Cannes Lions
Mainonta

Cannes Lions ehdokkuuksien osalta McDonald’sin ja Nord DDB Helsingin juhlaa

19.6.2023 11:31
Mikko Perttunen
McDrip-kampanja pääsi short-listalle kaikkiaan kahdeksassa kategoriassa. Lisäksi ehdolla Cannesissa ovat Helsingin Sanomien ja Mustin ja Mirrin kampanjat.

Cannes Lions -festivaalit pyörähtivät käyntiin tänään maanantaina, ja ehdokaslistat suurimmasta osasta palkintokategorioita ovat jo selvillä.

Markkinointi- ja mainosalan suomalaisissakin kilpailuissa menestynyt McDonald’sin ja Nord DDB Helsingin sekä Jimi Vainin McDrip-kampanja kahmi ehdokkuuksia peräti kahdeksassa kategoriassa.

Käytetyistä McDonald’sin työasuista valmistettu vaatemallisto on ehdolla Design-kategorian Promotional Item Design- ja Special Editions & Bespoke Items- sarjoissa, Social & Influencer -kategorian Organic Reach & Influence-, Partnerships- ja Single Market Campaigns -sarjoissa sekä Brand Experience & Activation -kategorian sarjoissa Social Engagement & Integration for Live Experience, Customer Retail / In-store Experience ja Sponsorship & Brand Partnership.

Helsingin Sanomien ja Milttonin Counter-Strike-peliin suunnittelema kartta, johon piilotettiin venäläisiä pelaajia varten Helsingin Sanomien kirjeenvaihtajien tuottamaa tietoa Venäjän ja Ukrainan sodasta, on puolestaan ehdolla Direct-kategorian Gaming- ja Corporate Purpose & Social Responsibility-sarjoissa.

Lue myös: Helsingin Sanomat sissimarkkinoi sananvapautta Venäjälle videopelin kautta

Tänä vuonna suomalaiset hamusivat Cannes Lions -palkinnoille viime vuotta hanakammin.
MAINOS

Mustin ja Mirrin Täällä pelkään minä -ulkomainoskampanja on puolestaan ehdolla Media-kategorian Use of Outdoors- ja Corporate Purpose & Social Responsibility -sarjoissa. Kampanjan suunnittelusta vastasi Erma & Reinikainen ja tuotannosta Cocoa.

Lue myös: Mustin ja Mirrin kampanja pakotti uudenvuoden juhlijat kohtaamaan kauhusta tärisevät lemmikit

Kaikkien kategorioiden ehdokkuuksia ei vielä ole julkistettu.

Hakemusmäärä kasvoi viime vuodesta

Tänä vuonna suomalaiset hamusivat Cannes Lions -palkinnoille viime vuotta hanakammin, sillä hakemusmäärä kasvoi melkoisesti. Viime vuonna hakemuksia eri kategorioihin oli yhteensä 60, kun tänä vuonna luku kasvoi 84:ään.

Suomalaisittain suosituin kategoria tänä vuonna oli Direct, johon tuli yhteensä 14 hakemusta, mutta johon pääsi ehdolle vain Helsingin Sanomien Counterstrike for Free Press -kampanja. Outdoor- ja Brand Experience & Activation -kategoria puolestaan keräsivät kumpikin 10 hakemusta.

Artikkelia täydennetty klo 12.25: Lisätty Mustin ja Mirrin kampanjan suunnitellut toimisto

Artikkelia täydennetty klo 13.10: Lisätty Helsingin Sanomien kampanjan toinen ehdokkuus

MarkkinointiUutisten päätoimittaja Iina Kansonen ja avustaja Santtu Kottila raportoivat Cannes Lions Festivals -tapahtumasta paikan päältä. Jos sinulla on tapahtumaan liittyvä juttuvinkki tai olet Cannesissa ja halukas haastateltavaksi, otathan yhteyttä toimitukseen sähköpostitse (toimitus@markkinointiuutiset.fi).

MAINOS
MAINOS