Markkinointiuutiset pääsi käynnissä olevilla Cannes Lions -festivaaleilla haastattelemaan Zach Kitschkea, joka on monen markkinoijankin käyttämän graafisen suunnittelun sovelluksen Canvan markkinointijohtaja. Alunperin Australiasta lähtöisin oleva, kansainvälistynyt yritys tavoittelee Kitschken sanojen mukaan design-osaamisen demokratisointia, ja sen arvoksi määriteltiin 26 miljardia dollaria maaliskuun 2024 osakemyynnissä.
Kitschke on Cannes Lionsissa ensimmäistä kertaa. Hän antoi Markkinointiuutisille haastattelun esiinnyttyään Cannes Lionsin Rotondo-lavalla maanantaina.
Canvan tapaisten ohjelmistoyritysten markkinointi ja myynti tapahtuu tuotelähtöisesti. Se tarkoittaa sitä, että tuotteen käyttäminen on tiettyyn rajaan saakka ilmaista. Tuotteessa on sisäänrakennettuja mekanismeja, joiden avulla käyttäjät markkinoivat tuotetta yrityksen puolesta. Jotta tuotetta käytetään ja markkinointi onnistuu käyttäjien avulla, on yrityksen pakko tehdä sujuvaa työtä yli osastorajojen, Kitsche sanoo. Tuotetta kun on suunniteltava, kehitettävä ja markkinoitava osastojen yhteistyönä.
– Meillä on tuotekasvutiimi, johon kuuluu ihmisiä design-tiimistä, markkinoinnista ja teknologisesta kehityksestä. Heillä on todella kokeilulähtöinen lähestymistapa tekemiseen, Kitsche kertoo.
Toinen esimerkki osastojen välisestä yhteistyöstä ja yhteyksien rakentamisesta yrityksen yksittäisten työntekijöiden välille on Canvan työntekijöilleen perustama Canva University, jossa yrityksen työntekijät voivat kouluttautua. Saatavilla on esimerkiksi graafisen suunnittelun kurssi, joka jokaisen Canvan työntekijän on käytävä. Kurssi ei pelkästään kouluta työntekijöitä graafiseen suunnitteluun vaan laittaa heidät myös ajattelemaan asioita Canvan käyttäjien ja potentiaalisten käyttäjien näkökulmasta.
Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö - tai sen puute - on vakioaihe suomalaisessa markkinointi- ja myyntikeskustelussa. Kitschken mukaan aihe on ajankohtainen heillekin, sillä Canva keskittyy jatkossa entistä enemmän hankkimaan asiakkaikseen myös isoja yrityksiä. Tällöin ostoprosessi on perinteinen yritysmyyntiprosessi, jossa tuote myydään ylhäältä alaspäin: johto tekee päätöksen hankinnasta ja kouluttaa työntekijänsä sen käyttöön. Yhteistyö markkinoinnin ja myynnin välillä on Kitschken mukaan “supertiivistä”.
– Canvan ensimmäiset kymmenen vuotta keskittyivät yksilöihin. Meillä on kuukausittain yli 190 miljoonaa käyttäjää. Seuraavan vuosikymmenen aikana keskitymme organisaatioihin ja maailman suurimpiin yrityksiin. Se vaatii tiivistä yhteistyötä myynnin, markkinoinnin ja tuotteen välillä.
Kun Kitschkeltä kysyy, millä konkreettisilla toimilla yhteistyötä voi jouhevoittaa, hän painottaa perusasioiden merkitystä. Esimerkiksi tavoitteet asetetaann yhdessä eri toimintojen kesken.
– Meille on tärkeää, että päätämme tavoitteet ja strategian yhdessä. Silloin tavoitteemme ovat yhteneväiset.
On luonnollista kysyä Kitscheltä haastattelun lopuksi, mistä Canva hakee seuraavaksi kasvua. Canvalla on kaksi tavoitetta ylitse muiden: kansainvälistymisen jatkaminen ja isompiin yrityksiin keskittyminen, Kitschke kertoo
– Keskitymme kansainvälistymiseen esimerkiksi Euroopassa. Meillä on siellä 400 ihmistä töissä, ja heistä on tullut tärkeä osa tiimiämme.