sisällöt yhdistyvät reaalimaalimaan. Metaversumi on siten ympäristö, jossa fyysisen ja virtuaalisen todellisuuden välillä olevat rajat hälvenevät, Frank kuvailee tiedotteessa.
Hankkeessa syntyvän tutkimustiedon pohjalta suomalaiset kaupan alan yritykset voivat kasvattaa osaamistaan immersiivisten asiakaskokemusten rakentamiselle.
– Tämän tutkimusperusteisen tiedon pohjalta voidaan edelleen vahvistaa yritysten kansainvälistä kilpailukykyä ja vientipotentiaalia, Frank tiivistää.
Informaatioteknologian tiedekunnan kolmivuotinen tutkimushanke käynnistyy 1.1.2024 ja hankkeen kokonaisbudjetti on 660 000 euroa. Tutkimushankkeeseen osallistuvat Harvia Oyj, Valtra Oy, Suomen Digimarkkinointi Oy, Kaupan liitto ry, Erikoiskaupan liitto ETU ry sekä Jyväskylän yliopiston Kauppakorkeakoulu.