Mainos

FOMO sähköpostimarkkinoinnissa

4.9.2023 6:31
MarkkinointiUutiset
Markkinoinnin kenttä on muuttunut huomattavasti uusien teknologisten keksintöjen ja alustojen myötä. Yksi tunne, jota markkinoijat ovat käyttäneet apunaan jo vuosikymmeniä, on kuitenkin pysynyt kestosuosikkina: paitsi jäämisen pelko (Fear of Missing Out) eli FOMO.

MAINOS: Smaily

FOMO on löytänyt vakaan paikan sähköpostimarkkinoinnin maailmasta. Tässä artikkelissa tutkitaan FOMO:n matkaa markkinoinnissa ja saat myös vinkkejä siitä, kuinka käyttää sitä sähköpostimarkkinointikampanjoissa.

Mikä FOMO on?

FOMO tai paitsi jäämisen pelko tarkoittaa ahdistavaa tunnetta, joka syntyy, kun kiinnostava tapahtuma on käynnissä jossain muualla, johtaen pelkoon paitsi jäämisestä. Tuntuu epämukavalta, kun pelkäät, että muilla on parempia kokemuksia kuin sinulla, muut nauttivat elämästä enemmän kuin sinä tai muut pääsevät käsiksi mahdollisuuksiin, jotka jäävät sinulta hyödyntämättä. Tätä tunnetta voi käyttää tehokkaana motivaattorina päätöksentekoprosesseissa, sekä henkilökohtaisessa elämässä että (potentiaalisten) asiakkaiden kanssa.

FOMO:n tausta

FOMO on vakiintunut terminä sosiaalisen median aikakaudella, mutta ilmiö on ollut olemassa paljon kauemmin. Se on pohjimmiltaan moderni tapa kuvata ikivanhaa halua olla osana joukkoa tai päästä käsiksi erilaisiin mahdollisuuksiin. Sosiaalisten verkostojen nousun myötä, kun yksilöt jatkuvasti jakavat parhaita kokemuksiaan, FOMO:n kokemisen voimakkuus ja volyymi on kasvanut.

FOMO sähköpostimarkkinoinnissa

Yritykset ovat huomanneet FOMO:n potentiaalin asiakkaiden ostokäyttäytymisen kiihdyttämisessä digitaalisten markkinointitaktiikoiden vakiinnuttua. Sähköpostimarkkinointi on suora ja personoitu tapa tavoitella potentiaalisia asiakkaita ja siitä tuli nopeasti hedelmällinen maaperä FOMO-strategioiden hyödyntämiseen. Markkinoijat alkoivat käyttää taktiikoita, jotka tuovat esille niukkuutta, kuten tarjouksia, jotka ovat voimassa rajoitetun ajan ja eksklusiivisia tarjouksia, jotka kaikki pyrkivät herättämään vastaanottajassa paitsi jäämisen pelkoa.

FOMO:n käyttö markkinointisähköposteissa

1. Otsikko ja esikatseluteksti

Asiakas näkee ensimmäisenä otsikon ja esikatselutekstin sähköpostiviestistäsi. Niihin kannattaa keskittää tunne kiireellisyydestä tai eksklusiivisuudesta.

  • Otsikko: “Vain kolme tuntia voimassa! Hyödynnä tarjouksesi.”
  • Esikatseluteksti: “Eksklusiivisia tarjouksia uskollisille asiakkaillemme.”

2. Sähköpostiviestin sisältö:

Kun asiakas avaa viestisi, sen sisällön tulisi voimistaa FOMO:n vaikutusta.

  • Käytä huomiota herättäviä kuvia, joissa ihmiset nauttivat tuotteesi tai palvelusi käytöstä.
  • Käytä ajastimia, jotka kertovat, kauanko tarjouksesi on vielä voimassa.
  • Käytä korostusvärejä, kun kerrot rajallisesta määrästä tuotteita.

Kuvalähde: Freepik

Kuinka FOMO:a ei kannata käyttää

FOMO voi olla tehokas keino, mutta sen väärinkäyttö tai liiallinen käyttö voivat johtaa yleisösi väsymiseen sähköpostimarkkinointia kohtaan tai jopa torjuntaan. Tässä on muutamia mokia vältettäväksi.

  • Liioittelu: jos lähetät jatkuvasti “viimeinen mahdollisuus” tai “ainutkertainen tarjous” -sähköposteja, voivat asiakkaasi turtua viesteihisi. 
  • Valheellinen viestintä: jos asiakkaasi saavat selville, ettei “rajoitettu saatavuus” -viestisi liittynytkään varastosaldojen aitoon rajallisuuteen, voi se vaikuttaa luotettavuuteesi.
  • Liikakäyttö: Jos käytät FOMO:a jokaisessa sähköpostiviestissäsi, kiireellisyyden tuntu katoaa.

