MAINOS: Meio Oy
Elämme aikakautta, jossa tiedon määrä verkossa kasvaa räjähdysmäisesti – ja samalla kilpailee disinformaation eli harhaanjohtavan ja virheellisen tiedon kanssa.
Hakukoneet, erityisesti Google, toimivat monille ensisijaisena väylänä tiedon löytämiseen, mutta ne eivät ole immuuneja manipuloidulle tai virheelliselle sisällölle. Vaikka hakukoneet pyrkivät jatkuvilla algoritmipäivityksillä estämään erilaisia manipulointiyrityksiä, on niiden täydellinen suodatus lähes mahdotonta. Jokaisen tulisikin muistaa tarkastella kriittisesti verkosta löytyvää tietoa, mutta se on yhä haastavampaa – etenkin vanhemmille verkon käyttäjille.
Siksi vastuu ei ole pelkästään hakukoneilla, vaan kaikilla, jotka tuottavat sisältöä verkkoon ja pyrkivät optimoimaan sisältöä löytymään Googlen kärjestä. Eettinen SEO ei ole pelkästään hyvä tapa parantaa verkkosivuston sijoituksia hakutuloksissa, vaan myös tärkeä keino edistää ja kasvattaa ihmisten luottamusta yritykseen – ja itse asiassa koko yhteiskuntaan.
Hakukoneoptimoinnilla voi vaikuttaa suoraan siihen, mitä tietoa internetin käyttäjät näkevät – ja miten he sen kokevat. Optimoinnin avulla voidaan nostaa Googlen kärkeen joko luotettavaa ja hyvin tutkittua tietoa tai harhaanjohtavaa sisältöä, joka voi muokata julkista mielipidettä haitallisesti.
Tämä tekee SEOsta erittäin voimakkaan työkalun, ja esimerkkejä sen haitallisesta käytöstä on jo nähty.
Koronapandemian aikana monet epäluotettavat sivustot hyödynsivät SEOn nk. “black hat -metodeja” saadakseen vääriä väitteitä ja rokotevastaisuutta levittävät sisällöt hakutulosten kärkeen. Tämä ei ainoastaan vaarantanut yksilöiden terveyttä, vaan myös heikensi viranomaisten ja luotettavien lähteiden ponnisteluja tarjota oikeaa tietoa ja torjua pandemiaa.
Toinen konkreettinen esimerkki SEOn voimasta nähtiin muutama vuosi sitten, kun Osuuspankki varoitti huijaussivustoista, jotka oli onnistuttu saamaan Googlen hakutulosten kärkeen. Näillä sivustoilla pyrittiin huijaamaan käyttäjiltä henkilökohtaisia tietoja, ja tämä sai mm. Finanssiala ry:n suosittelemaan kansalaisia välttämään menemästä verkkopankkiin hakukoneen kautta.
Tällaiset tapaukset korostavat, kuinka tärkeää on, että oikea ja luotettava tieto saa etusijan hakutuloksissa. Eettisesti toteutettu SEO toimii vastavoimana manipulaatioyrityksille ja auttaa varmistamaan, että käyttäjät löytävät hakutuloksista totuudenmukaista ja oikeasti hyödyllistä tietoa.
Hakukoneet, kuten Google, päivittävät algoritmejaan jatkuvasti varmistaakseen, että hakutulosten kärkeen nousevat luotettavat ja asiantuntevat lähteet. Näiden päivitysten tavoitteena on torjua disinformaatiota ja vahvistaa laadukasta tiedonvälitystä.
Google E-E-A-T, joka tarkoittaa kokemusta (Experience), asiantuntemusta (Expertise), auktoriteettia (Authoritativeness) ja luotettavuutta (Trustworthiness), on keskeinen osa Googlen arviointiperusteita laadukkaalle sisällölle.
Erityisen tärkeää tämä on YMYL-sivustoille ("Your Money, Your Life"), jotka käsittelevät aiheita, kuten terveys, talous tai turvallisuus, joissa virheellinen tieto voi aiheuttaa merkittävää haittaa käyttäjille.
E-E-A-T toimii ohjenuorana laadukkaan ja vastuullisen sisällön tuottamiseen. Se on Googlen tapa varmistaa, että käyttäjille tarjotaan laadukasta ja luotettavaa sisältöä, joka vastaa heidän hakuaikeitaan.
Eettisten SEO-käytäntöjen keskiössä on faktapohjainen, tarkasti lähteistetty ja käyttäjäkeskeinen sisältö, joka täyttää sekä hakukoneiden että käyttäjien odotukset.
Organisaatioiden on tärkeää tarkistaa säännöllisesti omat SEO-käytäntönsä varmistaakseen, etteivät ne suoraan tai epäsuorasti edistä väärän tiedon leviämistä. Vaikka SEOn perimmäinen tarkoitus on parantaa hakukonenäkyvyyttä, tietyt käytännöt – tarkoituksella tai vahingossa – voivat asettaa käyttäjät alttiiksi harhaanjohtavalle sisällölle.
Brändit, jotka panostavat laadukkaaseen ja vastuulliseen sisältöön, erottuvat edukseen käyttäjien silmissä. Samalla ne rakentavat pitkäaikaista luottamusta ja vahvistavat asemaansa luotettavina tietolähteinä ja toimijoina.
Hakukoneet painottavat algoritmeissaan koko ajan enemmän luotettavuutta ja asiantuntemusta. Siksi eettisesti toteutettu hakukoneoptimointi ei ole vain moraalinen velvollisuus, vaan myös käytännöllinen tapa varmistaa, että yritys pysyy kilpailukykyisenä hakutuloksissa. Siksi eettinen SEO on myös kilpailuetu.
Kun haluat tehdä hakukoneoptimointia eettisesti, muista etenkin nämä:
Epäeettiset SEO-käytännöt ja black hat -tekniikat voivat nostaa huonolaatuisen ja virheellisen tiedon hakutulosten kärkeen, ainakin hetkellisesti. Yleensä jonkin ajan kuluttua Google ymmärtää sivun huonolaatuisuuden ja sen sijoitus laskee rymisten, mutta se ei aina tapahdu hetkessä. Huonolaatuiset hakutulokset ovat haitallisia niin hakukoneiden omalle maineelle kuin itse sivustonkin omistajalle – tästä syystä black hat SEO -metodeilla ei voi kasvattaa pitkäjänteistä ja yritykselle arvoa tuovaa näkyvyyttä.
SEO näyttelee tärkeää osaa disinformaation ja oikean tiedon kamppailussa digitaalisesta palstatilasta, huomiosta ja vaikuttavuudesta. Siksi SEO-ammattilaisten on tänä päivänä ymmärrettävä työnsä vaikutus digitaalisten narratiivien muokkaamiseen – ja yritysten tulisi nähdä SEO paitsi markkinointityökaluna, myös osana laajempaa vastuullisuusstrategiaansa.
Noudattamalla eettisen SEOn periaatteita yritykset voivat paitsi parantaa omaa näkyvyyttään, myös edistää verkkoympäristöä, jossa totuudenmukainen ja käyttäjiä palveleva tieto saa ansaitsemansa huomion.
Ja ehkä kuulostan nyt mahtipontiselta, mutta loppujen lopuksi eettinen SEO tukee osaltaan laajempia ponnisteluja, kuten valeuutisten torjuntaa, digitaalisen lukutaidon edistämistä ja demokratian vahvistamista ja luottamuksen kasvattamista julkiseen tietoon. Joten digimarkkinoija, olisiko aika ottaa SEO-käytäntösi suurennuslasin alle?
Kirjoittaja:
Krista Hakala
Meio Oy