EasyFit
Brändit

EasyFit investoi markkinointiin merkittävästi haasteellisina aikoina: “Se oli hullunrohkeaa, mutta jälkeenpäin katsottuna kannattavaa”

21.2.2023 8:00
Satu Hurme
Kuntosaliketju on edeltävän vuoden aikana nelinkertaistanut markkinointibudjettinsa ja investoinut markkinointiin puoli miljoonaa euroa.

Suomen suurimpiin kuntosaliketjuihin kuuluva EasyFit on panostanut historiallisen suuresti brändinsä markkinointiin. Viime vuonna ketju aloitti yhteistyön kasvurahoittaja Foppan kanssa, toteutti brändiuudistuksen ja teki valtakunnallisen tv- ja radiomainontakampanjan.

EasyFit panosti markkinointiin aikana, jolloin kuntosaliala oli vasta toipumassa pandemian aiheuttamista vaikeuksista ja maailman taloustilanne oli epävakaa. Kun monissa yrityksissä markkinoinnista päätettiin leikata, EasyFit toimi päinvastoin.

– Yrityksen hallitus kysyi minulta, onko tässä mitään järkeä tällaisena aikana. Minulla oli naiivi usko tulevaisuuteen, joten sanoin, että on. Se oli hullunrohkeaa, mutta jälkeenpäin katsottuna kannattavaa, sanoo EasyFitin taustayhtiö Ab LL International Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Hannula tiedotteessa.

Yritys uudisti ja modernisoi brändiään sekä kehitti salien palveluita. Lisäksi yritys lanseerasi  valtakunnallisen brändiuudistukseen liittyvän tv- ja radiomainoskampanjan. Uudistusten ja markkinointipanostusten myötä ketjun talouden kerrotaan olevan paremmassa tilassa kuin ennen pandemiaa.

MAINOS

Kuntosaliala oli yksi pahiten pandemian vaikutuksista kärsivistä aloista. EasyFit-ketju oli menettänyt 27 prosenttia liikevaihdostaan kesäkuuhun 2021 mennessä. Sen reilusta 30 salista oli pahimmillaan suljettuna 23 seitsemän viikon ajan.

Markkinointiuudistukset ja yhteistyö markkinointirahoituksessa Foppan kanssa auttoivat EasyFitia selviämään taloudellisesti vaikeista ajoista.

– Markkinointibudjettimme kasvoi Foppan avulla vähintään nelinkertaiseksi verrattuna aiempaan. Ilman tätä yhteistyötä meillä ei olisi vastaavanlaisia resursseja ja mahdollisuutta menestyä näin hyvin. Markkinointirahoitus avaa meille entistä paremmat edellytykset kasvaa, Hannula sanoo.

Monet yritykset ovat joutuneet leikkaamaan kulujaan taloustilanteen ollessa epävakaa. Monesti leikkaukset kohdistuvat esimerkiksi henkilöstökuluihin ja markkinointibudjettiin.

– Kustannusten leikkaaminen on ymmärrettävää, mutta sitä ei kannattaisi tehdä. Jos leikkaa markkinoinnista, leikkaa samalla myynnistä. Markkinointi on investointi, joka tuottaa, ja jos siitä leikkaa, vaikutukset näkyvät vähintäänkin pitkällä aikavälillä. Jos yritys pysyy hiljaa vaikkapa puoli vuotta, sen markkinaosuus pienenee varmuudella, sanoo Foppan toimitusjohtaja ja perustaja Antti Kaihlanen tiedotteessa.

Erityisen huolestuttavana Kaihlanen pitää markkinoinnin leikkaamista vientialojen yrityksissä. 

– Suomi on vientivetoinen maa. Mitä vähemmän yritys tekee myyntiä kotimaassa, sitä vähemmän sillä on varaa investoida kansainvälisiin operaatioihin. Vienti ja myyntituotot pienenevät, ja sen myötä valtion verotulot laskevat, Kaihlanen sanoo.

Lue myös:

Yleistyykö markkinoinnin kasvurahoitus haastavina aikoina? Suomalainen pk-yritys jopa nelinkertaisti mediabudjettinsa ulkopuolisella rahalla

MAINOS
MAINOS