Columbia Road rekrysi "datakuiskaaja" Juha Saarisen – tavoitteena haastaa verkkokaupan jättiläiset

18.6.2024 9:05
Iina Kansonen
Saarinen siirtyy konsulttitalo Columbia Roadille BHG Finlandilta, jossa hän toimi tittelillä Chief Digital Officer.

Juha Saarinen aloittaa elokuun alussa myynnin konsulttitalo Columbia Roadilla tittelillä Principal of Data. Hänen tehtävänään on auttaa asiakkaita haastamaan suuria kansainvälisiä verkkokauppoja.

Saarinen siirtyy Columbia Roadille verkkokauppoja kehittävältä BHG Finlandilta, jonka tunnettuja verkkokauppoja ovat muun muassa Netrauta.fi ja Taloon.com.

Kansainväliset verkkokaupat ovat tehneet asiakasdatallaan valtavan määrän kauppaa myös Suomen-markkinoilla kotimaisia verkkokauppoja kustannustehokkaammin.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Haluan Columbia Roadilla päästä auttamaan mahdollisimman monia kotimaisia verkkokauppoja kilpailukykynsä parantamiseksi. B2C-verkkokaupan datan määrä tarjoaa niin paljon mahdollisuuksia, että ihmisten on mahdotonta hyödyntää dataa manuaalisella työllä. Sen sijaan tekoälyn ja automaatioiden avulla tämä data voidaan valjastaa skaalautuvaksi, myyntiä kiihdyttäväksi koneeksi, Saarinen sanoo tiedotteessa.

Hänen arvionsa mukaan kansainväliset verkkokaupat ovat tehneet asiakasdatallaan valtavan määrän kauppaa myös Suomen markkinoilla kotimaisia verkkokauppoja kustannustehokkaammin. Samalla ne ovat kasvattaneet asiakkuuksiensa arvoja tehokkaammin jo vuosien ajan.

Saarinen uskoo, että älykkäiden prosessien ja innovaatioiden avulla tilanne voidaan kääntää suomalaisen verkkokaupan kilpailueduksi. Se vaatii kaupallisen ja analyyttisen ajattelun yhdistämistä markkinointiin, jossa hyödynnetään tekoälyä ja automaatiota, hän sanoo.

– Juha on yksi harvoista suomalaisista, joka on aidosti saanut asiakasdatan tuottamaan arvoa, ja onkin hienoa saada hänet Columbia Roadille. Myös me haluamme panostaa yhdessä asiakkaidemme kanssa asiakasdatan aitoon hyödyntämiseen. Näemme, että verkkokauppiaiden on viimeistään nyt panostettava teknisen osaamisen kehittämiseen, jotta jo olemassa olevan datan ja työkalujen hyödyntäminen on tehokkaampaa. Tulevaisuuden markkinoijat tulevat olemaan entistä teknisempiä: on ymmärrettävä teknologiaa ja osattava hyödyntää sitä myös käytännön tasolla päivittäisessä työssä, sanoo Columbia Roadin General Manager Ville Loppinen.

Juha Saarinen valittiin tänä vuonna Vuoden datakuiskaajaksi Digital Commerce Finlandin eCom Summit & Awards -gaalassa.

Lue lisää: Verkkokaupan Suomen parhaita tekijöitä palkittiin ensimmäistä kertaa järjestetyssä EcomAwardseissa – taistelu vuoden verkkokaupan tittelistä oli kolmen kauppa