Canva Pty Ltd
Viestintä

Festarilippu katsottiin vastikkeeksi markkinoinnista – mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksia somevaikuttajille

1.2.2024 14:04
Mitra Vasara
Huomautuksia saivat vaikuttajien lisäksi Eckerö Line ja Sanoma Media Finland.

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut jälleen huomautuksia markkinoinnista, joka ei ole ollut tarpeeksi selkeästi tunnistettavissa kaupalliseksi yhteistyöksi.

Piilomainonnasta saivat huomautuksen vaikuttajat Auri Kananen, Jenni Lambert, Viivi Kuusela sekä Oona Kankkunen, joka toimii myös Markkinointiuutisten kolumnistina.

Kanasen saama huomautus koskee yhteistyötä Sinituotteen kanssa. Kananen sai siivoustuotteita Sinituotteelta, joka maksoi hänelle kuukausittaista korvausta markkinoinnista. Kanasen Youtube-julkaisussa kuitenkaan ei ollut mainostunnistetta.

Lambert julkaisi Instagram-tilillään Four Reasons -brändin mainoksen, jonka mainostunniste oli vasta julkaisun tekstiosuuden lopussa. Tämän vuoksi se ei ollut heti selvästi havaittavissa.

Kuuselan huomautus liittyy yhteistyöhön Loud'n Live Promotionsin kanssa. Markkinoija oli lähettänyt hänelle pääsylipun festivaaleille myynninedistämistarkoituksessa. Kuusela oli julkaissut Instagram-tilillään kuvia festivaaleilta. MEN katsoi, että vaikuttajan saama vastike markkinoinnista oli pääsylippu festivaaleille ja julkaisu Instagram-tilillä oli markkinointia markkinoijan lukuun.

Kankkunen julkaisi hotellin mainoksen henkilökohtaisella LinkedIn-tililläään. Mainoksessa oli kuvia hotellista ja tekstiä. Mainostekstin alussa ei ollut selkeää mainostunnistetta, vaan se tuli esiin vasta klikkauksen jälkeen.

MAINOS

Huomautuksia myös yrityksille

Huomautukset MENilta saivat myös Eckerö Line ja Sanoma Media Finland. Molemmat yritykset käyttivät televisiomainoksen huomionherättämiskeinona saman kuuloista ääntä, jollaista viranomainen käyttää televisiossa vaaratiedotteen yhteydessä. Mainokset tulkittiin hyvän tavan vastaisiksi, koska markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa. 

Lisäksi huomautuksen sai Wormhole Oy, joka käyttää tuotemerkkiä Nopeet. Yritys käytti Tiktokissa saamaansa asiakaspalautetta ilman asianomaisen henkilön suostumusta tavalla, jonka ei voida katsoa olevan asianmukaista. 

Tämän katsottiin osoittavan piittaamattomuutta noudattaa markkinoinnin sääntöjä etenkin, kun markkinoija oli saanut huomautuksen samanlaisesta menettelystä vuonna 2020.

MAINOS
MAINOS