Effie Awards Finland 2022 -kilpailun jury on valinnut finalistit ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella. Shortlistalla on mukana yhteensä 20 työtä, joista seitsemän on mukana useammassa sarjassa.
Effie Awards -kilpailussa etsitään hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus, kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella tuomaristo antaa pisteet myös luoville elementeille.
Finaalissa on mukana lukuisia tunnettuja kampanjoita, kuten Staartin ja Porin kaupungin Porisuhde, Milttonin ja Puuilon Morjenstä Pörssiin! sekä Ivalo Agencyn ja Fazer Leipomoiden Voimaa oman tiensä kulkijoille, jotka kaikki saivat useamman "shortin".
– Vuosi 2022 on ollut väkevä Effie-vuosi: saimme ennätysmäärän entryjä ja töiden taso oli erittäin vakuuttavaa. Vaikka olemme eläneet useamman poikkeuksellisen ja turbulentin vuoden, niin se on kirittänyt useamman brändin ja markkinoijan rohkeisiin ja tuloksellisiin töihin – se oli selkeästi nähtävissä tämän vuoden shortlistalle yltäneistä töistä. Oli ilo huomata, mitä arvontuottoa, vaikuttavuutta ja tuloksia nämä markkinoinnin työt ja teot ovat saaneet aikaiseksi. Ne alleviivaavat brändin liiketoiminnallisen arvon ja tärkeyden bisnekselle, kommentoi tämän vuoden päätuomari ja Villivision toimitusjohtaja Anna Lehtisalo.
Parhaat palkitaan 9. helmikuuta 2023.
ERIKOISSARJA
Ajankohtainen markkinointiteko
Neste CO2 Friendly Driving - Driving behaviour change from day one (Neste Oyj & Hasan & partners, Traficom, Ajotunti.fi, VTT)
Brändätyt sisällöt
Porisuhde (Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy)
Daavid vs. Goljat
Oda – Euroopan menestyksekkäin ruoan verkkokaupan lanseeraus (Oda & Reaktor Innovations Oy, Toinen PHD, Bryan Saragosa, Lucy Loves Stories)
Kohderyhmä
Sukupolvikokemuksilla kohderyhmän suosioon (Terveystalo Oyj & TBWA Helsinki, NØRR3)
Remix22 (feat. Isac Elliot) (Sinebrychoff & Reaktor Creative, Initiative, Koski Syväri, Universal Music (Finland), Makia Creative, Mellakka Events)
MORJENSTA PÖRSSIIN! Miten Puuilon rempseällä listautumiskampanjalla saatiin osakkaiksi ennätysmäärä piensijoittajia sitten vuoden 1999 teknobuumin. (Puuilo & Miltton, Bauer Media, Group M (Finland), Nöjd Agency)
#SafeSpaceAutoon – Henkiä pelastava asennemuutos nuorten liikennekäyttäytymiseen (Liikenneturva & Oy SEK Ab, Oy Dagmar Ab)
Renessanssi
Voimaa oman tiensä kulkijoille. (Fazer Leipomot Oy & IVALO Creative Agency, Dagmar, Drum)
Nahkatakkisten taksikuskien tuotteesta nuorten huulille – Klassikkobrändin uusi tuleminen (Cloetta Suomi & Hasan & partners, Toinen PHD)
Strateginen markkinointi
Terveen suun puolesta läpi elämän (Mehiläinen Oy & Bob the Robot Oy, OMD Finland Oy, Dagmar)
Näin myydään autoja näyttämättä autoja (Saka Finland & Avidly Oyj, Grillifilms, Nöjd, Flc, Miracle Sound Oy)
Miten Tupla sytytti uudelleen seikkailun nälän suomalaisissa (Cloetta Suomi & hasan & partners, Toinen PHD)
Yrityskuva
