Europarlamenttivaalien keskimääräiset kampanjakulut ovat kasvaneet kolmanneksella vuoden 2019 vaaleihin verrattuna, kertoo Valtiontalouden tarkastusvirasto, joka on tarkastanut kesäkuussa 2024 pidettyjen europarlamenttivaalien vaalirahoitusilmoitukset.
Kaikki 29 ilmoitusvelvollista tekivät vaalirahoitusilmoituksensa ajoissa. Yhteensä 17 europarlamentaarikkoa ja varaedustajaa täydensi tai muokkasi ilmoituksensa tietoja ilmoituksen jättämisen jälkeen.
Vuoden 2024 europarlamenttivaalien vaalirahoituksen määrä oli kokonaisuudessaan noin 2,2 miljoonaa euroa ja kampanjoiden kokonaiskuluihin käytettiin vaalirahoitusilmoitusten perusteella sama summa. Vaalien suurin kampanja oli noin 243 900 euroa ja pienin 0 euroa.
Eniten tukea, hieman yli puolet, saatiin yksityishenkilöiltä, yrityksiltä ja muilta tahoilta. Toiseksi suurin tuen lähde oli puolue tai puolueyhdistys.
Kaikkien ilmoitusvelvollisten keskimääräiset kampanjakulut olivat siis noin 74 497 euroa, kun vuoden 2019 vaaleissa vastaava summa oli noin 56 880 euroa. Kasvua oli 31 prosenttia.
Ulkomainonta suurin rahareikä
Kulutyypeistä suruin oli ulkomainonta, joka lohkaisi kampanjoiden 2,2 miljoonan euron kokonaiskuluista noin 750 000 euroa. Panostukset ulkomainontaan noin kaksinkertaistuivat vuosien 2014 ja 2019 vaaleihin nähden.
Toiseksi eniten panostettiin lehtimainontaan, noin 425 000 euroa. Painotuotteisiin upposi rahaa noin 240 000 ja verkkomainontaan 180 000 euroa. Verkkomainontaan käytetty summa kasvoi merkittävästi vuoden 2019 vaaleista. Televisio- ja radiomainontaan laitettiin kumpaankin rahaa yli 100 000 euroa.
Myös mainonnan suunnittelun kulut nousivat yli 100 000 euron, mutta kokonaissumma putosi hieman viime vaaleista.