Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Elintarviketeollisuus kertoo puolittaneensa ilmastopäästönsä neljässä vuodessa

11.6.2024 9:49
Mikko Perttunen
Tuoreen arvion mukaan alalla on edellytykset saavuttaa hiilineutraalisuus yritysten omien päästöjen osalta vuoteen 2035 mennessä.

Elintarviketeollisuuden mukaan suomalainen elintarviketeollisuus on toimillaan vähentänyt suoria ilmastopäästöjään noin 15 prosenttia ja ostoenergiasta aiheutuvia päästöjä yli 33 prosenttia vuosina 2018–2021.

Elintarviketeollisuus on 13 miljardin liikevaihdollaan Suomen kolmanneksi suurin teollisuudenala. Suomessa toimii noin 2 600 ruokia ja juomia valmistavaa yritystä.

– Elintarviketeollisuuden päästövähennykset ovat edenneet nopeammin kuin neljä vuotta sitten julkaistussa alan ensimmäisessä vähähiilisyystiekartassa arvioitiin. Päivitetyn tiekartan mukaan alalla on edellytykset saavuttaa hiilineutraalisuus yritysten omien päästöjen osalta vuoteen 2035 mennessä, Elintarviketeollisuusliiton vastuullisuusjohtaja Satumaija Levón kertoo tiedotteessa.

Päivitetyssä vähähiilisyystiekartassa arvioitiin ensimmäistä kertaa elintarviketeollisuuden ilmastovaikutuksia koko ruoka-alan arvoketjun näkökulmasta sekä ilmastotoimien vaikutuksia huoltovarmuuteen ja luonnon monimuotoisuuteen.

Selvitystyön mukaan keskimäärin jopa 96,5 prosenttia elintarviketeollisuuden yritysten kokonaispäästöistä syntyy arvoketjun epäsuorista päästöistä. Niistä suurimpia ovat tyypillisesti raaka-aineiden tuotanto, kuljetukset sekä tuotteiden säilytys ja käyttö kotitalouksissa. Toimiala on esimerkiksi voimakkaasti riippuvainen alkutuotannosta, ja alana maa-, metsä- ja kalatalouden kasvihuonepäästöt ovat suurimmat heti energiahuollon jälkeen.

Elintarviketeollisuusliitosta arvioidaan, että läpinäkyvä ja luotettava ilmastovaikutusten viestintä edellyttää yhdenmukaista laskentamallia. Tätä tietoa voitaisiin hyödyntää EU-tasolla myös kansallisten erityispiirteiden huomioimiseksi.

– Tällä hetkellä haasteena ovat toisistaan poikkeavat hiilijalanjäljen laskentamallit ja päästökertoimet, jotka eivät huomioi suomalaisen ruuantuotannon erityispiirteitä. Kestävyyden edistämiseksi tehdyt toimenpiteet täytyy saada näkyville. Tämä onnistuu vain koko ruokaketjun yhteistyöllä, Levón toteaa.

Lue myös: 🔍 Mainoskampanjan saama viherpesutuomio yllätti lihatalon ja mainostoimiston – toivovat vastakkainasettelun sijaan keskustelua

MAINOS
MAINOS
MAINOS