Käytännön esimerkit FOMO-sähköpostiviesteistä

Jos markkinointikampanjasi taktiikka perustuu FOMO:n luomiseen, kannattaa muistaa sanojen merkitys viestissäsi. Tarjouksesi sanojen tulee olla selkeitä ja liittyä tarkasti aiheeseen, mutta liiallista dramaattisuutta tai tunkeilevuutta tulee välttää. Alla on muutamia esimerkkejä, miten voit sanoittaa markkinointiviestisi erilaisissa tilanteissa.

Uuden tuotteen julkaisu:

  • Ole ensimmäisten joukossa ja hanki uusi älykellomme! Eksklusiivinen ennakkotilaus tilaajillemme.”
  • Älä jätä tätä tilaisuutta käyttämättä! Uusi mallistomme julkaistaan huomenna.”

Hylätty ostoskori -muistutukset:

  • “Näyttää siltä, että unohdit jotain! Ainoastaan muutamia tuotteita on enää jäljellä.”
  • “Kiirehdi! Ostoskoriisi lisäämäsi tuotteet loppuvat pian.”

Palkinnot ja uskollisuuspisteet:

  • “Uskollisuuspisteesi vanhenevat pian. Hyödynnä ne, ennen kuin on liian myöhäistä!”
  • “Eksklusiivisia bonuspisteitä ensimmäiselle 100 ostajalle vain tänään!”

Eksklusiiviset jäsentarjoukset:

  • “Hyödynnä premium-ominaisuudet! Tarjous päättyy pian.”
  • “Viimeinen päivä saada premium-tilaus tavallisen tilauksen hinnalla.”

Kausitarjoukset:

  • “Kesämallistomme on pian myyty loppuun! Hanki omasi ennen kuin on liian myöhäistä.”
  • “Talviale päättyy 48 tunnin kuluessa! Älä missaa tarjouksia.”

 Suosittelubonukset:

  • “Vinkkaa kaverille 24 kuluessa ja tuplaa palkkiosi!”
  • “Eksklusiivinen tarjous: saat ystäväsi kanssa 20 % alennuksen! Vain rajoitetun ajan.”

Webinaari- tai kurssi-ilmoittautuminen:

  • “Vain viisi paikkaa jäljellä asiantuntijoidemme vetämälle digimarkkinoinnin kurssillemme!”
  • “Viimeinen tilaisuus osallistua eksklusiiviseen webinaariimme.”

Erikoisyhteistyöt tai rajoitetut erät:

  • “Yhteistyöprojektimme (yrityksen nimi) kanssa myydään pian loppuun! Hanki omasi nyt.”
  • Rajoitettu erä (tuotteen nimi) saatavilla tilaajillemme. Kun erä loppuu, sitä ei enää saa!

Matkatarjoukset:

  • “Viimeiset kolme paikkaa vapaana luksusristeilylle!”
  • “Pikatarjous: eksklusiivisia alennuksia aurinkokohteisiin kuuden tunnin ajan!”

Palaute- tai kyselykutsut:

  • “Tule kuulluksi! Ensimmäiset sata vastaajaa saavat eksklusiivisen lahjan.”
  • Mielipiteelläsi on väliä! Osallistu ja voit voittaa mahtavia palkintoja.”

Tapahtumakutsut:

  • “Vain 10 paikkaa vapaana eksklusiiviseen työpajaamme!”
  • “Oletko valmiina vuoden suurimpaan teknologiatapahtumaan? Varmista paikkasi nyt - vain muutama lippu vapaana!”

Pikatarjoukset:

  • “Pikatarjous: 50 % alennus kaikesta vain kahden tunnin ajan!”
  • Yllätys! Early bird -tarjous vain tilaajillemme - 40 % ale klo 10 asti.”

Eksklusiivinen sisäänpääsy:

  • “Sinut on kutsuttu vain jäsenillemme varattuun verkkotapahtumaan.”
  • Ole VIP! Hyödynnä Black Friday -tarjouksemme ennen muita.”

Kuvalähde: Freepik

Tiivistettynä

Harkiten ja aidoissa tilanteissa käytettynä, FOMO voi olla yksi tehokkaimmista työkaluista sähköpostimarkkinoinnissa. FOMO:n käyttö sähköpostimarkkinointikampanjoissa voi auttaa yleisön sitouttamisessa ja konvertoimisessa. On kuitenkin ensiarvoisen tärkeää varmistaa, että tarjouksesi ovat aitoja ja tarjoavat lisäarvoa asiakkaille. Jotta yleisösi luottaa sinuun jatkossakin, muista tasapainottaa FOMO-strategioitasi aidosti arvoa antavilla tarjouksilla.

Haluatko lisävinkkejä sähköpostimarkkinoinnista?

Osallistu ilmaiseen Masters of Email Marketing -webinaariin ja saat eksklusiivista tietoa kansainvälisiltä sähköpostimarkkinoinnin asiantuntijoilta! Lue lisää ja rekisteröidy mukaan TÄÄLTÄ!

MAINOS
MAINOS
MAINOS