Lokakuun lopussa Twitterin ostanut Elon Musk on käynnistänyt sosiaalisen median suuryhtiössä vain muutamissa päivissä suuria muutoksia. Twitter Blue -ominaisuuden eli varmennetun tilin tilauksen hinta nousee kahdeksaan dollariin kuussa, ja kaikki varmennetut käyttäjätilit joutuvat ottamaan lisätilauksen käyttöönsä pitääkseen asemansa ennallaan. Musk kertoi muutoksesta Twitterissä.
Aluksi lisäpalvelun hinnaksi kerrottiin tulevan 20 dollaria kuussa. Uutinen kohahdutti Twitterissä laajasti ja sai huomattavan vastareaktion. Yhdysvaltalainen kirjailija Stephen King tviittasi, että jos varmennetut tilit muuttuvat maksullisiksi, hän jättää Twitterin. Musk vastasi Kingin tviittiin, että tulonlähteitä on saatava mainostulojen ulkopuolelta.
– Laskut on maksettava jollakin! Twitter ei voi luottaa vain mainostajiin, Musk tviittasi.
Musk myös perustelee, että maksujen korotuksilla voidaan paremmin torjua trolleja ja botteja.
Twitterissä käyttäjät ovat voineet tähän asti hakea varmennetun tilin asemaa tietyin ehdoin. Käyttäjätilin haltijan täytyy todistaa henkilöllisyytensä, osoittaa olevansa kuuluisa tai merkittävässä asemassa ja käyttää tiliä aktiivisesti ja Twitterin käyttöehtojen mukaisesti. Twitter on voinut antaa varmennetun tilin aseman myös ilman erillistä pyyntöä.
Tähän mennessä Yhdysvalloissa, Kanadassa, Uudessa-Seelannissa ja Australiassa on ollut mahdollisuus ostaa Twitter Blue -palvelu hintaan 4,99 dollaria kuussa. Palvelun käyttäjät saavat ennakkoon käyttöönsä uusia ominaisuuksia ja voivat esimerkiksi muokata julkaisemiaan tviittejä.
Muskin nousu Twitterin johtoon on aiheuttanut jo useamman kohun. Aloittaessaan Twitterin johdossa hän irtisanoi entisen toimitusjohtajan ja koko Twitterin johtokunnan. Irtisanomisia saattaa olla luvassa pian lisää, sillä Musk on uhannut lomauttaa neljänneksen yhtiön työntekijöistä lomautusten ensimmäisessä vaiheessa.
Twitterin ympärillä on kuohunut viime päivät, ja yhtenä pelkotilana on, että kanavan sisältö kokee radikaaleja muutoksia. Siitä syystä mainostajat ovat nousseet varpailleen. Muun muassa autobrändi General Motors kertoi laittaneensa Twitter-mainostamisensa tauolle. Myös lukuisat yksityiskäyttäjät ovat säikähtäneet muutosta, ja osa heistä on jo kertonut jättävänsä alustan.
Lue myös: Twitteristä uhkaa tulla konservatiivien temmellyskenttä, jossa brändeille jää vain yksi vaihtoehto