Digitaalisten yritys- ja kuluttajatietopalveluiden tarjoaja Enento Group on ostanut osan ruotsalaisyritys Goava Sales Intelligence AB:sta, jonka avulla suomalaisyritys luo aiempaa laadukkaampia palveluita asiakkailleen.
Ensimmäisessä vaiheessa Enento ostaa 38,3 prosenttia Goavan osakekannasta, mutta Enentolla on mahdollisuus hankkia enemmistöosuus tulevaisuudessa.
Goavan teknologian avulla Enento kehittää tietokantapalveluitaan, joita käytetään myynnissä ja markkinoinnissa B2B-puolella. Goavan kehittämä sales intelligence -teknologia tuo lisäarvoa CRM-tietokantaan keräämällä ulkopuolista dataa. Näin Enenton asiakkaille pystytään tarjoamaan aiempaa parempaa ymmärrystä markkinasta.
Aiemmin Enenton tietokanta on perustunut pääsääntöisesti historialliseen dataan, mutta Goavan teknologian avulla asiakkaat pystyvät saamaan tärkeää tietoa tulevaisuudesta ja tekemään ennakoivia ratkaisuja esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin kohdentamisen suhteen.
– Enento Group on iso yritys, joten tämän yhteistyön kautta saamme tietynlaista ketteryyttä ja “startupmaista” toimintaa, mitä on yleensä ottaen hankala rakentaa tämän kokoisessa yrityksessä. Aiemmin olemme tuoneet asiakkaillemme ymmärrystä historiallisen tiedon perusteella, mutta seuraavaksi pystymme tarjoamaan myös prediktiivistä dataa ja kertomaan, mitä tapahtuu tänään ja tulevaisuudessa, sanoo Enento Groupin myyntijohtaja Mikko Karemo MarkkinointiUutisten haastattelussa.
Goavan osaaminen tuo ison lisän Enenton asiakkaille, sillä ennakoivaa dataa on hankala kerätä järkevästi. Siksi yritykset kohdentavat normaalisti historiallisen tiedon perusteella.
– Tämän yhteistyön myötä saamme kerättyä tietoa muun muassa siitä, mitä yritykset kertovat tulevaisuudestaan verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissaan. Saamme tietää, että jokin yritys tekee esimerkiksi 100 miljoonan euron liikevaihdon ja kasvaa kovaa vauhtia. Sen tiedon perusteella osaamme sanoa, että tässä yrityksessä on potentiaalia, mikä on päätöksenteon kannalta olennaista.
Goavan teknologia auttaa Enentoa keräämään kyseistä tietoa järkevästi ja tehokkaasti. Datan avulla Enenton asiakasyritykset pystyvät tunnistamaan aiempaa paremmin potentiaalisia asiakkaita, kohdistamaan markkinointiaan laadukkaammin ja näin ollen tehostamaan myyntiään.
Goava-yhteistyön uskotaan olevan iso asia Enenton liiketoiminnalle.
– Yhteistyö on vielä alkuvaiheessa, ja aika näyttää, mitä kaikkea keksimme. Tämä yhteistyö kuitenkin tukee yrityksemme strategiaa, jonka mukaan haluamme kasvaa Pohjoismaiden markkinoilla, Karemo päättää.