Mainonta

Ensikertalainen, konkari ja passiton kertovat, miksi Cannes Lionsiin kannattaa lähteä ja mitä sieltä voi oppia

22.6.2023 10:50
Iina Kansonen, Santtu Kottila
Cannes Lionsin voi kokea monella tavalla. MarkkinointiUutiset haastatteli kolmea suomalaista osallistujaa paikan päällä ja tiedusteli, miksi he tulivat ja mitä he ovat matkalta saaneet.

Cannes Lions on yksi maailman suurimmista markkinointialan tapahtumista. Tänä vuonna tapahtumapassin hankkineita on yli 10 000. Lisäksi järjestäjät arvioivat, että paikalla on toiset 10 000 kävijää ilman passia.

MarkkinointiUutiset haastatteli kolmea suomalaista osallistujaa paikan päällä ja kysyi, mikä sai heidät saapumaan Cannes Lionsiin ja mitä he ovat matkalta saaneet.

"Jos haluaa toimistona tai markkinoijana olla paikallisen tason tekijä, voi osallistua vaikka Turun mainospäiville, mutta jos haluaa olla maailman huipulla, pitää olla Cannesissa."
MAINOS

Ensikertalainen: ”Tämä on isompi tapahtuma kuin mitä odotin”

Kia Finlandin markkinointipäällikkönä Astara Finlandilla toimiva Jenna Kuivanen on Cannes Lionsissa ensimmäistä kertaa. Paikan päälle pääseminen on ollut hänen haaveissaan jo pitkään.

– Olen ennen seurannut tapahtumaa etänä. Kun olen jutellut aiemmin täällä olleiden kanssa, olen vakuuttunut, että tänne kannattaa tulla. Olen todella iloinen ja kiitollinen, että pääsin paikan päälle. 

Kuivasella on selkeä näkemys siitä, miksi Cannes Lionsiin kannattaa lähteä. Syitä on hänen mukaansa neljä: maailman parhaista kampanjoista oppiminen, ammatillinen kasvaminen, verkostoituminen sekä keskustelut ja mahdollisuus nähdä markkinoinnin tulevia kehityssuuntia.

– Täällä nähdään upeita kampanjoita, ja niitä esitellään pitkin viikkoa. Cannesissa pääsee mukaan keskusteluihin, joihin olisi muuten vaikeaa päästä mukaan. Täällä on mahtavia puhujia eri markkinoinnin osa-alueilla.

Osallistuminen on merkittävä investointi niin ajankäytön kuin kustannustenkin näkökulmasta. Kuivasella on selvät vinkit siitä, miten omaa osallistumista voi perustella omalle työnantajalle. Hän kiittelee työnantajaansa siitä, että sai tänä vuonna mahdollisuuden tulla paikan päälle.

"Cannesissa pääsee mukaan keskusteluihin, joihin olisi muuten vaikeaa päästä mukaan."

– Pitää osata rakentaa bisnescase. Olen perehtynyt tapahtumaan todella paljon etukäteen. Tuon täältä saatuja ideoita meille, ja käyn ne tarkasti kollegoiden kanssa läpi. Meillä on yrityksessä vahva ymmärrys siitä, että täällä ollaan oppimassa ja että se oppi tuodaan yrityksen hyödyksi.

Vaikka Kuivanen tutustui tapahtumaan etukäteen, on myös yllätyksiä tullut.

– Tämä on isompi tapahtuma kuin odotin! Myös se on yllättänyt positiivisesti, miten helppoa täällä on käydä keskusteluita, jotka eivät jää vain pintapuolisiksi vaan joissa mennään todella syvälle ja jopa käytännön tasolle.

Ensikertalaisille Kuivasella on pari käytännönläheistä vinkkiä.

– Tutustu etukäteen ohjelmaan ja hommaa majoitus läheltä, jotta pystyt liikkumaan helposti.

Passiton: ”Harvoin Suomessa pääsee kuulemaan Metan CMO:ta”

Bernerin markkinointijohtaja Satu Laakso on Cannes Lionsissa toista kertaa. Hänellä ei ole passia festivaalialueelle, mutta siitä huolimatta tekemistä riittää. 

