MAINOS: Smaily
Drip-kampanja tarkoittaa sarjaa automaattisesti lähetettäviä sähköposteja, jotka lähetetään määrättyinä kellonaikoina, päivinä ja määrätyssä järjestyksessä sen mukaan, miten sähköpostien vastaanottaja reagoi viesteihin. Drip-kampanjoiden avulla voidaan lähettää oikeaan aikaan täsmällisesti kohdennettuja viestejä, jotka saavat aikaan halutun toiminnan.
91 % kuluttajista pitää enemmän niistä brändeistä, jotka muistavat asiakkaan kiinnostuksen kohteet ja tarjoavat oikein kohdennettuja suosituksia ja vinkkejä. Siksi drip-kampanjoiden avaamiprosentti on 80 % korkeampi kuin yksittäin lähetetyillä sähköposteilla. Kun drip-kampanjan tekee oikein, se voi olla erittäin tuloksellinen. Onnistuneella drip-kampanjalla voidaan saavuttaa esimerkiksi seuraavia liiketoiminnan tavoitteita:
Drip-markkinointi sopii siis monenlaisiin käyttötarkoituksiin, ja sen avulla voit tavoittaa laajan asiakaskunnan ja samalla personoida viestisi automatisoinnin avulla. Päätät tietysti itse, mitkä ovat seuraavan drip-kampanjasi päätavoitteita, mutta matkan varrella hyödyt varmasti seuraavaksi esiteltävistä kolmesta eri drip-kampanjan kategoriasta.
Ota kaikki hyöty irti siitä, että voit toivottaa uudet asiakkaasi ja potentiaaliset asiakkaasi tervetulleiksi ja luoda siten positiivisen ensivaikutelman. Sarja tervetulotoivotuksia on erittäin tehokas tapa jäädä mieleen.
Esimerkiksi kun tilaa verkkokaupan uutiskirjeen, on tyypillistä, että saa tervetulolahjaksi 25–40 % alennuksen. Tämä on tehokas tervetulleeksi toivottamisen tapa, sillä se antaa asiakkaalle syyn siirtyä aiemmin käyttämästään tuotteesta tai palvelusta uuteen. Tutusta palvelusta tai tuotteesta luopuminen voi tuntua ensin riskiltä, mutta alennus helpottaa siirtymistä.
Voit antaa aiheeseen liittyvää lisätietoa tuotteistasi tai palveluistasi sekä tarjota hyödyllistä sisältöä, joka houkuttelee asiakastasi tulemaan nettisivuillesi uudestaan. Voit myös antaa alennuskupongin, joka rohkaisee ensimäiseen ostoon.
Drip-kampanjat voivat olla monisyisempiä kuin vakioidut sähköpostien automaatioketjut (sekvenssit). Voit hyödyntää asiakkaittesi käyttäytymiseen perustuvaa dataa ja rakentaa siihen perustuvan kampanjan. Drip-sähköpostit asiakassuhteen vaalimiseksi ovat tästä tyypillisin esimerkki. Sähköpostimarkkinointi voi edistää asiakaskeskeistä digitaalista muutosta.
Asiakkaat ja prospektit jättävät nettisivuillesi digitaalisia jalanjälkijä, jotka paljastavat paljon heidän kiinnostuksen kohteistaan, tarpeistaan ja ostokäyttäytymisestään. Työtäsi on löytää nämä jalanjäljet ja tarjota asiakkaille sitä, mitä he tarvitsevat ostopolkunsa aikana.
Asiakas voi tarvita jonkin täsmällisen tiedon, joka houkuttelee hänet ostamaan. Asiakas voi myös haluta videon, joka kuvaa täsmälleen, miten myymäsi tuote tai palvelu on ratkaisu hänen ongelmaansa. Tai voit esimerkiksi tarjota alennuksen tuotteesta, jota asiakas on viimeksi nettisivuillasi tarkastellut. Voit tehdä tuotevideoita käyttämällä maksuttomia videoiden editoinnin nettisivuja.
Tavoitteena on, että voit konvertoida prospektin tai asiakkaan kiinnostuksen myynniksi, yksittäisen ostoksen toistuvaksi ostokseksi ja kiinnotuksen brändiäsi kohtaan pitkäaikaiseksi asiakasuskollisuudeksi.
Kaikissa sähköposti- ja uutiskirjemarkkinoinnin alustoissa on ominaisuus, jolla kampanjoita voi uudelleenkohdentaa. Se tarkoitaa, että jos sisäänkirjautunut asiakas liikkuu verkkokaupassasi, sinulla on käytössä tieto niistä tuotteista, joita asiakas on katsellut. Kerää saamasi data asiakkaan liikkeistä verkkokaupassasi, yhdistä se verkkokauppa-alustaasi ja luo datasta saamaasi tietoon perustuva sähköpostiviestien ketju asiakkaallesi.
