Effie Awards Finland 2023 -finalistit on nyt valittu. Ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin perusteella jatkoon valittiin yhteensä 25 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kuin yhdessä kategoriassa.
Listalla olevista kampanjoista nousevat useassa kategoriassa esiin esimerkiksi kansainvälisestikin palkittu Helsingin Sanomien Counterstrike of the Free Press, CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin Avaimet rauhaan, Mustin ja Mirrin viime uudenvuoden Täällä pelkään minä sekä McDonald’sin McDrip – muodin takia töihin.
Lue myös: Helsingin Sanomat sissimarkkinoi sananvapautta Venäjälle videopelin kautta
Effie Awards -kilpailussa etsitään hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus, kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella tuomaristo antaa pisteet myös luoville elementeille.
– Mielestäni taso on noussut viime vuodesta. Shortilla on laaja kattaus vahvaa markkinointistrategian osaamista eri toimialoilta. Mukana on useampikin maailmanluokan työ, jossa on kirkas tavoite, selkeä strategia, laadukas luova toteutus ja hyvät tulokset, tämän vuoden päätuomari ja Hasan & partnersin toimitusjohtaja Riku Vassinen kommentoi tiedotteessa.
Voittajat palkitaan 15. helmikuuta järjestettävässä Effie Finland -gaalassa, Pikku- Finlandiassa. Effie-kilpailua järjestetään yli 50 maassa. Suomessa kilpailun järjestää Marketing Finland.
ERIKOISSARJA
Ajankohtainen markkinointiteko
Counterstrike of the Free Press, Helsingin Sanomat & Miltton, Flc
Täällä pelkään mina, Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
Brändätyt sisällöt
Iconic Niksi-Pirkka was reborn on TikTok, K-ryhmä & hasan & partners, Miltton
Brändikokemus
Counterstrike of the Free Press, Helsingin Sanomat & Miltton, Flc
McDrip – muodin takia töihin, McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)
Daavid vs Goljat, WTF-World´s Toughest Fix. How Adhesive Brand Became a Pop Culture Phenomenon?, Rakennuskemia Oy & hasan & partners, Warner Music Finland, Onefx
Non-Profit
Itämeri kesäkuntoon, Baltic Sea Action Group & TBWA Helsinki, Maker3D, Zetapuu
Maailman arvokkain pelipaita, Suomen Paralympiakomitea & The&Partnership Finland, Pohjoisranta-BCW, KoskiSyväri, Tremedia
UNICEFin joulukampanja rakensi lasten tulevaisuutta ennätyssummalla, Suomen Unicef & Oy SEK Ab, Director's Guild, Mediabrands, OMD (Finland)
Pienet ja alueelliset budjetit
Avaimet rauhaan, CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA Helsinki, Def Agency
Sosiaalinen media
McDrip – muodin takia töihin, McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)
Strateginen markkinointi
Mehiläisillä on elämä tehtävänä, Mehiläinen Oy & Bob the Robot Oy, OMD (Finland)
Näin myydään autoja enemmän kuin kukaan muu, Saka Finland & Avidly Oy, Grillifilms, Nöjd, Miracle Sound Oy, HotSpot
Yhtenäinen brändi, parempi mieli, Atria Suomi Oy & TBWA Helsinki, Wavemaker
Oomi Energia, Oomi Oy & Bob the Robot Oy, Omnicom, Pinata, Vild Factory, OIKIO Digital Performance Agency
Vaikuttajamarkkinointi
Kaistalla – Drive Thru Talk Show, McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, OMD (Finland), Cocoa Media Productions
Yrityskuva
Counterstrike of the Free Press, Helsingin Sanomat & Miltton, Flc
Telia Turvaverkko, Telia Finland & TBWA Helsinki, Group M (Finland)
Tilipäivä, S-RYHMÄ & Bob the Robot Oy & OMD (Finland), Pictures Helsinki, Mjölk
KAUPPA & KULUTTAJA
Brändiratkaisu
WTF-World´s Toughest Fix. How Adhesive Brand Became a Pop Culture Phenomenon?, Rakennuskemia Oy & hasan & partners, Warner Music Finland, Onefx
Oddlygood – From plant-based to taste-based, Oddlygood Global Oy & TBWA Helsinki, Dagmar, TBWA Screen
Data-Driven
K-Plussa - Kuinka iso oppi olemaan pieni?, Kesko Oyj & Dagmar & Turhala Oy
Mediainnovaatio
HIFK – miten saimme koko Suomen näkemään punaista, Helsingin IFK & hasan & partners, Inkfish studios
Uusi tuote tai palvelu
Kirjaimellisen tehokas lanseeraus, Cloetta Suomi & TBWA Helsinki, TBWA Screen, Agent Pekka, Toinen PHD
Lago di Pudas, Apetit & Make it Simple, Grillifilms, Dagmar
MEDIA
Mediaidea
McDrip - muodin takia töihin, McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)
Mediainnovaatio - nousevat & nykyiset mediakanavat
Avaimet rauhaan, CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA Helsinki, Def Agency
Täällä pelkään minä, Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
POSITIIVINEN MUUTOS
Sosiaalinen vastuu – Brändit
Counterstrike of the Free Press, Helsingin Sanomat & Miltton, Flc
Täällä pelkään minä, Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
Sosiaalinen vastuu - Non-Profit
Maailman arvokkain pelipaita, Suomen Paralympiakomitea & The&Partnership Finland, Pohjoisranta-BCW, KoskiSyväri, Tremedia
TUOTTEET & PALVELUT
Autoilu & Moottoriala
Elämäsi parhaita valintoja, Saka Finland & Avidly Oy, Grillifilms, Nöjd, HotSpot
Elintarvikkeet
Lago di Pudas, Apetit & Make it Simple, Grillifilms, Dagmar
Snellman Group - Kaikkien aikojen lihapullalanseeraus – tuplana, Snellman Group & Folk Finland Oy, Dagmar, Genero - The Growth Marketing Co., United Writers Oy, DNM13 Revolution Oy
Terveysala
S-apteekki – Iso kirjain kohti lakiuudistusta. S-RYHMÄ & United Imaginations, Omnicom Media Group (Finland)
Vähittäiskauppa
Cittari hoitaa, Kesko Oyj & TBWA Helsinki, Lucy Loves Stories, Dagmar