Cannes täyttyy tapahtuman ajaksi myös festivaalialueen ulkopuolisesta ohjelmasta. Laakson mukaan ohjelmaa ja tekemistä riittää alueen ulkopuolellakin todella paljon. Hän lähettää kiitokset Marketing Finlandille, joka on järjestänyt suomalaisille ohjelmaa varsinaisen festivaalialueen ulkopuolelle.

– Ohjelmasta on runsauden pulaa. Olen täällä toista kertaa, joten on hieman helpompi löytää se ohjelma, mihin kannattaa ja ehtii osallistua.

Laakson mukaan Cannesiin kannattaa lähteä myös ilman tapahtumapassia. Oheisohjelma on hänen sanojensa mukaan mielenkiintoista ja koostuu esimerkiksi sellaisten kansainvälisten yritysten kuin Metan, Tiktokin, Googlen ja Amazonin tapahtumista. 

"Aika harvoin Suomessa on tilaisuus päästä kuulemaan Metan CMO:ta."

– Aika harvoin Suomessa on tilaisuus päästä kuulemaan Metan CMO:ta.

Laaksolla on selvä näkemys siitä, miksi Cannesiin kannattaa lähteä.

– Meillä yrityksessä keskustellaan siitä, millä tasolla markkinointimme on. Tänne tulemme katsomaan, missä menemme. Pääsemme näkemään, missä olemme hyvällä tasolla ja missä on parannettavaa.

Suomalaisen ja kansainvälisen markkinoinnin tason vertailu yleisellä tasolla ei ole helppoa, mutta Laakso antaa kuitenkin muutaman esimerkin.

– Suomessa ollaan hyvällä tasolla esimerkiksi vastuullisessa markkinoinnissa. Se nähdään isompana kokonaisuutena. Rohkeus ja itseluottamus ovat sellaisia, mihin me Suomessa voisimme panostaa. Me voisimme ihan yhtä lailla lähteä rinta rottingilla maailmalle.

Konkari: ”Jos haluaa toimistona tai markkinoijana olla paikallisen tason tekijä, voi osallistua Turun mainospäiville”

Markkinointikonkari Anssi Järvinen on monivuotinen Cannes Lions -kävijä. Järvinen ei ole itsekään pysynyt mukana laskuissa siinä, monettako kertaa vierailee tapahtumassa.

– Se on jotain 15 ja 20 välillä, en ole pysynyt laskuissa. Cannes Lions on minulle jokavuotinen perinne, josta pidän kiinni. Ensimmäisen kerran olin täällä muistaakseni vuosituhannen vaihteessa, eikä sen jälkeen ole montaa kertaa jäänyt välistä.

Cannes-viikolla on Järviselle suuri merkitys, ja se on hänelle yksi vuoden kiistattomista kohokohdista. 

– Cannes Lionsissa on kyse siitä, minkälaiseen seuraan ilmoittautuu. Jos haluaa toimistona tai markkinoijana olla paikallisen tason tekijä, voi osallistua vaikka Turun mainospäiville, mutta jos haluaa olla maailman huipulla, pitää olla Cannesissa.

"Täältä saa ajatuksia siitä, miten yhteiskunta muuttuu, jotta voi sovittaa markkinointiviestinnällisen suunnittelun yhteiskuntaan sopivaksi."

Järvisen mielestä Cannes Lions on muuttunut paljon vuosien saatossa. Aiemmin ohjelma täyttyi mainosvideoista ja mainoskatsauksista, mutta nyt se on seminaaripainotteinen. Töitäkin on edelleen nähtävillä niin paljon kuin niitä jaksaa katsoa.

– Ohjelmassa käsitellään monipuolisesti sellaisia globaaleja teemoja kuin vastuullisuus, diversiteetti, inklusiivisuus ja tasa-arvo. Täältä saa ajatuksia siitä, miten yhteiskunta muuttuu, jotta voi sovittaa markkinointiviestinnällisen suunnittelun yhteiskuntaan sopivaksi.

Konkarilla on lukuisia vinkkejä tapahtumaan saapuvalle. Pyynnöstä hän listaa kolme tärkeintä.

– Ota majoitus ajoissa, niin säästä rahaa ja pääset lähelle tapahtumaa. Ohjelmatarjontaa on paljon, joten on pakko olla kriittinen. Vaihda salia! Joskus otsikko on huippukiinnostava, mutta jo muutaman minuutin päästä tiedät, että sisältö ei vastaa odotuksiasi.

MAINOS
MAINOS