Hintojen nousu ja kuluttajien ostovoiman heikentyminen ovat saaneet osan suomalaisista miettimään aiempaa tarkemmin, mihin elintarvikekauppaan rahat kannetaan, kertoo MarkkinointiUutisten ja tutkimustoimisto IROResearchin tekemä selvitys.
IROResearchin teettämän kyselyn mukaan monet ovat lisänneet käyntiään tietyissä ketjuissa viimeisten kuukausien aikana. Kaikista vastaajista 55 prosenttia kertoo lisänneensä ostamista jossain tietyssä ketjussa.
Ketjuvertailussa tilanteesta eniten näyttää hyötyvän S-ryhmä, jossa on lisätty käyntiä eniten. Kaikista vastaajista 28 prosenttia kertoo lisänneensä ostoksia S-ryhmän kaupoissa.
Toiseksi eniten käyntiä on lisätty Lidlissä. 15 prosenttia on valinnut Lidlin yhä useammin.
10 prosenttia sanoo lisänneensä käyntejä Keskon kaupoissa.
Muut ketjut keräsivät korkeintaan yhden prosentin lukeman.
Kaikista naisvastaajista 34 prosenttia valitsi S-ryhmän. Miehissä lukema on 22 prosenttia. Naiset ovatkin lisänneet asiointiaan enemmän kuin miehet: naisista 69 prosenttia on lisännyt käyntiään jossain ketjussa, kun taas miehistä samaa sanoo vain 42 prosenttia.
MarkkinointiUutiset ja IROResearch kysyivät myös, millä keinoin suomalaiset pyrkivät säästämään elintarvikeostoksissa.
Yleisin säästämiskeino on ostosten keskittäminen. Hyöty tulee tällöin etenkin kanta-asiakkuusjärjestelmistä, sillä mitä enemmän kanta-asiakas ostaa, sitä enemmän hän hyötyy.
28 prosenttia valitsi säästämiskeinokseen ostosten keskittämisen.
Toiseksi yleisin keino on isojen kauppojen suosiminen pienten sijaan. Vaihtoehdon valitsi 26 prosenttia vastaajista.
Myös vaihtaminen edullisempaan ketjuun ylsi kärkivaihtoehtoihin. 25 prosenttia sanoo säästävänsä vaihtamalla edullisempaan kauppaan yhä useammin.
Tutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa, osana Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tiedonkeruuaika oli 11.-19.10.2022. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi MarkkinointiUutiset.