Radio tavoitti viikoittain 4,4 miljoonaa suomalaista vuonna 2022. Radion merkitys suomalaisille vaikuttaa olevan edelleen suuri, sillä muutokset kuuntelussa olivat viime vuonna hyvin pieniä. Viime vuoden kuunteluluvuista kertoo Finnpanelin tuore tutkimus.
Radiota kuunneltiin päivittäin keskimäärin 2 tuntia 23 minuuttia ja viikoittain 16 tuntia 41 minuuttia. Kuunnelluin hetki oli arkiaamuisin kello 9.30, jolloin radion ääressä oli yli 1,1 miljoonaa suomalaista. Vuoden kuunnelluin päivä oli 22. joulukuuta.
Radiota kuunnellaan eniten kotona.
Eniten radiota kuuntelivat 55 vuotta täyttäneet, jotka kuuntelivat keskimäärin 3 tuntia 45 minuuttia päivässä. 25–44-vuotiaat kuuntelivat puolestaan alle kaksi tuntia päivässä.
Radiota kuunnellaan eniten kotona, 54 prosenttia kaikista kuunteluminuuteista. Toiseksi suosituin kuuntelupaikka on auto, jossa kuunneltiin 23 prosenttia kuunteluminuuteista. Ikäryhmissä on eroja: 25–54-vuotiaiden kuuntelusta kotona tapahtui 27 prosenttia ja autossa 34 prosenttia.
Radion kokonaiskuunteluaika jakaantuu hyvin tasaisesti Ylen kanavien ja kaupallisten kanavien kesken.
Vuonna 2022 Suomen kuunnelluin radiokanava oli edellisvuosien tapaan Yle Radio Suomi. Kaikesta yhdeksän vuotta täyttäneiden kuuntelusta 34 prosenttia oli Radio Suomen kuuntelua. Ylen kanavien jälkeen toisena tulivat Bauer Median kanavat, joiden osuus oli 22 prosenttia. Sanoman kanavien osuus oli 17 prosenttia ja muille toimijoille jäi 10 prosentin siivu.
25–54-vuotiasta 77 prosenttia kuunteli kaupallisia radiokanavia viikoittain, ja yli kaksi kolmasosaa ikäryhmän kaikesta radionkuuntelusta kohdistui kaupallisille kanaville. Kaupallisista kanavista kuunnelluimpia olivat Radio Nova ja Radio Suomipop. Tässä ikäluokassa Sanoma oli ykkönen 33 prosentin osuudella ja Bauer Media kakkonen 31 prosentilla. Yle tuli heti perässä 30 prosentin kuunteluosuudella.
Viikkotavoittavuudeltaan suurimmat kanavat iän ja sukupuolen mukaan vuonna 2022 olivat:
9–24-vuotiaat naiset: Radio Suomipop, LOOP, Radio Nova
9–24-vuotiaat miehet: Radio Suomipop, YleX, Radio Nova
25–54-vuotiaat naiset: Radio Suomipop, Radio Nova, Yle Radio Suomi
25–24-vuotiaat miehet: Radio Rock, Yle Radio Suomi, Radio Suomipop
Yli 55-vuotiaat naiset: Yle Radio Suomi, Yle Radio 1, Radio Nova
Yli 55-vuotiaat miehet: Yle Radio Suomi, Yle Radio 1, Radio Nova
Radiota kuunnellaan perinteisten laitteiden lisäksi myös digitaalisten audiopalveluiden kautta. Tämä kulutus on kasvanut kaikissa ikäryhmissä, ja 35 prosenttia suomalaisista käytti viime vuonna audiopalveluita. Valtaosa digitaalisten audiopalveluiden käytöstä on nimenomaan radion kuuntelua. Käytetyin alusta oli Yle Areena.
Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat muun muassa Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma Media Finland, Discovery Finland, RadioMedia sekä Marketing Finland.