Myynnin ja liiketoiminnan parantaminen ovat toki markkinoinnin tavoitteita, mutta on hyväksyttävä, että liiketoiminta asiakkaiden kanssa vie aikaa ja että sinä aikana asiakkaat on pidettävä sitoutuneina. On sinun vastuullasi pitää yllä yhteyttä ja vaalia asiakassuhdetta. Asiakkaan sitouttamiseen on käytettävä aikaa ja resursseja, vaikka se ei johtaisikaan suoraan ostopäätökseen.
Useimmat yritykset luottavat täysin sosiaaliseen mediaan sitoutumisen kasvattamisessa, jolloin LinkedIn Marketing on loistava tapa uusien ihmisten tavoittamiseen. InMails-ominaisuuden avulla voit helposti olla yhteydessä kohdeyleisöösi, mutta drip-kampanjat ovat silti paljon tehokkaampi tapa pitkäkestoisen asiakassuhteen perustan luomiseen. Drip-kampanjalla voit räätälöidä viestisi niin, että se vetoaa yksittäisen henkilön tunteisiin ja logiikkaan, jotta vastaanottaja ymmärtää, että brändisi arvot vastaavat hänen omiaan.
Uudelleenaktivointikampanjat ovat hyvin suosittu sitouttamiseen tähtäävien drip-kampanjoiden alalaji. Oletetaan, että joku kontakteistasi ei avaa viestejäsi, ei klikkaa linkkejäsi eikä vastaa yhteydenottopyyntöihisi. Luulet todennäköisesti, että hänestä on tullut niin sanottu kylmä kontakti. Tällaisessa tilanteessa voit lähettää hänelle sarjan uudelleenaktivointisähköposteja. Niissä voit muistuttaa kontaktia siitä, miksi hän on aikanaan liittynyt postituslistallesi ja tarjota hänelle syitä suorittaa jokin toiminta.
Jos mikään mikään uudelleenaktivoimisen keino ei auta, joudut ehkä lopulta poistamaan kontaktin listaltasi, jotta sitoutuneisuusaste pysyisi korkeana ja viestien toimitettavuus paranisi.
Voit käyttää drip-markkinointia moniin tarkoituksiin. Voit lisätä tietoisuutta tuotteestasi tai palvelusta, voit selventää samankaltaista tuotetta tai palvelua etsiville, mikä tekee omastasi ainutlaatuisen tai voit vain lempeästi kannustaa uuteen ostokseen. Sinun ei onneksi tarvitse alkaa miettiä kampanjaa täysin nollasta, vaan saat seuraavaksi parhaimmat vinkit drip-kampanjan luomiseen sähköpostin avulla.
Drip-kampanjan aloittaminen ilman suunnitelmaa on kuin kotitekoisen hillon myymistä naapureille hinnalla millä hyvänsä. Käytät aikaa ja vaivaa ja saatat ehkä ansaitakin jotain, mutta et tiedä, onko liiketoiminta kannattavaa. Kun luot uutta drip-kampanjaa, määrittele aina ensimmäisenä sen tavoite - se on osa minkä tahansa kasvuyrityksen strategiaa.
Saatat huomata, että sivuillasi käy paljon ihmisiä, jotka ovat tutustuneet useisiin tuotesivuihin, mutta eivät ole kertaakaan ostaneet mitään. Haluat konvertoida nämä käynnit ostoksiksi. Haluat ehkä toivottaa tällaiset kontaktit tervetulleiksi drip-kampanjalla, joka sisältää pienen alennuksen. 80 % ostajista on sitä mieltä, että alennus houkuttelee heitä hankkimaan itselleen uuden brändin tuotteen. Katsotaan, mitä vaihtoehtoja kampanjaan tässä tapauksessa on.
Kampanjan kesto voi riippua esimerkiksi seuraavista seikoista:
Etukäteissuunnittelulla voi arvioida drip-kampanjasi kannattavuutta ja tarvittaessa säätää sitä, jotta kannattavuus säilyy. Kun käytät asiakkaiden ostopolut näkyväksi tekevää CRM-ohjelmaa, sinun on helppo seurata, miten kävijät sivustollasi liikkuvat.
Sähköpostimarkkinoinnin ja automatisoinnin mahdollistavat lukemattomat eri CRM-työkalut tekevät drip-kampanjoiden suunnittelusta helppoa. Onnistumiskriteereihin perustuvien mittareiden asettaminen ja sen jälkeen tulosten odottaminen on ainoa, mitä sinun tarvitsee tehdä.
Drip-kampanjoita käytetään monilla toimialoilla. Eniten niitä on käytössä verkkokaupassa ja SaaS-yrityksissä, jotka käyttävät drip-kampanjoita onboardingiin, seurantaan ja moneen muuhun. Valitse vain mikä tahansa SaaS-toimialoille sopiva CRM, jolla on mahdollista luoda drip-kampanja ja anna mennä.
Luovassa markkinoinnissa sinun on muistettava, että jos aloitat keskustelun, viestisi on oltava lyhyt. Koska sinä viet asiakkaasi aikaa, tarjoa viestisi kompaktisti. Tietenkin viestisi tulee olla lukijalleen hyödyllinen.
