Markkinoinnin kenttä on muuttunut huomattavasti uusien teknologisten keksintöjen ja alustojen myötä. Yksi tunne, jota markkinoijat ovat käyttäneet apunaan jo vuosikymmeniä, on kuitenkin pysynyt kestosuosikkina: paitsi jäämisen pelko (Fear of Missing Out) eli FOMO.
MAINOS: Smaily
FOMO on löytänyt vakaan paikan sähköpostimarkkinoinnin maailmasta. Tässä artikkelissa tutkitaan FOMO:n matkaa markkinoinnissa ja saat myös vinkkejä siitä, kuinka käyttää sitä sähköpostimarkkinointikampanjoissa.
Mikä FOMO on?
FOMO tai paitsi jäämisen pelko tarkoittaa ahdistavaa tunnetta, joka syntyy, kun kiinnostava tapahtuma on käynnissä jossain muualla, johtaen pelkoon paitsi jäämisestä. Tuntuu epämukavalta, kun pelkäät, että muilla on parempia kokemuksia kuin sinulla, muut nauttivat elämästä enemmän kuin sinä tai muut pääsevät käsiksi mahdollisuuksiin, jotka jäävät sinulta hyödyntämättä. Tätä tunnetta voi käyttää tehokkaana motivaattorina päätöksentekoprosesseissa, sekä henkilökohtaisessa elämässä että (potentiaalisten) asiakkaiden kanssa.
FOMO:n tausta
FOMO on vakiintunut terminä sosiaalisen median aikakaudella, mutta ilmiö on ollut olemassa paljon kauemmin. Se on pohjimmiltaan moderni tapa kuvata ikivanhaa halua olla osana joukkoa tai päästä käsiksi erilaisiin mahdollisuuksiin. Sosiaalisten verkostojen nousun myötä, kun yksilöt jatkuvasti jakavat parhaita kokemuksiaan, FOMO:n kokemisen voimakkuus ja volyymi on kasvanut.
FOMO sähköpostimarkkinoinnissa
Yritykset ovat huomanneet FOMO:n potentiaalin asiakkaiden ostokäyttäytymisen kiihdyttämisessä digitaalisten markkinointitaktiikoiden vakiinnuttua. Sähköpostimarkkinointi on suora ja personoitu tapa tavoitella potentiaalisia asiakkaita ja siitä tuli nopeasti hedelmällinen maaperä FOMO-strategioiden hyödyntämiseen. Markkinoijat alkoivat käyttää taktiikoita, jotka tuovat esille niukkuutta, kuten tarjouksia, jotka ovat voimassa rajoitetun ajan ja eksklusiivisia tarjouksia, jotka kaikki pyrkivät herättämään vastaanottajassa paitsi jäämisen pelkoa.
FOMO:n käyttö markkinointisähköposteissa
1. Otsikko ja esikatseluteksti
Asiakas näkee ensimmäisenä otsikon ja esikatselutekstin sähköpostiviestistäsi. Niihin kannattaa keskittää tunne kiireellisyydestä tai eksklusiivisuudesta.
Otsikko: “Vain kolme tuntia voimassa! Hyödynnä tarjouksesi.”
Liioittelu: jos lähetät jatkuvasti “viimeinen mahdollisuus” tai “ainutkertainen tarjous” -sähköposteja, voivat asiakkaasi turtua viesteihisi.
Valheellinen viestintä: jos asiakkaasi saavat selville, ettei “rajoitettu saatavuus” -viestisi liittynytkään varastosaldojen aitoon rajallisuuteen, voi se vaikuttaa luotettavuuteesi.
Liikakäyttö: Jos käytät FOMO:a jokaisessa sähköpostiviestissäsi, kiireellisyyden tuntu katoaa.
Käytännön esimerkit FOMO-sähköpostiviesteistä
Jos markkinointikampanjasi taktiikka perustuu FOMO:n luomiseen, kannattaa muistaa sanojen merkitys viestissäsi. Tarjouksesi sanojen tulee olla selkeitä ja liittyä tarkasti aiheeseen, mutta liiallista dramaattisuutta tai tunkeilevuutta tulee välttää. Alla on muutamia esimerkkejä, miten voit sanoittaa markkinointiviestisi erilaisissa tilanteissa.
Uuden tuotteen julkaisu:
Ole ensimmäisten joukossa ja hanki uusi älykellomme! Eksklusiivinen ennakkotilaus tilaajillemme.”
Älä jätä tätä tilaisuutta käyttämättä! Uusi mallistomme julkaistaan huomenna.”
Harkiten ja aidoissa tilanteissa käytettynä, FOMO voi olla yksi tehokkaimmista työkaluista sähköpostimarkkinoinnissa. FOMO:n käyttö sähköpostimarkkinointikampanjoissa voi auttaa yleisön sitouttamisessa ja konvertoimisessa. On kuitenkin ensiarvoisen tärkeää varmistaa, että tarjouksesi ovat aitoja ja tarjoavat lisäarvoa asiakkaille. Jotta yleisösi luottaa sinuun jatkossakin, muista tasapainottaa FOMO-strategioitasi aidosti arvoa antavilla tarjouksilla.
Haluatko lisävinkkejä sähköpostimarkkinoinnista?
Osallistu ilmaiseenMasters of Email Marketing -webinaariin ja saat eksklusiivista tietoa kansainvälisiltä sähköpostimarkkinoinnin asiantuntijoilta! Lue lisää ja rekisteröidy mukaan TÄÄLTÄ!