Sisältömarkkinoinnin ja aikakaus- ja asiakaslehtien kustannusalalla toimiva Fokus Media Finland on myynyt 95 prosenttia osakkeistaan kustannusyhtiö Terramedialle. Yhtiöstä tulee kaupan myötä Terramedian tytäryhtiö. Vähemmistöosakkaaksi jää Fokus Median toimitusjohtaja Mikko Saastamoinen.
Fokus Median perustajat Tapani ja Soili Pitzen sekä Markku Hurmeranta avaavat kaupan taustoja tiedotteessa:
– Olemme kaikki kolme jo eläkeiässä ja tuli aika siirtää yhtiö uusiin käsiin. Terramedia Oy on ollut jo vähemmistöosakkaana Fokus Mediassa, joten Terramedia oli luonteva uusi omistaja Fokus Medialle.
Terramedian odotetaan kasvattavan kilpailukykyään kustannusalalla yrityskaupan ansiosta. Yhtiön tuotevalikoima laajenee ja tuotantoa yhdistämällä painettujen tuotteiden kustannuksista on mahdollista säästää.
– Painetuille lehdille on kuitenkin oma vankka tilaajakuntansa ja erityisesti
Terramedia-konsernin erikois- ja ammattilehtien lukijat haluavat lehden edelleen kotiin
toimitettuna painettuna tuotteena, sanoo Terramedian toimitusjohtaja ja pääomistaja Pentti Törmä tiedotteessa.
Fokus Median tunnetuimpia lehtibrändejä ovat Koti ja keittiö, Fit sekä Auto Bild Suomi. Sisältömarkkinointia yritys on tehnyt esimerkiksi Orionille sekä Stora Ensolle.
Terramedian liikevaihto nousee noin 11 miljoonaan euroon yrityskaupan ansiosta. Vuonna 2022 yhtiön liikevaihto oli 3,7 miljoonaa euroa. Terramedia työllistää jatkossa noin 50 media-alan ammattilaista. Se on myös merkittävä media-alan freelancereiden työllistäjä.