Huomioi räätälöidyssä drip-kampanjassa nämä yksityiskohdat:
Kerää asiakkaistasi ensin tahdikkaasti tietoa, jotta et vaikuttaisi tunkeilevalta. Jotkin asiakkaan sitouttamiseen tähtäävät työkalut auttavat datan keräämisessä ja dataan perustuvien asiakasprofiilien luomisessa.
Oletetaan seuraavana esimerkkinä tilanne, jossa haluat luoda uudelleenmarkkinoinnin drip-kampanjan asiakkaille, jotka ovat hylänneet ostoskorin viimeisen kahden kuukauden aikana.
On monta tapaa houkutella ostoskorin hylänneitä:
Onnistumisen avain on siinä, että testaat eri tapoja ajan mittaan ja segmentoit sitten kontaktisi sen mukaan, mikä houkuttelun tapa toimii parhaiten. On todennäköistä, että esimerkiksi hintatietoiset asiakkaat tarttuvat mieluiten alennustarjoukseen.
Erittäin tunteikkaat ja paljon kuluttavat asiakkaat taas voivat olla kiinnostuneita brändisi tarinasta, jolloin hyvä tarinankerronta on parempi keino houkutella heitä ostoksille. Koko sisältömarkkinoinnin strategiasi on hyvin tärkeä. Käytä sisältömarkkinoinnin keinoja tarkasti, jotta voit luoda täsmälleen yleisöllesi kohdennetun sisältöstrategian.
A/B-testauksella voit testata eri kampanjoiden toimivuutta ja räätälöidä sanomasi eri kohderyhmille vieläkin paremmin. CRM- ja sähköpostimarkkinointialustat tarjoavat paljon personoinnin mahdollisuuksia, joten käytä personoituja toimitakehotteita, sanamuotoja, suosituksia ja alennuksia.
CRM-työkalut ja sähköpostimarkkinoinnin ohjelmat kuvaavat avausprosenttia, klikkausprosenttia sekä klikkauksen suhdetta avaamisten määrään, jotka kaikki ovat tärkeitä mittareita drip-kampanjan onnistumista arvioitaessa.
Näitä kolmea mittaria seuraamalla ymmärrät paremmin, kuinka hyvin kontaktisi ovat sitoutuneita ja näet korjaamista vaativat kohdat kampanjassa. Esimerkiksi tylsät tai liian tyrkyttävät sähköpostin aiherivit saattavat aiheuttaa sen, että vastaanottaja ei avaa sähköpostia tai jopa merkitsee sen roskapostiksi.
Testaa sähköpostikampanjasi aina huolellisesti, jotta se ei päätyisi roskapostiksi ja sen toimitettavuus pysyisi hyvänä. On olemassa lukemattomia työkaluja, joilla voit mitata, miten usein viestisi tulkitaan roskapostiksi. Samoin eri työkaluilla voi analysoida, kuinka hyvä sähköpostiosoitteesi on toimitettavuuden kannalta. Voit tutustua ilmaisiin työkaluihin tästä blogitekstistä.
Toinen tarkasteltava mittari on konversioprosentti, joka mittaa kampanjasi päätavoitteen: kuinka moni kontakteistasi suorittaa haluamasi toiminnon. Jos esimerkiksi haluat, että kontaktisi ilmoittautuu webinaariin, haluat, että hän klikkaa viestissäsi ollutta toimintakehotetta. Sen jälkeen haluat, että kontaktisi täyttää ilmoittautumislomakkeen ja antaa sinulle suostumuksensa, että voit olla häneen yhteydessä. Konversio tarkoittaa sitä, kun tämä koko tapahtumaketju on suoritettu loppuun.
Lopulta tietysti sijoitetun pääoman tuottoaste (return on investment, ROI) ratkaisee. Paljonko suunnittelit sijoittavasi, kuinka paljon todellisuudessa sijoitit ja mikä oli tuotto?
Selvitä, kuinka paljon olet ansainnut ja kuinka paljon olet kuluttanut kampanjan aikana ja jatka kampanjaa, jos se on ollut yrityksellesi kannattavaa. Ethän halua käyttää liikaa rahaa tai käyttää rahaa niin, että et hyödy siitä mitenkään.
Drip-kampanja on sarja automaattisesti lähetettäviä sähköposteja, joita lähetetään kontaktille, kun hänen käyttäytymisensä nettisivuillasi täyttää tietyt ehdot. Voit luoda useita drip-kampanjoita erilaisin ehdoin, kun käytät käytät automatisoinnin mahdollistavia sähköpostimarkkinointialustoja.
Drip-kampanjoita on useita eri tyyppejä: onboarding-viestit, tuotepromootiot, suositukset ja alennukset, tapahtumien markkinoinnit, lisämyynnit ja ristiinmyynnit, hylätyistä ostoskoreista muistuttamiset, tilauksen uusinna, uudelleenaktivointikampanjat, lähetyksen toimittamisen seurannat, palauteviestit ja monet muut.
Käytä hyödyksesi tässä tekstissä esiteltyjä vinkkejä, niin saat kaiken hyödyn irti drip-kampanjoista. Tehostat myyntiä ja saat kontaktisi pysymään asiakkainasi pidempään.