Cannes Lions -festivaalit pyörähtivät käyntiin tänään maanantaina, ja ehdokaslistat suurimmasta osasta palkintokategorioita ovat jo selvillä.
Markkinointi- ja mainosalan suomalaisissakin kilpailuissa menestynyt McDonald’sin ja Nord DDB Helsingin sekä Jimi Vainin McDrip-kampanja kahmi ehdokkuuksia peräti kahdeksassa kategoriassa.
Käytetyistä McDonald’sin työasuista valmistettu vaatemallisto on ehdolla Design-kategorian Promotional Item Design- ja Special Editions & Bespoke Items- sarjoissa, Social & Influencer -kategorian Organic Reach & Influence-, Partnerships- ja Single Market Campaigns -sarjoissa sekä Brand Experience & Activation -kategorian sarjoissa Social Engagement & Integration for Live Experience, Customer Retail / In-store Experience ja Sponsorship & Brand Partnership.
Helsingin Sanomien ja Milttonin Counter-Strike-peliin suunnittelema kartta, johon piilotettiin venäläisiä pelaajia varten Helsingin Sanomien kirjeenvaihtajien tuottamaa tietoa Venäjän ja Ukrainan sodasta, on puolestaan ehdolla Direct-kategorian Gaming- ja Corporate Purpose & Social Responsibility-sarjoissa.
Lue myös: Helsingin Sanomat sissimarkkinoi sananvapautta Venäjälle videopelin kautta
Tänä vuonna suomalaiset hamusivat Cannes Lions -palkinnoille viime vuotta hanakammin.
Mustin ja Mirrin Täällä pelkään minä -ulkomainoskampanja on puolestaan ehdolla Media-kategorian Use of Outdoors- ja Corporate Purpose & Social Responsibility -sarjoissa. Kampanjan suunnittelusta vastasi Erma & Reinikainen ja tuotannosta Cocoa.
Lue myös: Mustin ja Mirrin kampanja pakotti uudenvuoden juhlijat kohtaamaan kauhusta tärisevät lemmikit
Kaikkien kategorioiden ehdokkuuksia ei vielä ole julkistettu.
Tänä vuonna suomalaiset hamusivat Cannes Lions -palkinnoille viime vuotta hanakammin, sillä hakemusmäärä kasvoi melkoisesti. Viime vuonna hakemuksia eri kategorioihin oli yhteensä 60, kun tänä vuonna luku kasvoi 84:ään.
Suomalaisittain suosituin kategoria tänä vuonna oli Direct, johon tuli yhteensä 14 hakemusta, mutta johon pääsi ehdolle vain Helsingin Sanomien Counterstrike for Free Press -kampanja. Outdoor- ja Brand Experience & Activation -kategoria puolestaan keräsivät kumpikin 10 hakemusta.
Artikkelia täydennetty klo 12.25: Lisätty Mustin ja Mirrin kampanjan suunnitellut toimisto
Artikkelia täydennetty klo 13.10: Lisätty Helsingin Sanomien kampanjan toinen ehdokkuus
MarkkinointiUutisten päätoimittaja Iina Kansonen ja avustaja Santtu Kottila raportoivat Cannes Lions Festivals -tapahtumasta paikan päältä. Jos sinulla on tapahtumaan liittyvä juttuvinkki tai olet Cannesissa ja halukas haastateltavaksi, otathan yhteyttä toimitukseen sähköpostitse (toimitus@markkinointiuutiset.fi).