From Fiction to Reality - How inclusive job ads were used to build a responsible Nordic ICT brand (TietoEVRY & TBWA Helsinki)
Non-Profit
Näin Suomi valjasti tunteet pandemiasta toipumisen tueksi (Valtioneuvoston kanslia, Suomi toimii -viestintähanke & hasan & partners, Into-Digital Oy, TAPAUS Oy, El Camino Helsinki)
#SafeSpaceAutoon – Henkiä pelastava asennemuutos nuorten liikennekäyttäytymiseen (Liikenneturva & Oy SEK Ab, Oy Dagmar Ab)
Vaikuttajamarkkinointi
Teemu Pukki Dream Team (Lantmännen Cerealia Oy & Ryhmä Creative Agency Oy, Toinen PHD, Wörksite Oy)
Remix22 (feat. Isac Elliot) (Sinebrychoff & Reaktor Creative, Initiative, Koski Syväri, Universal Music (Finland), Makia Creative, Mellakka Events)
Sosiaalinen media
Porisuhde (Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy)
KAUPPA & KULUTTAJA
Brändiratkaisu
Oda – Euroopan menestyksekkäin ruoan verkkokaupan lanseeraus (Oda & Reaktor Innovations Oy, Toinen PHD, Bryan Saragosa, Lucy Loves Stories)
Uusi tuote tai palvelu
Kotipizza – Poronkäristys (Kotipizza & N2 Creative Oy, Hearts and Science Finland, Grillifilms, Mellakka Helsinki, Miracle Sound Oy)
Oda – Euroopan menestyksekkäin ruoan verkkokaupan lanseeraus (Oda & Reaktor Innovations Oy, Toinen PHD, Bryan Saragosa, Lucy Loves Stories)
MEDIA
Mediaidea
Yhtä halpa kuin halvin (SOK & Make it Simple, Otto Production)
Voimaa oman tiensä kulkijoille. (Fazer Leipomot Oy & IVALO Creative Agency, Dagmar, Drum)
Mediateho
Remix22 (feat. Isac Elliot) (Sinebrychoff & Reaktor Creative, Initiative, Koski Syväri, Universal Music (Finland), Makia Creative, Mellakka Events)
POSITIIVINEN MUUTOS
Sosiaalinen vastuu – Brändit
Kuinka yhden K-Market-kauppiaan puuttuminen kiusaamiseen sai aikaiseksi ilmiön ja lähes 800 kaupan toimintamallin. (Kesko Oyj, K-Market & Wörks Oy, Dagmar, Cocoa Media Productions Oy, Result Entertainment)
Voimaa oman tiensä kulkijoille. (Fazer Leipomot Oy & IVALO Creative Agency, Dagmar, Drum)
TUOTTEET & PALVELUT
Autoilu & Moottoriala
The Polestar experience (Polestar Automotive Finland Oy & dentsu Finland Oy, Tuotanto- ja työntekoyhtiö Pågå Oy, Helena Riihitupa Oy)
Elintarvikkeet
Voimaa oman tiensä kulkijoille. (Fazer Leipomot Oy & IVALO Creative Agency, Dagmar, Drum)
Uusi brändi-identiteetti ja design system rakensivat menestyksen myymälässä. (Kesko Oyj & Oy SEK Ab)
Howdy! Amerikan herkku, joka valloitti koko Suomen. (Valio Oy & Oy SEK Ab, Oy Dagmar Ab, Cocoa Media Productions Oy)
Finanssipalvelut
MORJENSTA PÖRSSIIN! Miten rempseällä listautumiskampanjalla Puuilon osakkeesta tehtiin himottu kansanosake. (Puuilo & Miltton, Bauer Media, Group M (Finland), Nöjd Agency)
Julkis- ja kunnallishallinto
Porisuhde (Porin kaupunki & Staart Oy, Koju Film Company Oy, ALL CAPS Oy, Ohjelmakauppa Oy)
JHL - Kyllä joku hoitaa (Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL & Nord DDB Helsinki, OMD Finland Oy, Lucy Loves)
Terveysala
Sukupolvikokemuksilla kohderyhmän suosioon (Terveystalo Oyj & TBWA Helsinki, NØRR3)