Suomen parhaita markkinointiviestinnän töitä palkitsevan Effie Awards Finlandin ensimmäinen tuomarointikierros on ohi, joten tämän vuoden kilpailun finalistit ovat selvillä. Toiselle kierrokselle pääsi yhteensä 24 työtä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kuin yhdessä kategoriassa.
Effie julkisti finalistit verkkosivuillaan.
– Suomalaisilla brändeillä menee hyvin. Näin voisi päätellä ainakin Effie Finlandin “shortlistalle” yltäneistä töistä. Poikkeukselliset viime vuodet ovat kirittäneet monia poikkeuksellisiin ratkaisuihin – se näkyi menestyneissä töissä niin oivaltavina strategioina kuin luovina ratkaisuina. Oli ilo huomata, että näitä eheitä töitä oli useita ja moni niistä oli onnistunut luomaan mitattavaa arvoa brändin omalle liiketoiminnalle ja lisäksi vaikuttamaan laajemmin suomalaisten asenteisiin ja yhteiskuntaan, kertasi kilpailun päätuomari ja SEKin Executive Creative Director Suvi Lähde Effien verkkosivuilla.
Lue myös:
"Onko se oikeasti vaikuttavaa, jos suuri näkyvyys on saavutettu isolla mainosbudjetilla?" – Tällaisia kampanjoita Effie Awards Finlandin päätuomari Suvi Lähde toivoo näkevänsä
Tässä on Effie Awards Finland 2021 -kilpailun tuomaristo
Kilpailussa on yhteensä viisi sarjaa, joissa jokaisessa on useampia kategorioita. Useampaan kuin yhteen kategoriaan pääsivät muun muassa Tietoevryn ja TBWA\Helsingin The Polite Type -fontti, Fazerin ja SEKin ”Se rouheampi uutuus” -kampanja sekä Finlaysonin ja Ivalo Creativen Bed Peace -kampanja.
Parhaat palkitaan 10. helmikuuta Effie Finland -gaalassa.
ERIKOISSARJA
Ajankohtainen markkinointiteko:
- HSL Comeback – vuoden vastuullisin ALE
Helsingin seudun liikenne & Sherpa, Dagmar, Mjölk
Brändikokemus:
- The Polite Type -fontti vihapuhetta vastaan
TietoEvry & TBWA\Helsinki, TMI Melvas Type Design, Great Apes
Kohderyhmä:
- Supervaikuttavasti lapset lääkäriin
Suomen Terveystalo Oy & TBWA\Helsinki
- Talousjournalismi haasteellisen kohderyhmän vetovoimatekijäksi
Helsingin Sanomat / Sanoma Media Finland & TBWA\Helsinki
Pienet ja alueelliset budjetit:
- Love Conquers All
Burger King Finland & TBWA\Helsinki, Napa Agency
- Maalaisjärkisähkö palautti maalaisjärjen sähkön markkinointiin
Äänekosken Energia & Avidly Oyj
Strateginen markkinointi:
- Kokkikartano – pienen keravalaisen ruokatehtaan kasvutarina
Snellmanin Kokkikartano Oy & Folk Finland, Woodpecker, Dagmar, DNM13 Revolution Oy, Genero – The Growth Marketing Co.
- Suomen kansallisjuoma
Hartwall Oy & Bob the Robot Oy, Miltton, Cocoa Media Productions, Lataamo Group, Dagmar
Yrityskuva:
- Love Conquers All
Burger King Finland & TBWA\Helsinki, Napa Agency
- The Polite Type –fontti vihapuhetta vastaan
TietoEVRY & TBWA\Helsinki, TMI Melvas Type Design, Great Apes
KAUPPA & KULUTTAJAT -SARJA
Mediainnovaatio:
- Tavastia x Vallila
Tavastia-klubi, Vallila Interior & TBWA\Helsinki
Brändiratkaisu:
- Löfbergs – Vahva kahvi vahvalle kansalle
Löfbergs Finland Oy & Nitro Group Oy, Nitro Film
Uusi tuote tai palvelu:
”Se rouheampi uutuus” – Fazerin kaikkien aikojen menestynein patukkalanseeraus
Fazer & Oy SEK Ab, Dagmar
- Talousjournalismi haasteellisen kohderyhmän vetovoimatekijäksi
Helsingin Sanomat / Sanoma Media Finland & TBWA\Helsinki
MEDIA-SARJA
Mediaidea:
- Bed Peace
Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius
Mediainnovaatio – nousevat & nykyiset mediakanavat:
- The Polite Type –fontti vihapuhetta vastaan
TietoEVRY & TBWA\Helsinki, TMI Melvas Type Design, Great Apes
POSITIIVINEN MUUTOS -SARJA
Ympäristö – Brändit:
- PUHDASTA RAHAA
Taaleri Varainhoito Oy & Superson Oy, Mjölk, Virta Media, ALMA media (Finland)
- Bed Peace
Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius
Sosiaalinen vastuu – Brändit:
- Pukukoodi: Vapaus – Tarinat, joita ei aiemmin voitu näyttää
Zalando SE & Oy SEK Ab, Simelius&Simelius, Miltton
- Yli 23 000 kertaa hymy opettajan huulille
Studeo Oy & Republic of Communications Finland, Peanuts! Agency Oy, Silja Filmaa, Don & Branco
Sosiaalinen vastuu – Non-profit:
- Miten Pelastusarmeijan historian suurin keräystuotto saavutettiin
Pelastusarmeija & Make it Simple Oy, Otto Tuotanto, Onni Wiljami Photography, Miracle Sound Oy
TUOTTEET & PALVELUT -SARJA
Asuminen:
- ABLOY asuu meissä – menestyslanseerauksella asumisen avainbrändiksi
Abloy & Oy SEK Ab, Oy Dagmar, Proof Advisory
- Bed Peace
Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius
Autoilu & Moottoriala:
- Kuinka KIA kiilasi markkinoinnin keinoin suurten automerkkien joukkoon Suomessa – eli Operaatio Ohituskaista
Berge Auto & Toinen PHD
- Kyllä kyllä, näin räjäytetään autokaupan traditiot
Suomen Autokauppa Oy & Avidly Oyj, Grilli Films, Nöjd
- Volkswagen Huuhkajat -kampanjamallisto
Volkswagen Suomi & Nitro Group, Toinen PHD, Nitro Film, Make Mama Proud, Post Control
Elintarvikkeet:
- Lidlin Satukausi
Lidl Suomi & Folk Finland, Otto Tuotanto, Virta media
- ”Se rouheampi uutuus” – Fazerin kaikkien aikojen menestynein patukkalanseeraus
Fazer & Oy SEK Ab, Dagmar
Finanssipalvelut:
- LähiTapiola sijoitukset ROImaan kasvuun
LähiTapiola Palvelut Oy & Bob the Robot Oy, Pictures Helsinki,
Matkailu & Turismi:
- Cledos Meal 5,95
Food Folk Finland Oy & OMD Finland Oy, Nord DDB Helsinki
Muoti & Kauneus:
- Pukukoodi: Vapaus – Tarinat, joita ei aiemmin voitu näyttää
Zalando SE & Oy SEK Ab, Simelius&Simelius, Miltton
Terveysala:
- Aika luovuttaa
Mehiläinen Oy & Bob the Robot Oy
Lähde: Effie.fi