Markkinointiviestinnän festivaali Cannes Lions on julkistanut muutoksia ensi vuoden kilpailuunsa. Muutoksiin kuuluvat kokonaan uusi Creative B2B Lion sekä kehittyneet Creative Commerce Lion ja Media Lion -kategoriat.
Äskettäin lanseerattu Creative B2B Lion -palkinto juhlistaa yritysten toisilta yrityksiltä ostamien tuote- ja palvelukonseptien luovuutta sekä tehokkuutta. Palkinto on ollut valmisteilla jo vuosia.
– Aloimme keskustella B2B Lionista jo vuonna 2013. Yritämme ajoittaa muutokset niin, että palkintomme heijastavat alaa ja ovat sen tarpeiden mukaisia. Uskomme, että nyt on B2B:n hetki nousta valokeilaan, sillä kyseiset työt ovat lisääntyneet festivaaleilla. Monet alan edustajat uskovat, että palkinto tällä alalla nostaa luovuuden rimaa, Lionsin puheenjohtaja Philip Tomas kertoo festivaalin sivuilla.
Toinen muutos palkinnoissa on Creative eCommerce Lion -palkinnon päivittyminen Creative Commerce Lioniksi. Palkinto siis laajenee verkkokaupasta yleisesti kauppaan. Muutos perustuu muun muassa siihen, että tänä vuonna kauppaan liittyvien kilpailuhakemusten määrä kasvoi 18 prosentilla. Laajennuksella myös halutaan nostaa esiin erilaisia nousevia kaupan aloja.
Näiden muutosten lisäksi Media Lion -kategoriaa on päivitetty vastaamaan kehittyvää alaa. Kategorian kuvaukseen on lisätty selkeä viittaus mediaan ja tuomaristolle annettavaa painotusrakennetta on muutettu. Muutoksella halutaan varmistaa, että kategoriassa palkitaan nimenomaan luovia mediaideoita, ei pelkkiä luovia ideoita.
Cannes Lions ottaa kilpailutöitä vastaan 20. tammikuuta alkaen. Tapahtuma pidetään 20.–24. kesäkuuta 2022 Cannesissa, Ranskassa.