Kuva: Mikko Perttunen
Viestintä

Finnish Comms Awards -palkinnot jaettiin eilen – vuoden viestintätoimisto on Ahjo

1.11.2024 8:31
Mikko Perttunen
Palkintoja jaettiin yhteensä 27 sarjassa – katso kaikki voittajat.

Finnish Comms Awards -gaalaa juhlittiin eilen Clarion-hotellissa Helsingissä.

Vuoden viestintätoimistona palkittiin Ahjo Communications, jonka huomionosoitusta perusteltiin sillä, että toimisto tunnetaan tarkasta kyvystään kuunnella asiakkaita ja ymmärtää heidän liiketoimintaansa. Toimisto tekee viestintää myös kansainvälisille asiakkaille, ja liikevaihdosta jo 30 prosenttia tulee Suomen rajojen ulkopuolelta.

Vuoden viestintäkonsultin palkinnon sai Kristiina Nieminen San Francisco Agencysta. Hänen kerrotaan palkintoperusteissa osaavan pukea lähestyttävällä tavalla sanoiksi asiat, joissa esimerkiksi suomalaisyritykset kompastelevat yrittäessään Yhdysvaltojen valloitusta. Tämä vaatii tuomariston mukaan kulttuurista empatiaa ja ymmärrystä, joka ulottuu kielen ymmärrystä pidemmälle.

Vuoden nuori kyky vuonna 2024 on Rosanna Lyytinen Kaiku Helsingistä, jossa hän toimii markkinointipäällikkönä. Viesti ry palkitsi Lyytisen gradun vuoden parhaana ja piti tutkimustuloksia merkittävinä. Palkintoperusteissa kerrotaan, että hänen persoonallisuuttaan leimaavat terve pelkäämättömyys ja uteliaisuus eli piirteet, jotka ovat viestinnän ammattilaiselle välttämättömiä.

MAINOS

Vuoden timantti -huomionosoituksen sai Christina Forsgård, jonka ideasta koko Finnish Comms Awards -kilpailu 14 vuotta sitten sai alkunsa. Ansioituneen kriisiviestinnän ja kybersimulaatioiden valmentajan opeissa ovat hikoilleet monet yritysjohtajat ja virkamiehet niin Suomessa kuin laajemmin EU:ssa. Forsgårdia kuvataan piinkovaksi strategiksi, joka ymmärtää vaikuttavan viestinnän arvon asiakkaan liiketoiminnalle.

Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.

Kaikki Finnish Comms Awards 2024 voittajat

Strateginen viestintäkonsultointi: Vihreä siirtymä sai väkevän vauhdittajan (Sumi Oy & Netprofile Finland Oy)

Yritys- ja yhteisöviestintä (sisäinen): WithSecuren päivitetty strategia kääntyi eloon osallistavalla ja ihmislähtöisellä viestinnällä (WithSecure Oyj & Brunnen Communications Oy)

Yritys- ja yhteisöviestintä (ulkoinen): Joensuu – Fotoniikan koti (Business Joensuu & Oy SEK Ab)

Toimintaympäristön teemojen hallinta (Issues Management): Onnella on osoite. Asuntosäätiö ajatusjohtajaksi vaativassa toimintaympäristössä (Asuntosäätiö & Oy SEK Ab & Dagmar)

Muutosviestintä: Osallistava strategiaviestintä johti isoon muutokseen (Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme & Oy SEK Ab)

Kriisi- ja poikkeustilanteet: Mikä soppa syntyikään makaronilaatikosta (Compass Group Suomi & Viestintätoimisto Drum Oy)

Viestintävalmennus ja simulaatiot: Suomalainen valmennusosaaminen kansainvälisille areenoille (ABB Suomi & Oy SEK Ab)

Hankeviestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot): Mennäänkö vaan mutulla? Tilastokeskus ryhtyi taisteluun suomalaisten tutkimusuupumusta vastaan (Tilastokeskus & Oy SEK Ab)

Lanseeraus tai repäisy (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot): Älä ole koekaniini – Syöpäjärjestöille toteutettu sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja (Syöpäjärjestöt & Viestintätoimisto Manifesto Oy & Creative Day)

Viestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot): Jätä rata rauhaan – hengenvaarallinen hengailupaikka. Miten musta huumori pelasti nuoret miehet junaraiteilta? (Väylävirasto & Dentsu Creative & Kaiku Helsinki Oy)

Palvelu- ja tuoteviestintä (B2B-viestintä): Maailman suurin lämmön kausivarasto tavoitti lanseerausvaiheessa haastavat kohderyhmät Suomessa ja maailmalla (Vantaan Energia & Oy SEK Ab)

Lanseeraus tai repäisy (B2B-viestintä): Tiedotteella miljoonat uuteen tehtaaseen (Enifer & San Francisco Agency)

Viestintä (B2B-viestintä): Tavoitteena Nolla Huumekuolemaa (Indivior & Irti Huumeista ry & Ahjo Communications Oy)

Palvelu- ja tuoteviestintä (B2C-viestintä): Airamista kotimainen älyvalaistuksen asiantuntija (Airam Electric Oy Ab & Drama Queen Communications)

Lanseeraus tai repäisy (B2C-viestintä): Näin viestinnällä tehtiin videopelistä kansainvälinen kulttuuri-ilmiö (Remedy Entertainment Oyj & Epic Games & Republic & Tara Bruno PR)

Lue myös: 🔍 Kulttistatus oli palkitun Alan Wake 2 -pelin julkaisun viestinnässä ja markkinoinnissa myös taakka

Kunniamaininta: Lanseeraus tai repäisy (B2C-viestintä): PrimaCatin kissavalta (PrimaCat & TBWA\Helsinki Oy)

Viestintä (B2C-viestintä): 2,5 sekuntia nollasta sataan – kansainvälinen PR sähköisti Vergen kiihdytyksen maailmalle (Verge Motorcycles & Mellakka Helsinki)

Pro Bono: MLL – Vaaralliset somehaasteet (Mannerheimin Lastensuojeluliitto & TBWA\Helsinki Oy & Inuits)

Lue myös: MLL:n uusi varoituspalvelu hälyttää vaarallisista somehaasteista vanhemmille tekstiviestitse

Vuoden varainhankintateko (VaLa ry): The HERitage (Kansainvälinen Solidaarisuussäätiö & United Imaginations Oy)

Vuoden viestintätyö: Suomalainen valmennusosaaminen kansainvälisille areenoille (ABB Suomi & Oy SEK Ab)

Vuoden vaikuttamiskampanja: Älä ole koekaniini – Syöpäjärjestöille toteutettu sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja (Syöpäjärjestöt & Viestintätoimisto Manifesto Oy & Creative Day)

Vuoden pitchaaja: Aapo Kuortti, TBWA\Helsinki Oy

Vuoden nuori kyky: Rosanna Lyytinen, Kaiku Helsinki Oy

Vuoden Spokesperson: Mika Pärssinen, Habita Finland Oy

Vuoden viestintäkonsultti: Kristiina Nieminen, San Francisco Agency

Vuoden Timantti: Christina Forsgård, Netprofile Finland Oy

Vuoden Viestintätoimisto: Ahjo Communications Oy

Lue myös: SEK:lle yksitoista Finnish Comms Awards -ehdokkuutta – katso kaikki finalistit

MAINOS